Cotoneaster tussen stenen zeewering

Gestart door S.A. Gorter, december 10, 2019, 12:16:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180448526/.
1 Dwergmispel spec. - Cotoneaster spec. vruchtdragend, aangevoerd, veldwaarneming
datum: 2019-10-05
locatie: Delfzijl - Dijk langs Zeehavenkanaal (GR)

Ik denk zelf aan C. simonsii, maar zie dit graag bevestigd.
De plant is gezien de locatie zeker niet aangeplant, mogelijk aangevoerd door een vogel via de ontlasting.
In de vruchten zitten 3-4 zaden. Zie verder de foto's (heb er vandaag enkele aan toegevoegd).

gr. Simon Gorter

foto's:










Rien Ondersteijn

Complimenten voor de documentatie Simon ! Bijv die 10 'appeltjes' op een rijtje en in dezelfde volgorde de zaadjes per vrucht eronder !
Ik denk dat C. Dielsianus een goeie kans maakt ,maar ik maak graag ruimte voor t antwoord van 'professor' Dirk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Ikzelf zou voor Cotoneaster franchetii gaan.  :angel:

dirder

Lijkt me een minder courante Cotoneaster. Slechts een beperkt aantal courante Cotoneasters is redelijk goed gekend, dus dit wordt een moeilijke zaak. Wat je eventueel nog eens kunt doen is nagaan of hij z'n blad verliest dan niet. Volgens mij geen franchetii. Habitus is verkeerd, blad past niet, de bessen zijn te kort gesteeld, zijn te rond, velen staan rechtop enz. enz...
Simonsii is het zeker niet, al heeft die doorgaans ook opgaande habitus. Maar nooit blad met zo een viltige onderzijde enz.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: dirder op december 12, 2019, 23:46:34 PM
Lijkt me een minder courante Cotoneaster. Slechts een beperkt aantal courante Cotoneasters is redelijk goed gekend, dus dit wordt een moeilijke zaak. Wat je eventueel nog eens kunt doen is nagaan of hij z'n blad verliest dan niet. Volgens mij geen franchetii. Habitus is verkeerd, blad past niet, de bessen zijn te kort gesteeld, zijn te rond, velen staan rechtop enz. enz...
Simonsii is het zeker niet, al heeft die doorgaans ook opgaande habitus. Maar nooit blad met zo een viltige onderzijde enz.
Ik ben het er mee eens dat de bessen te rond zijn en 4 steenvruchten is er één teveel.

S.A. Gorter

#5
Citaat van: dirder op december 12, 2019, 23:46:34 PM
Wat je eventueel nog eens kunt doen is nagaan of hij z'n blad verliest dan niet.
Bedankt allemaal voor de reacties. Ook daar heb ik alweer iets van geleerd.
Ik zal er met een paar weken nog eens langs gaan, om te kijken of tie al het blad verliest of niet.
Anders heb ik het plan om nog eens te wachten op de bloei. Mogelijk dat dat dan de doorslag geeft.
Ik wordt nu toch echt wel nieuwsgierig welke soort het nu precies kan zijn...

Gr. Simon Gorter

S.A. Gorter

Citaat van: S.A. Gorter op januari 20, 2020, 21:17:05 PM
Citaat van: dirder op december 12, 2019, 23:46:34 PMWat je eventueel nog eens kunt doen is nagaan of hij z'n blad verliest dan niet.

Vorige week (17 januari) nog weer even langs geweest.
Het struikje heeft nu bijna alle blad verloren.
Ik heb een foto aan de waarneming toegevoegd.

gr. Simon Gorter

Rien Ondersteijn

Ik geloof nog steeds in Dielsianus.   ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

In principe is de kleur van de bessen niet goed voor dielsianus (zie bijvoorbeeld de sleutel in Stace). Maar misschien is dat ook ten dele standplaatsafhankelijk. 't Is er alleszins één uit die hoek.
Groeten, Dirk Derdeyn.