en dan nu..

Gestart door margriet, mei 06, 2008, 22:18:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

Ik heb natuurlijk rond de langhoornbijtjes vandaag ook opgelet of ik uitzonderlijk grote nomada´s zag vliegen...

en inderdaad..

Ik had geen zin om te vangen zonder enig vooronderzoek dus heb ik maar een aantal foto´s gemaakt van kanshebbende nomada´s voor het stempel " mogelijk sexfasciata"

uiteindelijk was er maar eentje een goede kanshebber, ik vrees alleen dat de foto´s geen goed zicht geven op de wangen, oftewel gena... ook helaas niet veel te zien van tibia 3.. zucht, daar kom je dan thuis achter wanneer je de foto´s pas goed bekijkt.

misschien kunnen jullie er iets van maken?
groetjes,

Margriet

margriet

nog een foto:
groetjes,

Margriet

margriet

en de laatste foto:
groetjes,

Margriet

markmeijrink

#3
Het lijkt idd een Nomada sexfasciata te zijn (onder voorbehoud natuurlijk, omdat het foto's zijn)

De kenmerken op een rijtje die kloppen met jouw foto:
  • 3e antenne lid even langs als 4e
  • 1e antennelid aan de onderkant geel(rood)
  • Kop is zwart gekleurd
  • onderkant Clypeus lijkt rood gekleurd
  • Mandibulae rood gekleurd
  • Thorax zwart gekleurd
  • vlekken scutellum geel gekleurd
  • Calli geel gekleurd
  • poten roodgeel gekleurd, basale delen zwart
  • kop en thorax dicht roestgeel behaard
Kenmerken die niet kloppen met N. fasciata
  • telgulae zijn rood
  • de gele banden op tergiet 4 en 5 zijn niet breed (ik weet alleen niet hoe variabel dit is)
  • de laatse zwarte band is veel erg breed (hoe variabel is dit?)
Kenmerken die vanaf de foto niet duidelijk te zien zijn (misschien dat iemand anders ze wel ziet)
  • kleur van de wangen
  • oogrand
  • behaaring propodeum
  • afgeronde achterscheen, zonder tand
edit: de tabel van Jan Smit vermeldt dat de telgulae wel geel zijn! Tevens lijkt de 'neus' die typerend voor N. fasciata aanwezig is. Maar ja ik heb helaas nog nooit ee exemplaar van deze soort gezien dus het blijft speculeren. Misschien dat iemand anders iets meer zekerheid kan bieden

M.v.gr. Mark

margriet

for what it´s worth...:

zelf denk ik niet dat de wang echt breed is (niet breed genoeg) maar de kleur van de beharing klopt wel...
groetjes,

Margriet

han.endt

#5
Lijkt me geen N. sexfasciata. Je kan het lijntje van de gena (wang) doortrekken en dan is hij echt veel te smal. De brede gena zou te zien zijn op deze foto.

markmeijrink

CiteerLijkt me geen N. sexfasciata. Je kan het lijntje van de gena (wang) doortrekken en dan is hij echt veel te smal. De brede gena zou te zien zijn op deze foto.
tja ik vind dit moeilijk te beoordelen. Ik heb nooit een N. sexfasciata gezien. Wel zou een dergelijke 'brede neus' natuurlijk direct moeten opvallen en dat is hier niet het geval. Maar dan de vraag wat kan het dan wel zijn? N. marshamella???

M.v.gr. Mark

margriet

:lol:  B)  jullie noemen nu alle voors en tegens op die ik ook min of meer tegenkwam.

maar die wang... ik vond één foto op internet (bwars.com, overigens een leuke site!) en als je die wang vergelijkt zeg je gelijk : " nee,  dat is het niet"
(zie: http://www.bwars.com/nomada_sexfasciata.htm )

@Han, hoe bedoel je; lijntje van de gena doortrekken ?

en iedereen; wat zijn de alternatieve soorten die bij deze foto kunnen ?

marshamella heeft rode beharing kop en thorax... maar echte verschil zit hem in tibia 3 en die kun je (nu) niet goed zien..

groetjes,

Margriet

han.endt

#8
De gena zit onder het oog achter de kaak. Je kan op foto 1 en 3 een stukje voor het oog zien als je dan de begrenzing onderaan doortrekt kom je veel te smal uit.

Ik vind N. marshamella helemaal niet zo gek, maar ze vragen in de tabel om dingen die je niet kan zien op foto's.

PS. Het gaat hier om een vrouwtje.

markmeijrink

Citeermaar die wang... ik vond één foto op internet (bwars.com, overigens een leuke site!) en als je die wang vergelijkt zeg je gelijk : " nee, dat is het niet"

bij het zien van deze foto overduidlijk!!!!!!!! :grin:  :whistle:  

margriet

Ik kan niet zien op de foto van bwars.com of het een mannetje danwel vrouwtje is...?
groetjes,

Margriet

markmeijrink

CiteerIk kan niet zien op de foto van bwars.com of het een mannetje danwel vrouwtje is...?
Lijkt me een vrouwtje.

margriet

wauw, dit is echt een snelcursus nomada termen voor mij! volgens mij typen we allemaal tegelijk...

dus; ik ga lekker verder zoeken, misschien vliegt er wel marshamella en sexfasciata ;)  
groetjes,

Margriet

markmeijrink

Citeerwauw, dit is echt een snelcursus nomada termen voor mij! volgens mij typen we allemaal tegelijk...

dus; ik ga lekker verder zoeken, misschien vliegt er wel marshamella en sexfasciata ;)
En misschien N. zonata zijn al wel aan de overkant gezien door Jan Smit.


markmeijrink

CiteerIk vind N. marshamella helemaal niet zo gek, maar ze vragen in de tabel om dingen die je niet kan zien op foto's.

wat wel goed zichtbaar ism 2e antennelid en die is bij N. marshamella veel kleiner. Dan kom ik uit op Nomada fulvicornis

M.v.gr. Mark

han.endt

#15
Citeerwat wel goed zichtbaar ism 2e antennelid en die is bij N. marshamella veel kleiner. Dan kom ik uit op Nomada fulvicornis
Er wordt bij de vrouwtjes bij N. marshamella toch niet om de lengten van de antenneleden gevraagd? Verder is antennelid twee altijd erg klein. Het gaat om het derde antennelid t.o.v. het vierde antennelid en die geef ik toch even lang.