Hoofdmenu

Vreemde combinatie

Gestart door Jan Harteman, januari 28, 2006, 22:12:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Ik wist zo even niet waar ik het volgende kon vertellen, maar het leek me toch de melding waard.

De laatste twee weken zie ik op mijn reis van huis naar school (en terug) langs de N50 tussen Zwolle en Kampen telkens hetzelfde koppel ganzen;
Een Nijlgans met een witte Soepgans.
Ik heb de ganzen nu al bijna twee weken bijna iedere dag gezien, de ene keer foeragerend tussen wat smienten, de andere keer samen zonder ander gezelschap. Telkens lopen ze hecht samen en ze lijken daarom ook echt een koppel te vormen  :huh:
Nu vroeg ik mij af.... wat zou dáár nu uit voort moeten komen  :blink:
Haha, ik ben wel benieuwd of ze er samen een nestje gaan bouwen. Geen idee of het wel man en vrouw zijn natuurlijk, maar ik vermoed het toch wel.

Mocht iemand anders ook wel eens over de N50 rijden, let dan op de sloot aan de linker zijde van de weg (als je van de A50 richting Kampen rijdt). Telkens toen ik ze zag liepen ze niet ver verwijderd van deze sloot, ter hoogte van een viaduct waarvan me de naam even is ontschoten (volgt later). Uiteraard kunnen ze zich verplaatsen, maar ze leken aardig standvast te zijn.

Het lijkt me interessant om in de gaten te houden of dit 'koppel' hier blijft hangen, zo ja, wat gaan ze in het voorjaar doen? En indien ze zich toch verplaatsen, waar worden ze opnieuw gespot en is het werkelijk een koppel?

Wie weet levert dit nieuw licht op het onderwerp hybriden bij ganzen...

Overigens, zoals wellicht bekend zijn Nijlgans (Alopochen aegyptiacus) en Soepgans (Anser anser domesticus) twee typen uit een ander geslacht. Eventuele hybriden zullen wellicht onvruchtbaar zijn... maar toch...