Hier word je niet vrolijk van

Gestart door Guido Berger, december 09, 2019, 23:17:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

De Flevodijk vanaf de Marinahaven bijna tot de Flevocentrale, ja gewat eigenlijk. En ik vrees dat het tot de Ketelbrug door zal gaan.

Met een enorme borstel, mogelijk met vloeistof, is het basalt geschrobd. En daarna zijn er steentjes over gestort om de vermeende gaten op te vullen.
Maar het basalt is niet verhoogd en het was prima aaneengesloten. Dus waarom al dit gedoe ...

Hier hoef je de komende vijf jaar echt niet meer te gaan kijken.

foto's:



KoenVerhoogt

Auch, dat is geen fraai aanzicht... Totaal onnodig ook zo lijkt het
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

H Timans

Jasses...
Ik zie wel dat de oude stenen van de golfbreker nog wel vol lichenen zitten, dus herkolonisatie kan wat versnellen hoop ik.
Mvg Harold Timans

alegro

De Wieringermeerdijk is nog erger. Daar is de prachtige Carbonische kalksteen vol korstmossen en fossielen onder een laag asfalt verdwenen.
Die is dus voorgoed veranderd in een dertig kilometer lange en vijf meter brede dode zone.
Grüezi mitenand,
Arjan

Guido Berger

Citaat van: alegro op december 10, 2019, 22:31:30 PM
De Wieringermeerdijk is nog erger. Daar is de prachtige Carbonische kalksteen vol korstmossen en fossielen onder een laag asfalt verdwenen.
Die is dus voorgoed veranderd in een dertig kilometer lange en vijf meter brede dode zone.

Ja Arjan dat heb ik ook al eens gezien. Van daarvoor ken ik het echter niet.
Weet jij of er nog stukjes tussendoor open zijn of is echt alles helemaal weggeteerd?

alegro

Citaat van: Guido Berger op december 10, 2019, 22:42:04 PMWeet jij of er nog stukjes tussendoor open zijn of is echt alles helemaal weggeteerd?

Misschien is er nog wat over bij het haventje De Haukes en het laatste stukje bij Den Oever.
Ik ben er voor de asfaltering een paar keer geweest, op verschillende plaatsen. Hoewel niet echt spectaculair qua zeldzaamheden
of soortenrijkdom was de dijk fraai & rijkelijk begroeid met de typisch kalkminnende soorten.
Nu hebben we nog een stuk soortgelijke dijk over aan het Amstelmeer, en als ik me niet vergis is ook de IJsselmeerkant van de Afsluitdijk
bedekt met dezelfde soort kalksteen, maar het zou me niks verbazen als ook daarvoor al weer "sanerings"plannen klaar liggen.
Grüezi mitenand,
Arjan

waterland01

Hè, jakkes. Ik ken die dijk goed. Daar zaten echt heel veel soorten, waaronder heel zeldzame. Dat er wat aan moest gebeuren, wist ik wel. Er vielen ook regelmatig stenen uit door stormen, maar dat geborstel begrijp ik niet. Die kleine steentjes liggen trouwens na de eerstvolgende storm allemaal onder aan de dijk, dus waar dat op slaat...
Henk Timmerman

Merel

De werkzaamheden aan de Afsluitdijk zullen ook wel hun sporen nalaten op aanwezige korstmossen, ben ik bang...
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Guido Berger

Citaat van: Merel op december 21, 2019, 17:34:48 PM
De werkzaamheden aan de Afsluitdijk zullen ook wel hun sporen nalaten op aanwezige korstmossen, ben ik bang...
Ja Merel, ik geloof dat de noordkant onder enorme betonplaten komt te liggen. Maar dan is de dijk wel verzwaard. Ik hoop dat ze niks gaan doen aan de strekdammen, dan blijft er toch nog wat over.