Hoofdmenu

2 determinaties

Gestart door Theovanv, mei 01, 2008, 18:07:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

1. Holenduif?




2. Twee roofvogels, de grote is denk ik een Buizerd, maar de kleine? Ik was samen met Peter Lindeboom die me erop wees dat de ene roofvogel waarschijnlijk geen Buizerd was.




3. Geen vraag, maar gewoon een mooie foto van vandaag :)

Theo van Veenendaal

frankneijts

De 'kleine' lijkt vooral kleiner omdat-ie iets verder weg vliegt..... Maar er is bij rovers van dezelfde soort soms een aanzienlijk (individueel) verschil in grootte, sowieso zijn mannetjes kleiner dan vrouwtjes. Maar ook de 'kleine' is een Buizerd Theo.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

CiteerDe 'kleine' lijkt vooral kleiner omdat-ie iets verder weg vliegt..... Maar er is bij rovers van dezelfde soort soms een aanzienlijk (individueel) verschil in grootte, sowieso zijn mannetjes kleiner dan vrouwtjes. Maar ook de 'kleine' is een Buizerd Theo.
Ow, maar hij heeft wel een veel meer gehoekte vleugel, dat had hij de hele vlucht door, en hij vloog er vlak langs en was een stuk kleiner. En ik twijfel vooral omdat Peter zei dat het waarschijnlijk geen Buizerd was. Maar toch bedankt. En foto 1?
Theo van Veenendaal

P1234

Je moet niet alle Peters geloven ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

frankneijts

Citeer
CiteerDe 'kleine' lijkt vooral kleiner omdat-ie iets verder weg vliegt..... Maar er is bij rovers van dezelfde soort soms een aanzienlijk (individueel) verschil in grootte, sowieso zijn mannetjes kleiner dan vrouwtjes. Maar ook de 'kleine' is een Buizerd Theo.
Ow, maar hij heeft wel een veel meer gehoekte vleugel, dat had hij de hele vlucht door, en hij vloog er vlak langs en was een stuk kleiner. En ik twijfel vooral omdat Peter zei dat het waarschijnlijk geen Buizerd was. Maar toch bedankt. En foto 1?
Zoals ik al zei: kleiner (of groter) kan maar dan hoeft het nog geen andere soort te zijn. De houding van de vleugels in glij- en zweefvlucht kan een aanwijzing zijn maar dkwijls niet meer dan dat en vaak heb je er geen bal aan. Ga in voor- en/of najaar maar eens op een goede plek staan waar wat trekkende rovers langskomen en verbaas je over de variatie binnen 1 soort (Buizerd) als het gaat om silhouet, zweef- en glijhouding.

Foto 1: De keuze is tusen jonge Houtduif, Postduif en Holenduif. Daar moet uit te komen zijn Theo.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

#5
Citeer
Citeer
CiteerDe 'kleine' lijkt vooral kleiner omdat-ie iets verder weg vliegt..... Maar er is bij rovers van dezelfde soort soms een aanzienlijk (individueel) verschil in grootte, sowieso zijn mannetjes kleiner dan vrouwtjes. Maar ook de 'kleine' is een Buizerd Theo.
Ow, maar hij heeft wel een veel meer gehoekte vleugel, dat had hij de hele vlucht door, en hij vloog er vlak langs en was een stuk kleiner. En ik twijfel vooral omdat Peter zei dat het waarschijnlijk geen Buizerd was. Maar toch bedankt. En foto 1?
Zoals ik al zei: kleiner (of groter) kan maar dan hoeft het nog geen andere soort te zijn. De houding van de vleugels in glij- en zweefvlucht kan een aanwijzing zijn maar dkwijls niet meer dan dat en vaak heb je er geen bal aan. Ga in voor- en/of najaar maar eens op een goede plek staan waar wat trekkende rovers langskomen en verbaas je over de variatie binnen 1 soort (Buizerd) als het gaat om silhouet, zweef- en glijhouding.

Foto 1: De keuze is tusen jonge Houtduif, Postduif en Holenduif. Daar moet uit te komen zijn Theo.
Het waren geen Houtduiven, dus ik denk zelf aan Holenduif, maar vraag dus hier even een bevestiging. Klopt het of niet?
Theo van Veenendaal

Theovanv

Ik vind het prima hoor, dat je niet meteen zegt welke soort het is en dat ik het zelf op moet zoeken, maar geef dan tips ofzo, zodat ik er wat van kan leren. En niet zo van, tss, dit moet je toch wel weten. Geef dan gewoon de naam, want als ik m op het forum zet dan weet ik het dus niet en vraag ik hier aan ervarener vogelaars om hulp, net zoals heel veel anderen dat doen.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Toevallig weet ik dat je het meeste leert van zelf doen en dat wilde ik stimuleren. Maar als dat niet overkomt zal ik je een tip geven: ze broeden in holen......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

CiteerToevallig weet ik dat je het meeste leert van zelf doen en dat wilde ik stimuleren. Maar als dat niet overkomt zal ik je een tip geven: ze broeden in holen......
Bedankt, had ik het dus toch goed. Ik vind die methode prima hoor, leuk juist, maar ik wist niet wat voor soort het was en had al in het boek gekeken. Als je dan bijvoorbeeld zegt let op de kleur of op de grootte of wat dan ook dan weet ik in welke richting ik moet zoeken en kan ik het toch zelf doen en ervan leren, snap je? :) In ieder geval bedankt voor de hulp :)
Theo van Veenendaal

Rikstar

foto 1: Houtduif

foto 2: moeilijk maar de linker lijkt een bruine kiekendief vrouw (gezien de lichtere kop, of lijkt dat maar zo) rechter vogel? buizerd?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Theovanv

Citeerfoto 1: Houtduif

foto 2: moeilijk maar de linker lijkt een bruine kiekendief vrouw (gezien de lichtere kop, of lijkt dat maar zo) rechter vogel? buizerd?
Dat is geen Houtduif hoor, hij had geen witte strepen.
Theo van Veenendaal

jaspervanbelle

ik ga mee met de eerdere diagnose:
1) Holenduif
2) beide Buizerd, m.i. geen Br.kiek, want vleugels in golfje i.p.v. V en nauwelijks donkere vleugeluiteinden. Het lichte bij de kop is wschnlk. de snavel die oplicht in het (late?) zonlicht

Groet,
Jasper

frankneijts

#12
Citeerik ga mee met de eerdere diagnose:
1) Holenduif
2) beide Buizerd, m.i. geen Br.kiek, want vleugels in golfje i.p.v. V en nauwelijks donkere vleugeluiteinden. Het lichte bij de kop is wschnlk. de snavel die oplicht in het (late?) zonlicht

Groet,
Jasper
Je zult de Bruine Kieken de kost moeten geven Jasper die met omlaag gebogen vleugels ("in een golfje" en niet in een 'V') over komen zeilen op een telpost .........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jaspervanbelle

#13
Citeer
Citeerik ga mee met de eerdere diagnose:
1) Holenduif
2) beide Buizerd, m.i. geen Br.kiek, want vleugels in golfje i.p.v. V en nauwelijks donkere vleugeluiteinden. Het lichte bij de kop is wschnlk. de snavel die oplicht in het (late?) zonlicht

Groet,
Jasper
Je zult de Bruine Kieken de kost moeten geven Jasper die met omlaag gebogen vleugels ("in een golfje" en niet in een 'V') over komen zeilen op een telpost .........
Weer een bruikbaar kenmerk minder dus... Ik moet eerlijk zeggen dat ik vorige week inderdaad nog een kiek lang heb moeten volgen eer het een kiek bleek, inderdaad doordat de vleugels niet in V gehouden werden.... Beetje domme post dus, en terecht terecht gewezen. Overigens blijft het m.i. geen kiek, en wel een buizerd

Groet,
Jasper

frankneijts

CiteerWeer een bruikbaar kenmerk minder dus... Ik moet eerlijk zeggen dat ik vorige week inderdaad nog een kiek lang heb moeten volgen eer het een kiek bleek, inderdaad doordat de vleugels niet in V gehouden werden.... Beetje domme post dus, en terecht terecht gewezen. Overigens blijft het m.i. geen kiek, en wel een buizerd

Groet,
Jasper
Helemaal juist Jasper. Enne.... niet weten is niet dom (niet willen weten wel....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Jagend zie je Bruine kiekendieven natuurlijk wel met de vleugels in een ondiepe v. De vraag is dan ook wat de vogel doet, glijden, zweven, tegen de wind in wapperen of juist in de rug, enzovoorts. De linker Buizerd in de foto hierboven is aan het afglijden en dan zie je deze vrij vlakke houding van de vleugels. Overigens, 1 foto zegt niet zo veel over houding omdat die veranderlijk kan zijn. Die Bruine kiekendief van Frank bijvoorbeeld lijkt me actief te vliegen en dus niet te glijden of te zweven (?).

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs