Andere Osmia?

Gestart door jack_windig, mei 02, 2008, 22:00:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Deze lijkt erg op die van een vorig topic van Martin.

H. Meijer

#1
De foto van jou is wat duidelijker, caerulescens is het zeker niet.
Heeft een heel andere haarkleur en glans.

Waarschijnlijk niveata of leaiana. Deze soorten ken ik niet en ze zijn zeer moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Ik zal er hier in Friesland de komende dagen ook op gaan letten.

Hilco

jack_windig

In ieder geval interessant. Waat je ook wat het onderscheid is tussen de twee? Ik heb nog wel wat meer foto's.

H. Meijer

#3
De haarbandjes op tergiet 3.

Bij niveata zijn ze kort en bereiken ze slechts de helft van de eindrand.
Bij leaiana bedekken ze de hele eindrand.

Ik weet niet of dat op een foto is te zien en daarnaast ben ik niet zeker dat het om deze soorten gaat.

Op de foto lijkt de haarband op tergiet 3 korter dan op 4 en 5, maar of dat wat zegt?

Zo ja, dan zou het eventueel niveata zijn.

jack_windig

#4
Tja, of het glimt daar erg of de vleugels zitten erover heen dus echt duidelijk kan ik de haarbandjes niet zien. Hier nog een foto wat van achteren. Zou het eventueel misschien Osmia aurulenta kunnen zijn? Hierover staat op wildebijen.nl "De mannelijke exemplaren zijn te herkennen aan de goudkleurige haarbandjes op het achterste stuk van het achterlijf". Wat wel lijkt te kloppen.

han.endt

Wat betekent zo zin. Ik zou het interpreteren als t.o.v. de vrouwtjes.

jack_windig

Tja, dat zou ook kunnen. Maar daarom vraag ik het ook hier, omdat ik de waarde van zo'n zin ook niet goed kan inschatten.

H. Meijer

Dat denk ik niet, aurulenta heeft een blauwachtige metaalglans.
Niveata en leaiana een groenachtige.

jack_windig

Dan zal Han wel gelijk hebben en de kleur bandjes het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes aangeven. Deze is duidelijk groenachtig. Ik zal morgen nog eens kijken of ik het achterlijf er goed op kan krijgen, het beestje vloog steeds naar dezelfde plek terug, dus wie weet.

jack_windig

Vanochtend wijs hij er weer. Het is niet een helemaal scherpe foto geworden maar de tergieten zijn wel redelijk te zien.

H. Meijer

#10
Sorry, ik heb gisteravond een vrouwtje caerulescens bekeken i.p.v. een mannetje.

Mannetje heeft wel een groenachtige glans.
Gezien de verspreiding van caerulescens is de kans groot dat je deze soort hebt gezien.
Zelf heb ik vandaag 3 exemplaren (mannetjes) gezien.

Ook leuk een mannetje en een vrouwtje van de broedparasiet (bij Osmia) Sapyga
quinquepunctata.

Hilco

jack_windig

Ja Osmia caerulescens zou best kunnen als ik plaatjes op het net bekijk. Vandaag zag ik er ook één een gaatje in de bijenmuur inspecteren. Ik zal ze in de gaten houden.

jack_windig

Ik denk dat ik nu inderdaad het vrouwtje van Osmia caerulescens gezien heb. In de bijenmuur druk bezig in de bamboestokjes. Veel meer dan het achterlijf kreeg ik er niet op, maar het is wel iets blauw. Is dit genoeg om er een zekere  Blauwe Metselbij van te maken?

jack_windig

Ze had een oranje buikschuiver hier net een beetje te zien

H. Meijer

Jack,

Helaas niet, de bij op de foto is een afgevlogen Osmia rufa,
caerulescens is bijna onbehaard en heeft een zwarte buikschuier.

Ik heb zelf alleen nog maar (dagelijks) mannetjes gezien. De vrouwtjes zullen vandaag of morgen ongetwijfeld ook wel komen.

Hilco

jack_windig

Ach, weer niet. Dit beestje was wel een stuk kleiner dan de andere O. rufa's. Ik blijf speuren na een onbehaarde met een zwarte buikschuiver. Toch bedankt voor de informatie!