Piepers: Welke was dat ook alweer?

Gestart door wouterbosgra, mei 02, 2008, 22:05:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ik volg altijd zoveel mogelijk het forum omdat ik er veel 'herkenningshandigheidjes' opdoe. Een hele tijd geleden werd er gesproken over de borststrepen van piepers. Er is een pieper waarbij de strepen op de borst een vlek lijken te vormen, als ik me goed herinner. Laat ik nou net vandaag zo'n beest gezien hebben, met een voor mij onbekend roepje. En via de search kan ik em niet meer vinden.

Kort en bondig: Welke pieper heeft borststrepen die op afstand een grote zwarte vlek lijken te vormen?

Alvast bedankt!

W.

Sanne Koolwijk

Wellicht zijn betere vragen: waar zat de vogel?, welk biotoop?, boom of grond?, welk gedrag? en welk geluid? Dan ben je er denk ik eerder.

Groeten Sanne

wouterbosgra

Hoi Sanne,

Ben bang dat we er daarmee niet uitkomen, maar vooruit: In weiland op een paaltje. In het betreffende gebied zie ik altijd graspiepers, zo ook dit keer. Dit exemplaar leek echter anders door de zang, die ik nog niet eerder had gehoord.

Nou moet ik bekennen dat ik graspiepers ook nog niet heb horen zingen, alleen maar horen 'iep-iep-iepen', dus wellicht was het gewoon een graspieper. Ik heb natuurlijk wel even vergeleken met de geluiden op de site, en de zang klopt qua 'stem' redelijk, maar was wat gevarieerder, er zat echt een riedeltje in.

Poten waren ook oranje, kleurpatronen kon ik niet zien. Wat opviel was dus een grote zwarte vlek op de borst. Roep leek ook wel wat op boompieper, maar miste de kenmerkende 'uithalen'.

Omdat ik me kon herinneren dat ik die vlek eerder gelezen had hoopte ik een kans te maken op iemand met een beter geheugen dan ik.

frankneijts

Ik herinner me dat ook niet (mer) zo Wouter maar wat je gezien hebt lijkt het meest op Graspieper. Vooral bij die soort is de borsttekening variabel en willen de vlekjes plaatselijk nog weleens (schijnbaar) ineen vloeien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'