Kleine zwarte snuitkever

Gestart door wilde, mei 04, 2008, 23:26:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Deze kleine snuitkever (2,5 mm) zit bij mij op Look-zonder-look. Het zijn grappige beestjes en dit exemplaar liet zien hoe sappen worden gezogen. Tot mijn verbazing ging de hele snuit de stengel in, inclusief het lange eerste antennelid, zie onderstaande foto's. Ik denk dat het een Ceutorhynchus-soort is, mogelijk obstrictus. Zou Theodoor er iets over willen zeggen?





Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

margriet

wauw, Albert, geweldige foto's! dat verdwijnen van de snuit heb ik in mijn tuin ook meerdere malen waargenomen, maar mijn camera krijgt dat er niet zo mooi op hoor...

groetjes,

Margriet

Th.Heijerman

Ha Albert,

Er zijn twee soorten die in aanmerking komen: Ceutorhynchus roberti en C. alliariae. Bij roberti zijn de tarsleden zwart, maar soms is het derde lid roodachtig; bij alliariae zijn de tarsleden rood, maar soms de eertse twee bruinachtig. Bij twijfel: genitaal. Ik ga in dit geval voor C. alliariae...
Waar er één zit, zitten er meer; dus je kan even kijken wat de tarskleur is bij een aantal andere exemplaren ...

Groeten, Theodoor

wilde

#3
Ja, er zitten er wel meer, want er staan een paar honderd planten. Bij het exemplaar van de foto zit er denk ik op alle tarsleden wel wat rood zoals op de foto's is te zien, maar helemaal roodbruin zijn ze niet. Als ik twijfel zal ik er een paar bewaren voor je.

Op Look-zonder-look had ik al gevonden dat naast alliariae er ook nog constrictus en thomsoni op kunnen zitten, maar van alle 3 vond ik geen plaatjes. Zo kwam ik uit op obstrictus bij Frank Köhler, want die lijkt er ook op, maar Frank vermeldt geen waardplanten. Ze hebben mogelijk allemaal wel ongeveer dezelfde vorm en kleur.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Th.Heijerman

Er zitten inderdaad meer soorten op look zonder look, maar die kunnen op grond van de foto uitgesloten worden. Bovendien komt thomsoni (nog) niet in Nederland voor ...

Theodoor