Roodharige Wespbij?

Gestart door Robert Heemskerk, mei 01, 2008, 22:48:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Wespbijenforum,

Vanmiddag vond ik deze wespbij op een blad van de Gewone es.
Ik ben 0,0 % bekend met wespbijen.
Maar zou dit misshien een Roodharige Wespbij kunnen zijn?
Is ook te zeggen of het een man of vrouw is?

groet, Robert

Gert Veurink

ik weet één ding, het is een vrouwtje... 12 antennenleden, mannetjes hebben er 13
groet!
Gert Veurink



corzonneveld

Je laatste vraag is wrs wel te beantwoorden. Tel het aantal sprietleden: 12 = vrouwtje, 13 = mannetje . Ik tel er 12, dus vrouwtje.

Waar vloog ze? De roodharige is een koekoeksbij van de grijze zandbij, die vliegt op de heide e.d. Jouw esdoorn past niet zo lekker in dat beeld...

Ik ga m'n vingers niet branden aan wat het is B)  
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Robert Heemskerk

#3
Hierbij nog een iets ander standpunt..

Bedankt Gert voor het vaststellen van het vrouwtje.

Plaats: Amsterdamse bos, zuidkant (loofbos met veel Es, Beuk en enkele Eik)

Bedankt Cor voor jouw reactie!

Robert Heemskerk

#4
En deze Zandbij(?) zat er naast, ik weet niet wat voor Zandbij dat is..  -_-
(ik heb ook andere standpunten van deze  bij)

han.endt

Citeerik heb ook andere standpunten van deze  bij
Hebben bijen ook al standpunten?

markmeijrink

Nomada lathburiana heeft toch helemaal geen rode strepen op het borststuk

M.v.gr. Mark

H. Meijer

Lijkt mij een flava vrouw (zoals altijd, onder voorbehoud).

Hilco

H. Meijer

#8
Een mogelijke kandidaat (alleen gebaseerd op haarkleur) voor de Andrena is een nitida man.

Eigenlijk mag ik me hier niet aan bezondigen, om alleen op basis van de haarkleur een mogelijke soortnaam te geven.

Voor de meeste wilde bijen geldt, onder de binoc bekijken en zelfs dan blijft het vaak lastig.

Vooral in het begin, zonder vergelijkingsmateriaal, denk je wel eens, waar ben ik aan begonnen? Het is niet iets, wat je zomaar even doet en je moet er verschrikkelijk veel tijd in steken. Natuurlijk is dat ook de uitdaging, maar ik vind het ook prima dat niet iedereen dit wil of kan.

Hilco

blerf

Hey,

op de laatste foto staat volgens mij een mannetje grote zijdebij (Colletes cunicularius), al is de beadering van de vleugels door de spiegeling wat lastig te zien.
Wat de nomada betreft ga ik, eveneens onder voorbehoud, mee met Hilco: vrouw N. flava

-jeroen-
Groet,
Jeroen

H. Meijer

Aan de rechterkant van de foto, lijkt de tweede cubitaalcel kleiner dan de derde.

Of heb ik nou al teveel bier op?

Overigens zie ik dat ze op Waarneming.nl nog steeds niet weten dat het zomertijd is!

Hilco

Robert Heemskerk

#11
Iedereen hartelijk bedankt!

Mooie doch moeilijke beestjes, die wespbijen..  <_<   :)

Wat die 'grote zijdebij(edit; zandbij)' betreft, heb ik hier nog 'een ander standpunt' van deze zandbij:

Hier is de vleugeladering beter te zien denk ik  :P

Wel een hoog 'knuffelgehalte', die zijdebij(edit; zandbij)  :wub:

corzonneveld

Lijkt me toch wel een Andrena...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blerf

zo inderdaad duidelijk een andrena
Groet,
Jeroen

wilde

#14
De Nomada lijkt sprekend op deze vrouw Nomada flava, die Jan Smit voor mij determineerde op het insect zelf. Bij mijn exemplaar is de callus roodbruin met een licht randje en op die van dit item is de callus meer bruingeel. Dat hoeft denk ik niet doorslaggevend te zijn voor de naam, want Scheuchl zegt er niets over (ook niet bij signata).

Hij determineerde zo ook voor mij een man Andrena nitida, maar die lijkt toch beduidend minder op de Andrena van dit item. Die is hariger en ook met wittere haren. Daar zou ik geen zekere naam aan durven geven, maar ik sluit nitida niet uit, want de dieren zijn soms wat verschillend en bij het ouder worden sterk verkleurd (lichter). Misschien is een man A. carantonica ook een kandidaat?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

markmeijrink

Voor mij ook een duidelijke N. flava

M.v.gr. mark

Robert Heemskerk

Iedereen nogmaals dank voor de reacties.

Ik zal ze plaatsen als:

vrouw Nomada cf. flava

man Andrena cf. nitida

goed?  :unsure: