Onbekende paddenstoel

Gestart door chrispy, december 08, 2019, 19:34:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,

Deze paddenstoeltjes heb ik op 01-09-2019 gefotografeerd in natuurgebied "de Sterkenberg" Loenen, Gelderland. Hoogte 5-8 cm, hoeddoameter 2-4 cm,  steel 4-5.5-8 cm, hoeddiameter 1.5-2.5-3.5 cm, steel hol diameter 10 mm, geur stinkt. Opvallend vind ik de omhoogstaande ring (beurs ?) onderaan de steel van de middelste paddenstoel. Lamellen beige, L: 40-56 l: 0-1. Sporee: wit, sporen rond 12.5-15 µm, Q: 1.0.

Wie kent deze paddenstoel ?
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Zoek eens bij de "slanke amanieten" .

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk,

Allereerst bedankt voor je zeer snelle reactie. De slanke amanieten, en met name de roodbruine slanke amaniet was ook mijn eerste gedachte. De sporen vorm en grootte klopt aardig, hoewel ze wat groter zijn dan ik tot nu toe gemeten heb. Mijn probleem is echter dat de lamellen vrij ver uit elkaar staan en het aantal lamellen (L waarde ca 40, l:0) laag is. Bij de slanke amanieten zijn er veel, dicht op elkaar staande lamellen (L waarde 80- 120, l:1). Heb je hier een verklaring voor ?

Nogmaals bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Het zijn oude vruchtlichamen die veel last gehad hebben van het natte weer en vermoedelijk al een begin
van rot vertonen. Op de onderste foto, als ik het goed zie, zijn lamellen aan elkaar geplakt en zijn mogelijk als één lamel geteld. Of het oude exemplaren van A. fulva zijn?

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk,

Bedankt, ik boek ze als amaniet, bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.