zaaddozen van welke plant?

Gestart door Piet Schuttelaar, december 09, 2019, 13:33:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

wie wil me helpen?

Rien Ondersteijn

Piet ; al vaak [op diverse fora-ook hier] is je gevraagd de vraag eerst in te voeren, zodat voor de beoordelaars t ietsje makkelijker kan zijn de oplossing te vinden.Qua tijdstip, qua biotoop etc.
Het zou je sieren als je daar [al was t maar af en toe ...] gehoor aan gaf.
Ik denk dat we hier met een composiet te maken hebben. Weinig vertakkingen ,aaneengesloten omwindselbladen na de bloei en behoorlijk fors :
misschien een Aardpeer ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Piet Schuttelaar

ik begrijp het Rien maar deze foto's kreeg ik zojuist gestuurd van een mevrouw, die ze gemaakt had in Twente en mij vroeg of ik er achter kon komen om welke plant het gaat...

nielseimers

Het zijn de zaaddozen van een Silene (koekoeksbloem) of van een ingezaaide Bolderik.

Rien Ondersteijn

Grappig dat Niels dat noemde-ik zat ook even in de Silenefamilie [Mantelanjer].Maar Bolderik heeft toch superlange kelktanden ?
Dan lijkt me Silene een betere optie.
Als die mevrouw nog foto's heeft ?...Of betere plaatjes van t resterende blad.
[Silenes hebben nl gepaard blad zoals je weet.]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Piet Schuttelaar

Zeer bedankt Rien en Niels. Ik zal haar jullie antwoord sturen. Het zijn slechte foto's met haar mob tel gemaakt. Maar ik zal het vragen.

gr. Piet

Willemien Troelstra

Wat leuk, dit is het derde voorbeeld van in de zaaddoos/hoofdje uitlopende zaden bij planten waar ik dat nog niet eerder heb gezien. Een paar weken geleden zag ik het bij grote kaardenbol en van de week bij de Kogeldistel in mijn tuin. Ik zal zo even een paar foto's toevoegen.
groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

Hierbij de twee foto's van aan de plant gekiemde zaden van Grote kaardenbol en Kogeldistel.
groet, Willemien Troelstra

peterv

Citaat van: Rien Ondersteijn op december 09, 2019, 15:14:52 PM
Maar Bolderik heeft toch superlange kelktanden ?
Die breken vaak af als de zaaddozen ouder zijn. Als je kijkt naar de grootte van de planten, de manier van vertakking en plaatsing van de zaaddozen op de stengels en de onderlinge proporties van zaaddozen en plant dan is Bolderik volgens mij de meest waarschijnlijke optie.
Peter Venema

nielseimers

Ik ben ook overtuigd van Bolderik.