Hoofdmenu

Specht

Gestart door Yola van der Wal, januari 28, 2006, 14:05:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yola van der Wal

Hoi Allen,

Ik ben geen vogelwaarnemer, maar kijk graag uit het raam naar mijn tuin. Ik zie daar van alles gebeuren en ook veel vogels die ik altijd met belangstelling volg. Meestal heb ik geen idee wat het is.
Nu zit er al een tijdje een soort specht (zover kan ik het nog herkennen). Bij mijn zoektocht op internet leek hij heel erg veel op een bonte specht, alleen waren de zwart-witte 'blokjes' op de staart wat netter en uitgebreider en had hij een rode vlek in de nek. Volgens de 'spechtensite' die ik vond leek hij meer op een syberiche bonte specht. Alleen....dat zou hier helemaal niet kunnen.

Kan iemand mij vertellen of die nette blokjes en die rode vlek in de nek ook bij een gewone bonte specht horen?

Helaas kan ik geen foto maken. Ik heb geen toestel op het moment. Als mijn digitale toestel weer terug is, ook dan komen vogels daar meestal heel klein op uit, zodat je net niets kan zien.

Yola

Jan-Pieter

Naar ale waarschijnlikheid gaat het om de Grote bonte specht.

NVG JP

Yola van der Wal

Dat is snel!

Bedankt!

Yola van der Wal

Ik heb specifiek naar de Grote bonte Specht gezocht op internet en een aantal foto's gevonden van vogels die precies op 'mijn specht' lijken. Het is inderdaad een bonte specht. Een mannetje.

Ben benieuwd wat-ie allemaal gaat doen. In mijn tuin scharrelt hij vooral naar eten (tussen de bladeren en op boomstammen).

Yola van der Wal

CiteerIk heb specifiek naar de Grote bonte Specht gezocht op internet en een aantal foto's gevonden van vogels die precies op 'mijn specht' lijken. Het is inderdaad een bonte specht. Een mannetje.

Ben benieuwd wat-ie allemaal gaat doen. In mijn tuin scharrelt hij vooral naar eten (tussen de bladeren en op boomstammen).
Sorry, zeg ik het weer fout. Het is dus inderdaad een GROTE bonte specht.

Jan-Pieter

Het is nog steeds winter he dus waarschijnlijk komt hij alleen op voedsel af. Ik weet niet of je in de buurt wat grote bomen hebt staan of een parkje of zo. Daar zou hij een nest kunenn hebben en gaanmaken. Heb je er geen gezien zonder rode nekvlek? Dat is het vrouwtje. Als je ze samen ziet is de kans op nestelen natuurlijk groter. Hier zie ik ze al baltsend achter elkaar aan vliegen.

MVG JP

Corryabbink

#6
Het mannetje maar ook het vrouwtje van de Grote bonte specht komen beurtelings bij mij op het boerenerf op de vetbol of hangen aan het pindanet.

Soms hang ik een stuk vet spek(ongezouten) in de boom. Zijn ze stapelgek op. Maar ook een stuk ongebruikt frituurvet gaat erin als koek.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Yola van der Wal

Ja, leuk is dat he, die vogels in de tuin.
Zoals ik al zei heb ik er geen verstand van, maar ze trekken altijd mijn aandacht.
Ik ga nu op zoek naar een expemplaar zonder rode vlek. Ik dacht altijd dat het er maar eentje was, maar het kan natuurlijk maar zo zijn dat ik al een tweede heb gezien. Ik heb zelf een redelijke tuin met nogal wat oudere bomen erin. Niet supergroot, maar 'de omgeving hier is erg rustig. (Rhenoy, langs de Linge).

In de tuin heb ik bijvoorbeeld een oude pruimenboom, die voor de helft dood is. Van de zomer zag ik daar ook een Specht op kloppen. Weet de details niet meer, maar hij was kleiner en had een rood kuifje bovenop zijn kop. Een echte 'woody woodpecker' leek het. Bij de grote bonte specht zag ik dat dat mogelijk een jonkie is. Als dat zo is, dan moet er hier ergens genesteld worden. Ik ga mijn ogen en oren goed opendoen.