Hoofdmenu

Gierzwaluwen...?

Gestart door Bram Rijksen, oktober 24, 2004, 12:06:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

De laatste dagen/weken worden er in Nederland opvallend veel Gierzwaluwen gezien. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre iedereen op de hoogte is van het feit, dat er de afgelopen tijd alleen in Engeland al meer dan 10 Vale Gierzwaluwen gezien zijn, maar het kan nuttig zijn als vogelaars dit in het achterhoofd houden op het moment dat ze weer een gierzwaluw zien vliegen.
Ik zou zeggen: bellen met vogelvrienden e.a. zodra je een gierzwaluw t.p. hebt; het verschil in zeldzaamheid tussen Gier- en Vale Gierzwaluw is op dit moment misschien kleiner dan ooit...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

jasper

Probeer jij nu te zeggen dat de Gierzwaluwen die je nu ziet mogelijk Vale kunnen zijn??? Het verschil tussen die twee soorten is wel heel gering, heb een paar keer Vale gezien in Zwitserland maar daar moest ik echt een donkere achtergrond voor hebben om tot een duidelijke determinatie te komen en dan nog was het moeilijk te zien.

Ik zie nog niet zo snel een Vale onze kant uit gaan, maar het zou heel goed mogelijk zijn en dan is het een nieuwe soort voor de Nederlanden.

;) Jasper

thijs

Op schier was er een gemeld, met vraagteken, is daar al wat meer over bekend?

Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

Er schijnen foto's gemaakt te zijn, maar ik heb ze nog nergens kunnen vinden.
van dutchbirding.nl:

Soort: Vale Gierzwaluw / Pallid Swift / Apus pallidus
Waarnemingsdatum: 21-10-2004
Plaats: Ooster Kwelder, Schiermonnikoog
Provincie: Friesland
Atlasblok: 023734
Waarnemer: Vogellijn
Opmerkingen: 1 exemplaar. De vogel vloog rond 12.00 uur in westelijke richting en kon ruim 2 minuten lang worden gezien. Van de vogel zijn foto's gemaakt.

Indien aanvaard betreft het een nieuwe soort voor Nederland.

groet,
Redmar

jasper

Als er idd foto's zijn gemaakt wil ik ze wel graag zien!!
Misschien iemand die weet waar ze staan???

BWoets

Ik wil van zoveel foto's zien  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

We houden het effe bij het onderwerp  ;)  

redmar_woudstra

vandaag een waarschijnlijke Vale Gierzwaluw ergens in de buurt van den haag. Ik gok zo op trektelpost de vulkaan.
groet,
Redmar

Pauljp

#8
Langs het Zwarte Pad bij Katwijk, door Menno van Duin.
Bij Meet and Greet van de website van de birdclub katwijk staat het volgende:

"Na over zee te hebben gekeken (hoogtepunt 1 Smelleken), besloot ik nog even naar het Zwarte Pad te gaan want er kwamen vele geluidjes mij te oor toen ik langs fietste. Alleen veel Heggemussen en Roodborsten. Ik besloot nog verder het pad af te rijden. Onderweg viel het me op dat er veel landtrek over de binnenduinrand vloog. Voornamelijk vinken soms groepen van circa 50 stuks. Ik besloot ff deze trek te volgen en installeerde me tussen het zwarte pad en de brubobosjes op een duintopje.

Na een groep van 37 vinken te hebben geteld die over het pad vlogen, keek ik richting het westen. Daar vloog op circa 35 meter afstand een gierzwaluw tegen de harde ZW 6 wind in. De vogel vloog vrij laag meer in de luwte van de bomenrij. Toen ik door mijn kijker keek vielen meteen bepaalde kenmerken op wat mij meteen aan VALE GIERZWALUW deed denken (ervaring in Spanje, Z-Frankrijk, Mallorca, Tunesie en Kreta) Het volgende zag ik aan de vogel.

-Een forse geheel donkerkleurige gierzwaluw met een gevorkte staart. (Dus Gewone, Vale of Madeira)
-Een witte keelvlek viel meteen op, dit is mij nooit opgevallen als ik een gewone Gierzwaluw in a split of a second bekeek hier in NL. (Goed kenmerk voor Vale, Gierzwaluwen kunnen dit hebben als de krop gevuld is met insecten voor de jongen mee te voeren)
-De vogel maakte een meer bulkerige indruk. ( Vale heeft een bredere kop en vleugels)
-bredere vleugels (armpennen van Vale Gierzwaluw zijn breder dan Gierzwaluw.
- Meer stompere vleugels ( Gierzwaluw zijn spits)
- Ik zag de vogel helaas tegen een grijze lucht en niet volop in het licht. Maar toen de vogel even zich van de bovenkant liet bekijken zag ik toch nog de bruine bovenvleugels.

Ik heb de vogel hooguit 10 seconden bekenen. Ik besloot na deze kenmerken te hebben gezien meteen mn camera te pakken om bewijsmateriaal de schieten. Dit had ik misschien beter niet kunnen doen want toen ik opkeek was er geen spoor meer te bekennen. Ik ben meteen naar een hogere duintop gesprint en de omgeving afgescand maar zonder resultaat. 's Middags ben ik samen met Bas naar Lentevreugd gereden. Hier hebben vaker grote groepen gierzwaluwen in de luwte vertoefd. Helaas geen Vale Gierzwaluw"


redmar_woudstra

Tja, zonder foto lijkt het me lastig zo'n soort door de CDNA keuring te laten komen. Al schijnt de CDNA alleen nog maar naar de beschrijving te kijken, de foto is slechts ondersteunend. Sommige soorten (Wilsons Stormvogeltje) zijn geaccepteerd zonder foto, dus wie weet.
groet,
Redmar

harderbroek

Volgens EBNNL.

De foto,s komen. (volgens de waarnemer op EBNNL)
Lees verder ook op EBNNL en de groep trektellers. Mogelijke ideeen waarom er redelijk wat gierzwaluwen worden gezien en het zeker dus geen vale hoeven te zijn ondanks de meldingen uit het buitenland

Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

RogiervanV

#11
Ik heb eind oktober  2 jaar geleden op Texel nog wel een GEWONE Gierzwaluw gezien... zonder foto's zal de CDNA zo'n Vale GZ toch niet aanvaarden? daarvoor zijn de verschillen op zich te minimaal (mijn inziens).
Rogier van Viegen

LeonW

Hierover een hele discussie op EBNNL, er zijn er nog incidenteel gierzwaluwen die doortrekken (dus gewone en geen vale), een gierzwaluw die nu gezien wordt hoeft dus niet automatische een vale gierzwaluw te zijn.


Bram Rijksen

CiteerHierover een hele discussie op EBNNL, er zijn er nog incidenteel gierzwaluwen die doortrekken (dus gewone en geen vale), een gierzwaluw die nu gezien wordt hoeft dus niet automatische een vale gierzwaluw te zijn.
Natuurlijk niet, dat zou een al te bizarre stelling zijn!
Ik wilde aangeven dat de kans op een Vale Gierzwaluw nu misschien groter is dan anders/ooit, en dat het verstandig kan zijn dit te onthouden op het moment dat er eentje per ongeluk voor de kijker komt. En natuurlijk is het determineren geen eentweedrietje, maar onmogelijk is het zeker niet.
En ook zonder foto's worden soorten weldegelijk door het CDNA aanvaard. De kans dat dat gebeurt met een eenmanswaarneming is alleen veel kleiner dan wanneer je met een groepje mensen zo'n beest kan bekijken; voor een nieuwe voor Nederland is deze kans zelfs vrijwel uitgesloten. Dus: bellen!

Vriendelijke groet,

Bram

Bram Rijksen

Dat het dus weldegelijk kan bewijst de Vale Gierzwaluw van Blankenberge, die vanavond daar werd waargenomen!

Rick van der Weijde

Volgens mij is dit echt zo'n "o-dan-dus-situatie"...

Zag je vorig jaar ook met die Goudlijster. Er was een ringvangst geweest, en prompt worden ze overal langsvliegend gezien. Ik wil niet zeggen dat het ze niet zijn geweest, maar indien die ringvangst niet gedaan was zou men lang niet zo snel en zeker durven te melden.
Het zelfde gebeurt volgens mij nu met die Gierzwaluwen. Nu er een Vale Gierzwaluw gemeld is, begint iedereen te denken bij het zien van een Gierzwaluw, van joh misschien is het wel een vale. Iets wat ze anders misschien nooit gedaan zouden hebben, en gewoon gelijk weggeschreven als een gewone Gierzwaluw.

Maar goed wie ben ik, he? ;)  :P  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

BWoets

Kan je na gaan hoeveel vale er al zijn gezien die genoteerd staan als Gierzwaluw :P  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bram Rijksen

CiteerNu er een Vale Gierzwaluw gemeld is, begint iedereen te denken bij het zien van een Gierzwaluw, van joh misschien is het wel een vale. Iets wat ze anders misschien nooit gedaan zouden hebben, en gewoon gelijk weggeschreven als een gewone Gierzwaluw.

Maar goed wie ben ik, he? ;)  :P
Een ringvangst van een Goudlijster kan natuurlijk ook wijzen op een bovengemiddelde presentie van een soort. Dat bleek afgelopen  najaar wel.
Als ik een Gierzwaluw buiten zijn normale trektijd zie denk ik zowiezo "joh, misschien is het wel een vale". Ik zou een gierzwaluw eind oktober nooit zomaar zonder meer als Gierzwaluw afdoen, maar eerst drie keer alles checken voordat ik overtuigd ben dat het écht een 'gewone' is. (en eigenlijk zou ik dat het hele jaar door met iedere soort moeten doen)
Ga nooit uit van de omgekeerde bewijslast ("er vliegen er nu zoveel; bewijs jíj maar 's dat ik géén vale gierzwaluw heb gezien!")

Edwin

:duim: Neemt niet weg dat de kans om nu een vale gierzwaluw te zien groter lijkt/is dan ooit. Let vooral goed op.

redmar_woudstra

gister 2: Scheveningen en Westkapelle (met foto's en film)
groet,
Redmar

Bram Rijksen

Citeergister 2: Scheveningen en Westkapelle (met foto's en film)
Nou, volgens mij ging het om twee mógelijke exemplaren waarbij de waarnemers een flinke slag om de arm hielden.
Scheveningen: alleen lichtbuine onderdelen en lichte keel gezien (da's niet genoeg)
Westkapelle: een uur lang een vogel met veel goede kenmerken, maar wsch. weinig wit op de keel en door slecht licht geen duidelijke kleurkenmerken gezien.
Tja...

En 'met foto's en film'...? Vogelend Nederland wacht nog steeds op de beloofde foto van de vogel van Schier.  

Edwin

:duim: Heb gehoord dat de fotos van de vogel van schier er aan zitten te komen, zullen niet fantastisch zijn, maar heb begrepen dat er de nodige kenmerken opstaan, nog even geduld, en waar kan ik foto's en film van de andere twee vinden? Als een van die vogels een uur lang gezien is, dan zal daar in ieder geval wel het een en ander aan beeldmaterriaal van zijn.  

Thijs Fijen

ik ken de waarnemers van die vale gierzwaluw op schier persoonlijk best goed. en ik kan je zeggen het zijn niet de minste vogelaars... zij zullen echt niet iets met zekerheid zeggen als ze het ook maar 1% niet zeker weten. de dia komt binnenkort op dutchbirding.nl
Thijs Fijen

redmar_woudstra

hetzelfde geldt voor de waarnemers van de vale bij westkapelle. Een vogelaar leverde de afgelopen jaren al enkele nieuwe soorten aan de Nederlandse lijst (als ontdekker wel te verstaan). Ook niet de minsten
groet,
Redmar

Thijs Fijen

ik ben lid van de jnm vogelwerkgroep en daar stond in een boekje het hele verhaal van de vale gierzwaluw. ook de ondersteuning ook een vage grijswaarde foto. maar daar is wel iets van een lichte keelvlek te zien.. ik weet niet waar een betere foto staat.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

sorry die foto lees ik net is van een vale gierzwaluw in duitsland. sorry voor de verwarring. maar de ondersteuning staat er wel bij.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

#26
de foto's staan op dutchbirding.nl
Thijs Fijen

jasper

Helaas vind ik het geen erg duidelijke foto's, maar misschien zijn er wel wat betere foto's van deze vogel, en trouwens ik doe ze het niet na ;)  

Thijs Fijen

ik zal het verhaal van de gierzwaluw wel eens een keer hierop zetten als ik tijd genoeg heb.... best grappig eigenlijk
Thijs Fijen

jasper

Lijkt me leuk om te lezen  ;)  :P  kijken wat ze daar schrijven.