#3686631 van 2 feb 08

Gestart door bruggeman, mei 05, 2008, 21:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze waarneming is ingevoerd als witte bultzwam. Bij een controlebezoek vandaag bleek dat het doolhofzwammen zijn. Ik heb geprobeerd de naam te veranderen, maar het is me niet gelut, Gr Ida
groet,
Ida

Arno van Stipdonk


bruggeman

groet,
Ida

xenion

#3
Misschien dat meteen het idee om een discussie te starten ;)
Ik vind hem weinig op een Doolhofzwam lijken: de buisjes zijn niet echt langgerekt, en de hoed is erg licht gekleurd. En zo'n grijze groeirand als op de 1e foto zie ik regelmatig bij Trametes (gibbosa). Maar ik ben benieuwd wat jullie er van maken :)
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=3686631
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Ik heb eigenlijk bijna geen verstand van houtzwammen, dus geen idee.
Maar misschien zijn er vandaag nieuwe foto's gemaakt? Zou een stuk meer duidelijkheid kunnen geven.

xenion

CiteerMaar misschien zijn er vandaag nieuwe foto's gemaakt? Zou een stuk meer duidelijkheid kunnen geven.
Dat zijn volgens mij de laatste 2 :)
Groeten,
Martin

Ismael

dit is vrijwel zeker de witte bultzwam. De grijze groeirand (zie foto's op waarneming) klopt daar wel voor en de geur ook (sterk zwammig (fruitig), als van dennemoorder) Het is in ieder geval niet de doolhofzwam.
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

#7
Citeer
CiteerMaar misschien zijn er vandaag nieuwe foto's gemaakt? Zou een stuk meer duidelijkheid kunnen geven.
Dat zijn volgens mij de laatste 2 :)
Alleen de allerlaatste. Hierbij wat andere fotoos van minder goed ontwikkele exemplaren. Deze soort groeit erg langzaam. De zwam ter discussie doet me erg denken aan degene die ik op 27 februarie ter discussie stelde als witte bultzwam, broodjes en kadetjes. Marian suggereerde toen dat het wel eens een doolhofzwam zou kunnen blijken te zijn. Ik haal dat topic zo ook even naar voren.  Mijn voornaamste reden is om voor doolhofzwam te kiezen is dat de porien zo groot zijn. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik dit een heel verwarrende groep vind en dat ik midden in het proces zit er vat op te krijgen.
groet,
Ida

bruggeman

#8
nog eentje
groet,
Ida

Ismael

#9
de eerste foto van de link is zeker geen doolhofzwam, maar witte bult. Wat natuurlijk wel mogelijk is is 2 soorten op 1 stam....De eerste nieuw toegevoegde foto is volgens mij ook witte bult
Groeten Ismaël Wind

xenion

Ik zou overal nog Trametes van maken, ook van je kadetjes :). Maar bij twijfel op onzeker of onder de :mic zou ik zeggen?
Groeten,
Martin

Marian en Bert

#11
Deze houtzwammen lijken me ook geen Doolhofzwam maar bij de andere topic houd ik het er nog steeds op dat ze het wel kunnen zijn. De lamellen van een Doolhofzwam (cremekleurig) zijn duidelijk dikker dan die van een Witte bultzwam (wittig).
Kwestie van tijd, als de zwammen verder zijn uitgegroeid wordt het zeker wel duidelijker.

Groeten van Marian

bruggeman

Dank iedereen, ik zie dat er inderdaad microscopische verschillen (sporengrootte met nauwelijks overlap en cystidesn bij de ddolhofzwam) zijn en zal daar eens naar kijken (hopelijk hebben ze sporen). En wat betreft die tijd, ik hoop dat ze die zullen krijgen. Elke keer als ik er kom zijn er weer vruchtlichamen verdwenen,

gr Ida
groet,
Ida