nieuw libellenboek Zuid Holland

Gestart door theomuusse, mei 05, 2008, 21:03:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Beste allen,
zes libellenfreaks uit Zuid-Holland hebben het plan opgevat om in 2010/ 2011 een boek uit te geven over de libellen van Zuid-Holland.
Na andere provincies is het nu zeker tijd voor Voorne, Meijendel, De Biesbosch, Nieuwkoop, De Avelingen, Lentevreugd, De Zouweboezem, Hertenkamp enz.
Momenteel proberen we iedere werkgroep te bereiken binnen de provincie om samenwerking te optimaliseren.

De vraag aan jullie: iedereen kan helpen! Hoe?
Bezoek eens 1 of meer van de prachtige plekken in Zuid-Holland en geef je waarnemingen door hier!

Er zal behalve aan al de inmiddels 51 soorten ook veel aandacht worden besteed aan de gebieden, de historie en de veranderingen in gebieden en aantallen.

Help je mee?

Binnenkort zal de speciale website (aangesloten bij waarneming.nl) de lucht in gaan en daar kun je speciale provinciezaken terugvinden alsmede een update in het proces naar de uitgave.

Vriendelijke groet, Theo Muusse

Anne Hueber †

Ik zou daar eigenlijk ook wel graag aan mee willen werken. De Hertenkamp en de Klip ken ik natuurlijk erg goed, kom er vaak en loop daar ook 6 routes.

marcel123

#2
Leuk initiatief!
Ik zie het woord atlas niet in je bericht je staan..dus dat wordt niet het eindprodukt van de noeste arbeid?

Er zijn nog uurhokken in ZH waar helemaal geen waarneming bekend van is bijv. op de grens van noord en zuid holland ter hoogte van de langeraarse plassen en een plek ergens in het westland..

http://www.waarneming.nl/start_rijkdom.php?diergroep=5&taal=

Zou het haalbaar zijn Nederland in elk uurhok op de provincies Groningen en Friesland na van waarnemingen te voorzien dit jaar..

theomuusse

Langeraar is een goede plek om eens te gaan kijken, hint, hint.
Theo

Goyatlah

CiteerLeuk initiatief!
Ik zie het woord atlas niet in je bericht je staan..dus dat wordt niet het eindprodukt van de noeste arbeid?

Er zijn nog uurhokken in ZH waar helemaal geen waarneming bekend van is bijv. op de grens van noord en zuid holland ter hoogte van de langeraarse plassen en een plek ergens in het westland..

http://www.waarneming.nl/start_rijkdom.php?diergroep=5&taal=

Zou het haalbaar zijn Nederland in elk uurhok op de provincies Groningen en Friesland na van waarnemingen te voorzien dit jaar..
Behalve dat het niet haalbaar is om alle km hokken te doen vraag ik me de zin er van af. Hoe zinnig is het om op een industrieterrein oid waar nauwelijks voor wat dan ook geschikt water is te gaan zoeken. En als er mensen zijn die in Groningen of Friesland willen gaan zoeken zijn er nog wel wat suggesties - beter dan achter iedere melding aan te gaan lopen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

CiteerNa andere provincies is het nu zeker tijd voor Voorne, Meijendel, De Biesbosch, Nieuwkoop, De Avelingen, Lentevreugd, De Zouweboezem, Hertenkamp enz.
Lijkt me een mooi project. Welke andere provincies zijn al aan de beurt geweest?

(Sybe)

Goyatlah

#6
In ieder geval Drenthe, maar daar komt in 2010/2011 een nieuwe van (de oude is al een tijdje uitverkocht). Groningen niet, Friesland heeft een voorlopige atlas (http://www.hynstebiter.nl/werkatlas.html
Overijsel dacht ik niet. Rest moeten anderen maar invullen.
En Zeeland natuurlijk (is net uit)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

#7
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42115

- Libellen in Zeeland (2007)
- Libellen in Drenthe (2004)  & 2014
- Limburg (2004)
- Libellen in Friesland (2005)  & 2015
- Libellen in Overijssel (2005)
- Zuid Holland (2011)  -- hoor ik niks over.
- Europa (20??)
en de volgende Brachytron? gaat over heel nederland dacht ik.

CiteerMaar de leukste en meest bijzondere was de vangst van een zuidelijke oeverlibel.
Het betreft een ouder sterk afgevlogen mannetje, dat door Frans op de foto is
gezet. Dit dier vloog in de vijvers van een stadspark in Venlo Oost.

CiteerDe Bandheidelibel / Sympetrum pedemontanum
De bandheidelibel werd in 1998 door L. Luijten en A. Hospers waargenomen in Oost Groningen bij Termunterzijldiep in een pas geschoonde en zeer diepe (3 m) waterlossing met een dun laagje water en vrijwel geen watervegetatie. De met gras begroeide steile taluds waren strak en recent geschoond. De breedte van de waterlossing was ongeveer 50 tot 75 cm en de waterdiepte was 20 cm. Het water was helder maar voedselrijk. De waterlaag was zeer schaars begroeid, minder dan 5% totale bedekking drijvende planten.
Het weer was destijds zonnig, half bewolkt en windkracht 4.
De soort is in Drenthe en Friesland zeer zeldzaam maar in Overijssel breidt de soort zich sterk uit. De waarneming in 1998 was van het type wel een zwaluw en geen zomer..De kans op nieuwe zwervers, ook vanuit het oosten, zijn de komende jaren klein maar aanwezig. De soort komt ook voor in watervegetaties die regelmatig geschoond worden.

Jeroen Nagtegaal

Limburg komt meen ik ook binnen enkele jaren.
Maar Dolf, waarom niet op industrietereinen kijken? Daar heb je juist die regenopvangs, met een vergelijkbaar biotoop als bij mij om de hoek waar ook 30 soorten zitten. Kan dus heel wat leuks uit komen!

En in een straal van 15km moet ik het in midden limburg wel voor mekaar krijgen, als het al niet is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bas vd Burg

@Theo:
Casper Zuyderduyn loopt 2 routes op Lentevreugd bij Wassenaar en 1 route langs het "Zwarte Pad" (onderlangs de Coepelduynen) in Katwijk. Tevens weet Casper alles van de libellen in het Heerenschoolbos in Katwijk.

Casper heeft overigens in het blad "Hollands Duinen" (uitgegeven door het Duinwaterbedrijf Zuid-Holland) een artikeltje geplaatst over de libellen van Lentevreugd. Kan die wel eens mailen als je daarin geïnteresseerd bent.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

mhospers

#10
CiteerBehalve dat het niet haalbaar is om alle km hokken te doen vraag ik me de zin er van af.
Nog ff off topic.
Het ging over uurhokken ....een belangrijk verschil en scheelt een hoop werk. Afgelopen weekend 5 uurhokken in Drenthe bezocht waar wrn.nl geen waarnemingen van heeft. Helaas geen maanjuffer aangetroffen (zat daar tig jaar terug wel) maar was verrast een patrouilleerdend mannetje Glassnijder aan te treffen boven een slootje van 50cm breed en net zo diep. Blijkbaar stelt de soort toch minder eisen aan het biotoop dan ik dacht..

Goyatlah

#11
Wat is dan precies een uurhok?

@Jeroen - denk dat je erg optimisties bent: een straal van 15 km betreft meer dan 675 km-blokken - heel erg veel dus (3,14 x 15 x 15 om precies te zijn)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerWat is dan precies een uurhok?
Een uur gaans = 5 km.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

marcel123

#13
Citeer
CiteerWat is dan precies een uurhok?
Een uur gaans = 5 km.
1 uurhok=25 kmhokken

vb uurhokken:
http://www.waarneming.nl/start_rijkdom.php?diergroep=5&taal=

theomuusse

Citeer@Theo:
Casper Zuyderduyn loopt 2 routes op Lentevreugd bij Wassenaar en 1 route langs het "Zwarte Pad" (onderlangs de Coepelduynen) in Katwijk. Tevens weet Casper alles van de libellen in het Heerenschoolbos in Katwijk.

Casper heeft overigens in het blad "Hollands Duinen" (uitgegeven door het Duinwaterbedrijf Zuid-Holland) een artikeltje geplaatst over de libellen van Lentevreugd. Kan die wel eens mailen als je daarin geïnteresseerd bent.
Wij zouden het erg fijn vinden als Casper ons wil helpen!

Theo

theomuusse

Citeer
Casper heeft overigens in het blad "Hollands Duinen" (uitgegeven door het Duinwaterbedrijf Zuid-Holland) een artikeltje geplaatst over de libellen van Lentevreugd. Kan die wel eens mailen als je daarin geïnteresseerd bent.
Graag!

Theo

theomuusse

En Anne, ook willen we jouw hulp niet in de wind slaan!
THeo

Jeroen Nagtegaal

CiteerWat is dan precies een uurhok?

@Jeroen - denk dat je erg optimisties bent: een straal van 15 km betreft meer dan 675 km-blokken - heel erg veel dus (3,14 x 15 x 15 om precies te zijn)
en 675 delen door 25, is al weer een stuk minder, maar 27.
dat is dus in een paar dagen goed te doen, overigens zijn ern nog maar enkele nooit bezocht.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

CiteerEn Anne, ook willen we jouw hulp niet in de wind slaan!
THeo
Nou, ik ben er klaar voor. Jullie nemen dan wel kontakt met me op, neem ik aan.

theomuusse

Citeer
CiteerEn Anne, ook willen we jouw hulp niet in de wind slaan!
THeo
Nou, ik ben er klaar voor. Jullie nemen dan wel kontakt met me op, neem ik aan.
Zodra ik je nummer heb, bel ik je.
THeo

JohanvantBosch

CiteerLeuk initiatief!
Ik zie het woord atlas niet in je bericht je staan..dus dat wordt niet het eindprodukt van de noeste arbeid?

Er zijn nog uurhokken in ZH waar helemaal geen waarneming bekend van is bijv. op de grens van noord en zuid holland ter hoogte van de langeraarse plassen en een plek ergens in het westland..

http://www.waarneming.nl/start_rijkdom.php?diergroep=5&taal=

Zou het haalbaar zijn Nederland in elk uurhok op de provincies Groningen en Friesland na van waarnemingen te voorzien dit jaar..
Je mag het ook een atlas noemen....

Anne Hueber †

Citeer
Citeer
CiteerEn Anne, ook willen we jouw hulp niet in de wind slaan!
THeo
Nou, ik ben er klaar voor. Jullie nemen dan wel kontakt met me op, neem ik aan.
Zodra ik je nummer heb, bel ik je.
THeo
Stuur je nu wel een PM

Kasper S

tip. Natuurgebied Huis ter Heid. Ontzettend veel libellen !!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

JohanvantBosch

Citeertip. Natuurgebied Huis ter Heid. Ontzettend veel libellen !!
Waar in Zuid-holland ligt dit?

Mars Muusse

Wel leuk om het topic weer 's naar boven te schuiven.

Zodra het weer er naar is, zal ik proberen dit jaar de vakken die ontbreken in de kop van Zuid-Holland te doen: Roelofarendsveen, Leimuiden, Langeraar, Nieuwkoop(<5 soorten!!!), Nieuwveen.
En het moet toch wel lukken de blokken om te zetten in (in ieder geval) lichtgroen: 16 soorten of meer. Ik zag al drie soorten waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze schaars zijn: Lantaarn, Var- en Azuurwater...
Hoewel sommige blokken misschien lastig worden: een blok als 30-25 zal nog een opgave worden (een strookje strand met een duin en 24 vierkante kilometer Noordzee?!

Gunstige bijkomstigheid: oma woont in Langeraar; dat scheelt al weer één kinderwagen door de modder!

swegh

Goed plan. Ik zelf woon in Delft en kom regelmatig in de Delftse Hout en omgeving.
Ook daar veel libellen aanwezig. Ik wil best mijn waarnemingen ook hier doorgeven als daar behoefte aan is?  
En mochten jullie een foto willen gebruiken, dan kan dat uiteraard ook.

Groet,
Shar  


theomuusse

CiteerGoed plan. Ik zelf woon in Delft en kom regelmatig in de Delftse Hout en omgeving.
Ook daar veel libellen aanwezig. Ik wil best mijn waarnemingen ook hier doorgeven als daar behoefte aan is?  
En mochten jullie een foto willen gebruiken, dan kan dat uiteraard ook.

Groet,
Shar
Graag voor allebei!
Theo Muusse

marcel123

#27
CiteerZou het haalbaar zijn Nederland in elk uurhok op de provincies Groningen en Friesland na van waarnemingen te voorzien dit jaar..

De situatie zoals die nu is:
http://waarneming.nl/start_rijkdom.php?diergroep=5

Het is dus helaas niet gelukt. Wel zijn er aanzienlijk meer uurhokken gedaan begin dit jaar en de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Drenthe zijn bijna alle uurhokken gedaan.


De situatie tijdens het begin van dit topic staat in de bijlage van dit bericht.

Goyatlah

:lol:

Het uurblok op de Gronings-Drentse grens met 35-40 soorten is het uurblok net onder dat waar ik woon. Ben alleen benieuwd welke soorten dat allemaal zijn want ik vind het toch wel erg veel. Valt dat op te zoeken?

Btw, kaartje wellicht ff omzetten naar gif of jpg, want zo doet ie het weer niet.
(Of anders: Rechts klikken, Save As, naam veranderen in bv "kaartje.png")
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Theo, je mag mijn waarnemingen en de foto's ook gebruiken. Als je speciale wensen heb stuur dan een PM. Ik loop vaak een stukje madestein en soms meijendel. Welk stuk Westland miste je?

Groet,
Nick W