Onbekend

Gestart door bioplek, mei 04, 2008, 21:09:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

bioplek

Welke soort is dit?
Gr. Gerard Scholte

corzonneveld

Een bloedbij, Sphecodes spec. Verder niet te doen vanaf foto. Staat er mooi op!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

bioplek

Cor bedankt. Ik begrijp dat deze groep niet te determineren is vanaf de foto.
Toch nog een extra plaatje.

Gr.Gerard
Gr. Gerard Scholte

wilde

#3
Cor, ik heb hier toch wel ernstige twijfel aan een Sphecodes. Ik heb nooit een bloedbij gezien met zo'n clypeusbeharing en ook elders is er voor een bloedbij wel erg veel haar. Ze zijn meestal ook wat stekeliger behaard en niet zo pluizig. De kleur is ook niet rood genoeg voor bijna alle soorten Sphecodes en ook het zwart is niet zwart genoeg. Het beestje ziet er uit als een Andrena-man. Een foto met de vleugeladers zou gemakkelijk zijn. Kan het niet A. ventralis of zoiets zijn?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

bioplek

#4
Albert en Cor,


Hierbij nog een foto. Helaas niet helemaal scherp.

Gerard
Gr. Gerard Scholte

bioplek

En hier nog een foto met stuimeel.

Ik neem aan dat een bloedbij geen stuifmeel verzameld.
Of zie ik dat verkeerd

Gerard
Gr. Gerard Scholte

han.endt

#6
Ik kan de vleugeladering niet goed zien. Maar ben het met Albert eens: het is geen bloedbij.

bioplek

#7
Ik heb plaatjes gekeken op wildebijen.nl en kom uit bij de ereprijszandbij Andrena labiata.
Genoemd wordt het rivierengebied en dat klopt.

Een andere die erop lijkt is A.rosea, maar die is zeer zeldzaam.
In de buurt staat massaal Veronica arvensis  veldereprijs
Gerard
Gr. Gerard Scholte

wilde

A. rosea heeft meer zwart. Het is denk ik Andrena labiata. Fantastisch dat je die parend zag. Je had de foto met stuifmeel eigenlijk eerder moeten tonen, want daarmee is gelijk duidelijk dat het geen koekoeksbij is. Ook deze soort kom je niet iedere dag tegen. Ik zou die plek zeker nog eens bezoeken als je gelegenheid hebt.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

bioplek

#9
Albert,

Ze zitten bij mij in de tuin. De foto met het stuifmeel heb ik vandaag pas gemaakt en kon ik dus niet eerder laten zien.



Groet Gerard
Gr. Gerard Scholte

corzonneveld

Vandaag offline geweest, en heb deze dicussie pas nu gezien. Die foto met stuifmeel zegt inderdaad alles! Paringsfoto ook heel mooi, ik denk dat veel mensen daar voor ekenen (de paring zie je echt niet vaak!) Leuk dat ook dit Andrena is, weer eens wat anders dan al die bruine gevallen!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blaauw7

Inderdaad Andrena labiata, Leuk! Ik heb ze vandaag ook hier gevonden (uiterwaarden Wageningen). Misschien dat je de koekoek van A. labiata , Nomada guttulata ook kunt vinden. Dat zou leuk zijn!
Groeten,
Dick Belgers

bioplek

Er zitten hier verschillende Nomada's. Geebn idee waaraan ik Nomada guttulata zou kunnen herkennen.

Gr. Gerard Scholte

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

bioplek

Bij mijn pogingen om vliegende Andrena's te fotograferen maakte ik per ongeluk foto's van een Nomada op de plek waar de Andrena's paren.
Zou dit N.guttulata kunnen zijn?
Gr. Gerard Scholte

bioplek

Hier de Nomada (volgens mij tenminste)

Gerard
Gr. Gerard Scholte

bioplek

En nog een van opzij.
Gr. Gerard Scholte

bioplek

En voor de aardigheid nog een keer Adrena labiata
Gr. Gerard Scholte

wilde

#18
Ja, dit is een vrouwtje Nomada guttulata.
Je ziet wel heel bijzondere dingen. Van die Nomada is nergens een foto te bekennen en die is zeer zeldzaam. Dat moet je dus nog eens wat beter proberen te doen, hoewel vliegend fotograferen wel een klasse apart is. Daar kun je minder eisen aan stellen, maar het beestje zit toch ook wel eens even stil?
Overigens een prachtige foto van de Andrena-vrouw hierboven.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

markmeijrink

Citeermaar het beestje zit toch ook wel eens even stil?

Nomada's en stil zitten :gap:  :grin:........mmm :P  

bioplek

#20
Albert,


Ik had die Nomada maar 1 keer vliegend gezien op het plekje in mijn tuin waar ik de Andrena's aan het fotograferen was.  Ze leek vliegend erg veel op de Andrena en ik merkte pas na het maken van de foto dat het een Nomada was. Ik heb er nog geen zittend gezien.




Gr. Gerard Scholte
Gr. Gerard Scholte