Nieuwe soorten

Gestart door H. Meijer, april 23, 2008, 23:51:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

H. Meijer

Vandaag een aantal nieuwe bijensoorten verzameld.

Het blijft leuk!

Een mannetje en  een vrouwtje Melecta albifrons bij mij in de tuin.

Mooiste soort Nomada fulvicornis, 2 exemplaren (vrouwtjes) verzameld, maar er vlogen minimaal 6 exemplaren.
Midden in Drachten op een speelterreintje voor de jeugd, bestaand uit een gemaaid grasveldje met een aantal (ook gemaaide) heuveltjes.
Volgens de tabel van Jan Smit, ernstig bedreigd in Nederland.
De komende tijd zal ik dit in de gaten houden om (indien mogelijk) de gastheer vast te stellen.
Ik gok op A. tibialis, maar hoop op A. pilipes.

Ook werkwaardig, enige tientallen vrouwtjes Osmia rufa, die boven en op een zandig stukje van het speelterreintje actief waren. Ze hadden zelfs holletjes in het zand gegraven. Dit zijn geen nesten, maar misschien iets wat ze hier verzamelen voor hun echte nesten?

Mogelijk dat Ivo hier iets meer over weet?

Hilco

Ivo Raemakers

A. tibialis is toch wel de meest waarschijnlijke gastheer voor N. fulvicornis.
A. tibialis is m.i. vrij algemeen in stedelijk gebied maar vliegt steeds in lage dichtheden. Ook N. fulvicornis lijkt in het stedelijk gebied meer aanwezig dan de rode lijst doet vermoeden.

Het door beschreven gedrag van Osmia rufa heeft mij ook al eens verbaasd. De eerste keer zag ik een mix van vooral O. cornuta met een enkele rufa die allemaal een zelfde gang in en uit gingen. Inmiddels zie ik het jaarlijks in mijn tuin. Ze verzamelen grond voor het vervaardigen van de celtussenschotten en nestafsluiting. Vanwaar de voorkeur voor specifieke plekken en dan ook nog eens in gangen is mij niet duidelijk. Het lijkt niet alleen vochtgehalte, want in natte perioden duiken ze net hard hun favoriete gangen in. Misschien een combinatie van vochtgehalte, samenstelling en 'gewoonte'.
Overigens werken lang niet alle dieren op deze manier en O. cornuta doet het naar mijn idee meer dan rufa.  
Groet Ivo

corzonneveld

#2
Ik heb in mijn omgeving alleen O. rufa gezien, ook meerdere keren het gedrag hierboven beschreven. In grasvelden en tuinen waar de aarde bloot is gelegd zoeken ze de diepste plekken op. Bijgaand een foto uit de tuin van m'n buren, die net wat gegraven hadden.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

H. Meijer

Vanmiddag twee vrouwtjes van Andrena tibialis op het speelterreintje.
Geen andere mogelijke gastheren van Nomada fulvicornis gezien.

Ik ga er dan ook van uit dat A. tibialis hier de gastheer is.

Hilco