hoe staat het eigenlijk met de EHS:

Gestart door duck, januari 27, 2006, 20:25:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

duck

Wie weet wat er van de EHS terecht komt een mooi plan die in 2018 klaar moet zijn pas geleden was er in het nieuws dat de helft van de tijd al was verstreken maar dat er nog veel werk te verrichten valt voordat de dieren zich over grote afstanden kunnen verplaatsen van het ene natuurgebied naar het andere.

ik heb het idee dat het vooral een kwestie is van lijnen trekken op een landkaart waar de EHS moet komen en dat het daar bij blijft je hoort er verder namelijk weinig over en in onze gemeente zijn ze ook niet erg hard bezig om nieuwe natuurterreinen aan te kopen of op locaties waar de EHS gepland is bijvoorbeeld
een akkerland dat in particulier bezit is de bedrijfsvoering te  veranderen in een meer natuurvriendelijker met bijvoorbeeld bloemrijke akkerranden e.d.

ik denk dat er te weinig geld voor uitgetrokken is en dat gemeentes te veel zelf moeten regelen waardoor de ene gemeente beter te werk gaat dan de andere.
ook de website van de ministerie van landbouw die al een aantal jaren bestaat
word niet bijgehouden en voortgang geboekt de PEHS in bijvoorbeeld zuid-holland
is voor een groot gedeelte nog niet financieel geregeld verder zijn er in geplande EHS gebieden een tal van toekomstige ontwikkelingen in voorbereiding die dwars door deze terreinen zijn gepland grootschalige woningbouw en jachthavens.

wie weet waar je voor het laatste nieuws omtrent dit onderwerp terecht kunt en wie merkt in zijn woonomgeving iets van de veranderingen die de EHS met zich meebrengt worden er wel nieuwe natuurgebieden aangekocht? wie weet antwoord?
groet m. hoogendoorn
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude


Freek Verkerk

Ja, die EHS (Ecologische Hoofd Structuur)?? is een interessant, maar beetje theoretisch onderwerp ook.

Het gaat over verbindingszones tussen natuurgebieden. Verbindingszones voor flora en fauna. De flora en fauna is heel divers. een verbindingszone die geschikt is voor een slechtvalk hoeft dat niet te zijn voor een woelmuis.

Dat EHS zit in de hoofden van mensen. Maar als je vraagt om een kaart, waar ligt hij precies. km hokken graag? Dan is hij afwezig. Ook wordt de EHS niet getest op effectiviteit. Schat ik zo in. Werkt de EHS voor de Das? of voor het Edelhert?

Vaak is het ook onduidelijk wie ergens voor verantwoordelijk is. Bij de overheid zegt men vaak dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is (beetje ouderwets communistisch). Dat heeft als effect dat men naar elkaar zit te wijzen als iets niet gerealiseerd wordt. Feitenlijk gebeurt er dan niets of weinig.

Voorbeeld: De Randmeren (rond de flevopolders), worden genoemd als blauwe verbindingszone. Wie is er voor verantwoordelijk? Leuk uitzoekertje, je mag internet gebruiken; graag een naam, een emailadres en een telefoonnummer. Vrijwel onmogelijk lijkt me. Vraag is wat ze verbinden, welke natuurgebieden? Volgens mij lopen ze van niets naar nergens. Maakt de visotter er gebruik van? de zwarte rat, de  wilde eend? de bever? de snoek? Monitoring van verbindingszones is nog iets dat geheel in de kinderschoenen staat. Zijn de randmeren nu "af" als verbindingszone? Zijn ze gerealiseerd? kunnen we die afvinken? Toetsbare criteria ontbreken. Het blijft een vaag praatje.

De uiterwaarden van rivieren; ook zulke leuke verbindingszones. Is de Maas effectief als verbindingszone? Van Belgie tot Zeeuws vlaanderen? Voor reeen, dassen, bevers?

Natuurmonumenten is bezig om het Naardermeer te verbinden met de Ankeveense plassen. Maar is het Naardermeer al verbonden met de randmeren en de utrechtse heuvelrug? En de Ankeveense plassen, zijn die al verbonden met de vecht en de Loosdrechtse plassen? Welke soorten maken gebruik van die verbindingszones?

Volgens mij is de EHS nog niet af.

 B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Mark van Veen

Kijk eens op het Natuurcompendium, met name vanaf Natuurbeleid. Daar staat info over de EHS. De EHS betreft overigens veel van de natuurgebieden in Nederland, niet alleen de verbindingzones.

groet,

Mark van Veen

Windekind

Wel is kritisch denken een advies wil je de site op zijn waarde kunnen schatten.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

grunsven

Freerk, het kan geen kwaad je te verdiepnen in dit soort dingen ovoor je het roept. De EHS is juist wel op de meter gepland en de verantwoordelijkheden zijn ver het algemeen heel duidelijk.
Of het werkt is moeilijk te beoordelen aangezien het nog niet af is maa het is duidelijk dat versnippering een groot probleem is en verbindingszones daar een oplossing voor kunnen zijn. Er wordt op het moment veel onderzoek aan gedaan en zeker voor soorten als das werkt het uitstekend.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

duck

ecoducten worden ook veelvuldig gebruikt door allerlei dieren dus is het een goede zaak dat de EHS er komt maar ik vraag me af of het niet vooral een achter het bureau project is omdat er bijvoorbeeld bij ons in de regio wel de EHS ingevuld
is op papier en zo maar in de praktijk willen ze er dwars door heen een woonwijk aanleggen of bijvoorbeeld een jachthaven dus denk ik helaas dat het in de theorie een prachtig plan is maar in de praktijk bar weinig van terecht komt.
tip aan grunsven contoleer je stukje eerst op spelling fouten voor je  :duim:  op ok drukt  
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Rogier

Citeerecoducten worden ook veelvuldig gebruikt door allerlei dieren dus is het een goede zaak dat de EHS er komt maar ik vraag me af of het niet vooral een achter het bureau project is omdat er bijvoorbeeld bij ons in de regio wel de EHS ingevuld
is op papier en zo maar in de praktijk willen ze er dwars door heen een woonwijk aanleggen of bijvoorbeeld een jachthaven dus denk ik helaas dat het in de theorie een prachtig plan is maar in de praktijk bar weinig van terecht komt.
tip aan grunsven contoleer je stukje eerst op spelling fouten voor je  :duim:  op ok drukt
Een tip voor duck: interpunctie doet wonderen voor de leesbaarheid in een post.
;)  
Groeten,
Rogier Verbeek

Freek Verkerk

Ik zit hier ook met een wijntje dit te lezen en te typen. Niet te serieus hoor!
Ik ben overigens niet tegen de EHS. Ik ben juist sterk voor! Ik vind het allen te "slap", zoals het nu gebeurt. Het duurt me te lang, het is mij onduidelijk waar die EHS precies ligt en of het al (gedeeltelijk) functioneert. Wat uberhaupt de precieze doelstellingen zijn.

Tip; je kunt ook achteraf (als auteur) typefouten verbeteren.

Sommige mensen denken dat als je niet goed Nederlands kunt schrijven dat dan je argumenten ook niet goed zijn. Het leidt hen in ieder geval af van waar het om gaat. Dat is jammer, vandaar dat het wel handig is om min of meer correct te schrijven, zonder dat het overigens een snelle emotionele reactie moet tegenhouden. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Wil je weten waar de EHS ligt? De kaart voor nederland is overal te vinden (zelfs een kleintje in deze topic) Wil je meer detail? vraag het bestemmingsplan op en je weet genoeg.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

duck

dat van die spel fouten moeten jullie niet te zwaar aan tillen
het viel me enkel op dat er een paar foutjes kort achter elkaar
stonden ik vind dat verder geen probleem want met een beetje
goed kijken weet je wat er moet staan.
rogier heeft gelijk het is inderdaad vervelend lezen,
van die lange regels daar zal ik opletten.

dat wat freek schreef bedoelde ik ook, ik weet wel van de sites van de overheid
waar de EHS gepland is alleen komt daar in de praktijk wat van terecht.
ik hoopte dan ook dat er onder jullie een aantal zouden zijn
met voorbeelden uit hun woonomgeving.
van hier is een gedeelte van de EHS al af of wordt hard aangewerkt.
het is leuk op papier maar ik wil buiten de resultaten zien.
en die ontbreken mij ik kan nergens vinden wat tot nu toe
ingericht is dus als iemand meer informatie heeft laat het dan weten.

groet van,
marcel hoogendoorn.
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude


Mark van Veen

#12
Niet zo somberen! Er wordt wel degelijk grond voor de EHS aangekocht en als natuur ingericht.



Ook langs de grote rivieren is de afgelopen 10 jaar veel goeds gebeurd.

Het gaat overigens om een kaart van alle EHS-natuur, de moeraskaart is maar een beperkt deel. Zie mijn topic een aantal naar boven.
groet,

Mark van Veen

Windekind

Nou zo optimistisch hoef je het ook weer niet te zien.
Feit is dat achtergelopen wordt op de doelstelling.
Daarbij moet dan ook nog in acht genomen worden dat de gemakkelijk verwerfbare gronden als eerst verworven zijn en de moeilijke nog moeten komen.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Freek Verkerk

Een paar kleine opmerkingen:

1. In Flevoland zie ik die ecologische verbindingszone tussen de oostvaardersplassen en de Veluwe er niet komen. Jammer voor de edelherten!
2. In Brabant zijn ze nog heel wat van plan, maar wat dan?
3. Misschien kan binnen waarneming.nl de EHS als hoofdgebied worden opgenomen zodat zichtbaar is welke waarnemingen daar gedaan worden.
Doe maar eerst EHS per provincie. Kun je ook een hoofdgebied laten vallen onder een ander hoofdgebied? Ben ik duidelijk?

:)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Mark van Veen

EHS als hoofdgebied: leuk idee, maar enorm karwei. Gegeven de hoeveelheid werk rond waarneming.nl zal dit niet bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Je moet namelijk per gebied bezien of het onder de EHS valt. Dat vergt een hele goede kaart van de EHS en heel veel tijd.
Het resultaat zal tegenvallen: vrijwel alle soorten die waargenomen worden zullen ook in de EHS zitten (vrijwel alle natuurgebieden in Nederland). Wat zegt dat dan nog?
groet,

Mark van Veen

Scio

Die weledele EHS, het grootse project van natuurontwikkelend Nederland, het stokpaardje van de overheid, gedoemd te floppen als je kritisch kijkt.

De EHS is een aaneenschakeling van gebiedjes door verbindingszones om zodoende alle organismen kansen te bieden. Wat vwordt er vergeten: Specifieke eisen die soorten stellen. Het is een compromis van beheersmaatrgelken die elkaar niet versterken, het feit dat isolatie niet gebruikt wordt is alleen al raar. Endemen horen bij natuur, zorgen voor ecologische niches die de compleetheid van ecosystemen bepalen. Het wordt helemaal over het hoofd gezien onder het mom van 'het tegengaan van versnippering'. Daarnaast worden de minst rendabele stukken alnd verworven en is het meestal 1 type landschapselement dat gebruikt wordt, niet die overgangen tussen 2 landschapselementen. Als voorbeeld:

De stuwwal wordt verworven, het landbouwgebied wordt gebruikt, wat ligt daartussen? Een overgang van zandgrond naar kleigrond waar kwalitatief hoogwaardige kwel uitreedt. Op dit soort plaatsen wordt geen grond verworven aangezien dit meestal in handen is van gemeenten & provincies tbv economische centra en de waarde van het land dus groter is dan dat stukje landbouw.

Met andere woorden, de EHS is een grote PR stunt maar is toch wel gedeeltelijk een karkas zonder inhoud (geldt dat niet voor heel wat natuur in Nederland?). Begrijp me goed, het is een nobel streven en heeft ZEKER zijn goede kanten. Maar om er nou zo enrom trots op te zijn dat er geen kritiek op geleverd mag worden (instelling van degenen die ermee werken) is grote onzin!
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Tim de Boer

EHS, allemaal leuke ideeen enzo maar geheel uitvoerbaar gaat het niet worden, ik bedoel zie je nou echt een robuuste verbinding komen tussen de OVP en de Veluwe? ik niet.
Maarja ik ga er niet teveel over zeuren, het levert mij straks alleen maar werkgelegenheid op :D
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

wimtegels

Het valt me op dat er al lang niets meer gepost is in dit onderwerp. Dit terwijl de EHS toch een belangrijk planologisch instrument is. En het is echt geen papieren tijger.

Ik ben het met iedereen eens dat de doelstellingen nog (lang) niet gehaald zijn. Toch is er ook al veel gebeurd. Meer dan wij bijvoorbeeld in 1980 durfden te hopen.

De resultaten daarvan zijn oook al in het veld te zien.

Naast grondverwerving, die soms heel problematisch verloopt, zijn er ook andere problemen.

Weten we eigenlijk wel aan welke voorwaarden de EHS moet voldoen? De eisen  die en vis aan een verbindingszone stelt zijn totaal anders als die van een loopkever.

Wat weten we nu eigenlijk van de verspreidingsmechanismen van een aantal diergroepen?

Hoeveel indivuduen moeten migreren om genetische isolatie te voorkomen?

En hoe gaan we die kennis verder uitbreiden?

Bij de aanleg van R73 zuid zijn er kapitalen geinvesteerd in de ecologisdche verbindingen. Een gedeelte van dat kapitaal is volgens mij totaal overboden, c.q niet effectief en zeker niet efficient.

Ook als natuurliefhebbers moeten we leren de beschikbare middelen doeltreffend in te zetten. Daarvoor zullen we nog meer kennis moeten verwerven over verspreidingsmechanismen van soorten. Dan kunnen we de EHS verder invullen op een manier die nog beter werkt als nu.

Groetjes,

Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

hdijk

Ik kom hier een document tegen waarin als datum het jaar 2018 wordt genoemd voor de "Groene Ruggengraat", de natte verbinding tussen het Lauwersmeer tot aan de Zeeuwse Delta.

Zelf woon in de Alblasserwaard, en daar wordt alleen nog maar gepraat.

In de Brabantse Biesbosch gebeurd op dit moment wel heel veel, daar komen honderden hectares natuurgebied bij. Bij polder Noordwaard worden op drie plaatsen de dijken doorgestoken. Dat vindt allemaal echter plaats in het kader van het project "ruimte voor de rivier", wat denk ik veel sneller wordt uitgevoerd omdat het woord "veiligheid" in de notities staat. Zie hier.

Hendrik Jan van Dijk