Hoofdmenu

Anthaxia salicis

Gestart door GerardL, april 26, 2008, 22:34:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,


Vandaag deze mooie gefotgrafeerd, hij lijkt op de Anthaxia salicis.
In de veronderstelling dat ik er ten minste 1 goede foto bij had, heb ik deze beestje maar verder met rust gelaten.
Erg zenuwachtig, snel en moeilijk op de foto te krijgen.

Als het nu een Anthaxia salicis is, ga ik morgen terug om nogmaals een foto te maken.
Wie kent de naam van deze ?

Sorry voor slechte kwaliteit foto

Grtzzzz

Gerard

Th.Heijerman

Lijkt inderdaad A. salicis te zijn! Waar was het, ergens in Zuid-Limburg??

Theodoor

GerardL

Hallo Theodoor,

Klopt Zuid Limburg Brunssum grens Schinveld om precies te zijn.
Kon niet echt info vinden ie soortenbank en waarneming.

Ik ga morgen opnieuw proberen een betere foto te maken. Er zaten er meerdere, echte zenuwachtige vliegertjes, zeer lastige fotografeer beessiees.

Ga weer proberen, Anthaxia salicis staat nu boven Leptura aurulenta op mijn lijstje voorlopig. (Beide binnen 50mtr aangetroffen.

Grtzzzz

Gerard

Th.Heijerman

Erg leuke waarneming: soort in 1992 voor het eerst in Nederland! Daarna nog enkele waarnemingen, allemaal in Zuid-Limburg ...

Succes morgen en ik ben benieuwd...

Theodoor

Goyatlah

Gerard, gefeliciteerd. En nu een hele mooie foto.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

GerardL

Hallo Forumlezers,

Vanmorgen iets vroeger gegaan, in de hoop dat de iets koelere temperatuur voor iets minder beweging zou zorgen.
Toch nog enigszins gelukt, ben ook geen fotograaf, probeer alleen leuke plaatjes te schieten meer niet.

Anthaxia salicis ?

Grtzzzz

Gerard

GerardL


Leon Olsthoorn

In ieder geval schitterende foto's Gerard, soms zou ik willen dat ik ook in Zuid-Limburg woonde
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

GerardL


Lees nu net dat de Anthaxia salicis in 2005 is waargenomen door ben Hamers op de Teverener Heide (3juni).

Dat is hier in vogelvlucht misschien 2 km van verwijderd.
Deze is destijds gedtermineerd door Oscar Vorst

Grtzzzz

Gerard

GerardL

Hallo Theo - forumlezers,


Vandaag kreeg ik van een kennis een plaatje van de Anthaxia salicis, alleen hier stond nog een dubbelganger bij.
Helaas heb ik geen verspreidingsgegevens van deze beestjes, dus ik kan deze dubbelganger niet uitsluiten.
Kan iemand deze Anthaxia semicuprea uitsluiten bijv. dmv verspreidingsgegevens?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

gerard

Th.Heijerman

Ha Gerard,

Ja, beide soorten lijken veel op elkaar en lange tijd is semicuprae ook beschouwd als een ondersoort van salicis. A. salicis zit echter in eiken terwijl semicuprea zich in appels en peren e.a. Rosaceae ontwikkelt. A. semicuprea is nog niet in Nederland waargenomen.
De morfologische verchillen zitten in de vorm van het halsschild en de beharing van het halsschild (op de beide foto's niet goed te zien), en jouw beesten zijn salicissen. Beide soorten komen in een groot deel van Europa voor, hoewel in Duitsland semicuprea vooral in de zuidelijke Bundesländer zit.
Ik loof een pilsje uit, of twee, voor de ontdekking van een populatie semicuprea's!

Theodoor

GerardL

Hallo forumlezers,

Ter info (voor sommige), deze beestjes vliegen ook weer.
Dus uitkijken, zeeeeer mooie beestjes.

Veelal op houten paaltjes (afrasteringen bijv.) gericht naar het zuiden actief,
in mijn geval hier in Brunssum Z.-Limburg.
Gisteren weer gezien.

Grtzzzz

Gerard


beetlestitch

niet alleen in zuidlimburg. ook in het noorden bij de hamert/stalberg. gezien t. martens en l. troisfontaine. een ex gevangen zelfde lokatie 16-06-12 dre teunissen. groeten toon
Toon Keukelaar

bas waanders

Ben zelf ook actief in die regio , Schinveld , Schutterspark , Roodebeekdal (N/Z) , Heerlerheide , Brunssummerheide . Bedankt voor de tips ! Zal mijn ogen open houden , ben benieuwd of deze schoonheid zich vaker zal laten zien hier in de buurt , groetjes , Bas Waanders
http:/macro4all.wordpress.com

beetlestitch

de vangst/waarneem data gaan in een eis bestand vandaar altijd vindplaats vermelden. groeten toon.
Toon Keukelaar