Hoofdmenu

Eieren

Gestart door A. Soeting, april 28, 2008, 21:37:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Weet iemand van welke watervogel deze eieren zijn.

Dit nest vond ik in Bolgarijen nabij Vianen Utr.
Dit is griendbos van het Utrechts Landschap.
Het nest lag naast het wandelpad, maar er zat op dat moment geen vogel op.
Wat verderop in de sloot zaten wel wilde eenden, maar daar zijn deze eieren niet van, verkeerde kleur en te klein. Ook zat er een paartje smienten. Zijn dit soms eieren van een smient.

Lida Soeting.

A. Soeting

De foto kwam niet mee. Probeer het nog eens

frankneijts

Eieren van eenden zijn altijd ongevlekt. Dit is een legsel van een Waterhoen of een Meerkoet. Volgende keer een beetje voorzichtig de bewuste plek benaderen en de ware identiteit van de eigenaar zal niet zo'n probleem zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Piter Anjema

Rode stippen = waterhoen

Maarten Hotting

Inderdaad Waterhoen.
Dit nest heb ik zelf van een waterhoen gefotografeerd.
Groet,
Maarten

tekenaar

Dit lijkt me het juiste moment om de discussie over het tonen van foto's van nesten met eieren (of jongen) weer eens te starten, dus wie begint?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Maarten Hotting

CiteerDit lijkt me het juiste moment om de discussie over het tonen van foto's van nesten met eieren (of jongen) weer eens te starten, dus wie begint?
Waarom zou je geen foto's van nesten mogen tonen?
Ik liep toevallig langs de sloot waar dit nest lag.
Dan is het altijd leuk om een foto van te maken.
Daar kunnen andere ook weer van leren.

Het is een ander verhaal als je zo'n nest expres gaat verstoren.
Dat is natuurlijk niet aan een foto te zien.
En zo erg is het niet als een ouder vogel van het nest gaat.
Ze gaan nooit ver weg. En als je gewoon doorloopt zijn ze binnen enkele minuten weer terug.
Groet,
Maarten

logico

Citeer
CiteerDit lijkt me het juiste moment om de discussie over het tonen van foto's van nesten met eieren (of jongen) weer eens te starten, dus wie begint?
Waarom zou je geen foto's van nesten mogen tonen?
Ik liep toevallig langs de sloot waar dit nest lag.
Dan is het altijd leuk om een foto van te maken.
Daar kunnen andere ook weer van leren.

Het is een ander verhaal als je zo'n nest expres gaat verstoren.
Dat is natuurlijk niet aan een foto te zien.
En zo erg is het niet als een ouder vogel van het nest gaat.
Ze gaan nooit ver weg. En als je gewoon doorloopt zijn ze binnen enkele minuten weer terug.
Ik ben het op zich wel met Maarten eens hoor. Ik zie ook wel eens een nest met eieren of jongen. Ookal zoek je er niet bewust naar.

Maar ik ben het er grotendeels ook mee eens dat het fotograferen van nesten met eieren oid voorkomen moet worden. En als dat voorkomen kan worden door hier een ban op zulke foto's te plaatsen dan kan ik daar heel goed inkomen.

Het is tenslotte erg moeilijk inschatten voor de admins op deze site of de foto van het nest met eieren oid per ongeluk is gevonden of juist niet. Maar, het nest wordt altijd verstoord als er gebroed wordt oid. Dan maakt het niet uit of je het per ongeluk vindt of er bewust naar zoekt.
Met vriendelijke groet,
Patrick

tekenaar

#8
mmm, het punt is meer dat als je foto's van nesten laat zien, je daarmee stimuleert dat anderen gericht gaan zoeken naar nesten om die op de foto te zetten. Sommige mensen gaan dan ook proberen een volwassen vogel op de foto te krijgen door bij een nest de volwassen vogel op te wachten. Dit is uiteraard ZEER VERSTOREND en kan lijden tot verlies van een heel nest. Dit is de reden dat de meeste vogelstudiegroepen hebben afgesproken/besloten helemaal geen foto's van nesten te laten zien (en ook niet van vogels bij nesten).

Natuurlijk is een toevallig gevonden nest al verstoord en het snel maken van een foto is dan nauwelijks een extra verstoring. Toch wil ik nogmaals vragen om zeer terughoudend te zijn bij het laten zien van foto's van nesten en steeds erbij te vermelden in welke context het gefotografeerd is.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

logico

Citeermmm, het punt is meer dat als je foto's van nesten laat zien, je daarmee stimuleert dat anderen gericht gaan zoeken naar nesten om die op de foto te zetten.

Precies. Dat bedoel ik met voorkomen :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

A. Soeting

Beste Allemaal

Ik had niet gedacht dat er zo'n commotie over het fotograferen van dit nest zou zijn. Ik liep gewoon over het wandelpad en dit nest lag er meteen naast. Ik heb er niet naar gezocht. Dit is het drukst belopen pad in dit griend. Dus zou dit nest volgens jullie constant verstoort worden. Het fotograferen heeft misschien 2 tellen geduurt.
Zijn dit niet veel eieren voor een waterhoen of meerkoet. Die zie ik altijd maar met 2 of 3 jonkies. In de gemeentevijver voor mijn huis broeden ook waterhoentjes, maar die hebben altijd nesten op een stapel waterplanten midden in de vijver of tussen het riet. De meerkoeten zitten altijd tussen het riet en ik heb ze nog nooit in een vlak boven de grond geknotte wilg zien broeden.

Lida Soeting

tekenaar

Begrijp ons niet verkeerd: het gaat feitelijk niet over dit nest en of het al dan niet door jou is verstoord, het gaat over de wenselijkheid va het tonen van foto's van nesten in het algemeen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

De discussie over nestfotografie blijft ons achtervolgen. Voor velen is nestfotografie taboe, voor sommigen het middel om mooie plaatjes te maken.

Las enkele weken geleden van een ijsvogelnest achter een kijkscherm. Prachtige kans om mooie plaatjes te maken. Is wel nestfotografie.

Heb zelf 5 jaar onderzoek gedaan naar ijsvogels. Soms stond er een heel seizoen een schuiltent bij een nest (Afstand soms maar twee meter!).

Nam alk het kon kinderen mee. Liet ze foto's maken. Dus nestfotografie. Zonder extra risico of verstoring.

Ik ken ook heel foute voorbeelden. Nestjes vrijknippen om de vogels te kunnen filmen of fotograferen. Door gerenomeerde natuurfilmers en fotografen. Ik ga hier geen namen noemen.

Voor alle fotografie geldt: Doe het met respect voor de natuur. Zorg dat je zo goed mogelijk weet waar je mee bezig bent. Nee je verantwoording.
En realiseer je het volgende: Als je in de natuur aan het fotograferen bent in het broedseizoen doe je dat heel vaak in de buurt van een nest. Misschien wel zonder dat je het weet en misschien is het nest van een vogel die je niet eens opgemerkt hebt.

Hoe ook rekening met onverwachte dingen: Wij merkten ooit eens dat een vlaamse gaai ons achtervolgde in het bos. Als de zangvogeltjes het nest verlieten door onze aanwezigheid stal de gaai de jongen. Geen onderzoek meer gedaan in die buurt in het broedseizoen.

Mijn visie samengevat: verantwoorde nestfotografie is minder gevaarlijk dan onverantwoorde natuurfotografie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels