Groot onbekend insect

Gestart door maartenimmerzeel, mei 03, 2008, 21:35:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Ik dacht eerst dat het een nachtvlinder was, maar daar kon ik hem niet vinden.

Kan iemand me vertellen wat het wel is?

Groeten Maarten
Groet Maarten Immerzeel


GerardL

Hallo Maarten,

Deze lijkt op een steenvlieg die ik eens fotografeerde.
Heb je in de buurt een zeer schone beek ? Of heb je hem in het buitenland gefotografeerd? Ze hebben zee schoon water nodig, hebben ze mij verteld.

Men vertelde dat mijn exemplaar een Dinocras cephalotes was, maar was niet met zekerheid te zeggen. Kan helaas die foto niet meer vinden, maar leek er wel op. Zover ik me nog kan herinneren waren er 4 sterk gelijkende soorten,
dus je zult moeten wachten op een kenner.
Ik hoop dat je met steenvlieg al een stuk verder komt.


Grtzzzz

Gerard





Th.Heijerman

... geen steenvlieg maar een schietmot (Trichoptera) ...

Theodoor

maartenimmerzeel

Jeetje,

Ik wist niet dat schietmotten zo groot werden. Deze was wel 3 centimeter (zonder antennes)

Na een beetje doorzoeken vermoed ik dat het een Agrypnia varia is.

Bedankt voor jullie reacties.

Maarten
Groet Maarten Immerzeel


Gert Veurink

lijkt (ook qua beschrijving) erg op Elzenvlieg, maar hé als Theodoor zegt dat t een schietmot is zal dat vast waar zijn...
groet!
Gert Veurink



han.endt


Goyatlah

Vleugels van Elzenvlieg zijn echt heel anders. Overigens lijkt het erop dat er 2 soorten elzenvliegen rondvliegen, een kleine en een grote (allebei in laagveen). Iemand een idee?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

han.endt

CiteerOverigens lijkt het erop dat er 2 soorten elzenvliegen rondvliegen, een kleine en een grote (allebei in laagveen). Iemand een idee?
Volgens de literatuur zijn ze niet zonder meer op uiterlijk te onderscheiden. Het fijne weet ik er ook niet van.  

David Tempelman

nee..in het laagveen heb je alleen de soort Sialis lutaria. in beken komt in NL zeldzaam ook fuliginosa voor.
david
met vriendelijke groet,
David

grunsven

Maar van S. lutaria heb je mannetjes (klein) en vrouwtjes (groot).

Het verschil tussen de soorten is alleen aan het genitaal te zien maar S. nigripes en S. fuliginosa verwacht ik niet in laagveen (zijn ook veel zeldzamer).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

berthigler

Het is Phryganea grandis of P. bipunctata.
Bert Higler