Hoofdmenu

Kaaszwam?

Gestart door M.Vullings, december 08, 2019, 15:18:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Een berkenstronk in een heidegebied in Noord-Limburg stond vol met deze zwammen.
De oude zwammen waren aan de boven- en onderkant geel gekleurd/verkleurd.
De jongere exemplaren waren wit.
Zijn dit kaaszwammen?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Gert Kremer

sneeuwwitte kaaszwam met bleke kussentjeszwam is mij een keer verteld.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ridderzwam

sorrysorry Gert, maar ik snap je zin van 12:15 helemaal niet.
Bleke kussentjeszwam is toch heel iets anders.....kan me voorstellen dat je aan (soms) de kleuren van Kussenvormige   houtzwam denkt.
In dit geval lijkt mij een vergelijking tussen Kaaszwammen en Noordelijke buisjeszwam doeltreffender. Die laatste verkleurt van wit naar diepgeel.....

groet,
Ria.

ridderzwam

Het gaat er alleen maar om dat de Noordelijke buisjeszwam te vergelijken is met Kaaszwammen...verder blijve hij buitenbeeld, hij is  zzzz en niet te vinden in Limburg....Maar misschien, in de kaaszwammenfamilie...zelf heb ik die extreme geelverkleuring nooit gezien.

groet Ria.

ridderzwam

vergeef me de gezaaide verwarring, Gert heeft gelijk : heb gevonden dat  kaaszwammen soms worden aangetast door Hypocrea pallida, Bleke kussentjeszwam dus......

en de geelverkleuring ziet er dan ook  als een aantasting uit.

groet,
Ria.

rietvanoosten

#5
Dacht in eerste instantie hetzelfde: Bleke kussentjeszwam???
Leek mij eerder een soort zwameter (Hypomyces).
Toen maar eens verder gekeken:
Op blz. 28 in het 3e artikel onder tabblad "artikelen" staat de Bleke kussentjeszwam (Protocrea pallida) als Hypocrea pallida
https://www.verspreidingsatlas.nl/0672030#
Daaruit: "...... the taxonomic position of Hypocrea pallida is yet unknown. However, it has been shown to be more closely related to the species of Hypomyces and Sphaerostilbella than to other species of Hypocrea ....."
Dat maakt het al weer duidelijker. (Yet = 1999, of er inmiddels meer over bekend is ......)
http://www.archief.paddenstoeleninfriesland.nl/archief_2008.html

Ja,  Gert heeft gelijk!  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

M.Vullings

Bedankt allemaal voor het meedenken, het is een heel verhaal geworden, terwijl ik dacht dat het "gewoon" oude kaaszwammen zouden kunnen zijn tussen verse exemplaren.
De bevestiging zal waarschijnlijk uitblijven, maar het is een goede optie, het is hoe dan ook een leuke waarneming en we hebben weer wat geleerd.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

ridderzwam

blijft ons over de oorspronkelijke vraag van M.Vullings over welke soort zwam dit betreft.
Ik heb nu vol interesse vroegere topics over deze geelverkleuring doorgelezen:  "Nep oranje zwameter", "Wat is dit nou?" +   
"Asgrauwe kaaszwam of ander soort kaaszwam op berkentakken/stammetjes"...e.d.m..
De Asgrauwe lijkt op berk de grootste kanshebber.

Groet,
Ria.

paddenstoelenmonster

Beste Forum members, en vooral de noeste arbeid van Riet en Ria,
ooit in 2015 dacht ik op aangeven van Martin Gotink een Bleke kussentjeszwam gevonden te hebben. Daarna nog een keer of 10 gevonden, alleen nooit goedgekeurd. Ik heb nu de naam van de betreffende zwammen dus maar gewijzigd in Asgrauwe kaaszwam. Wie weet worden ze dan wel goedgekeurd, en zal ik bij nieuwe waarnemingen ook met de loep gaan kijken! Heel leerzaam, dus heel veel dank!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

M.Vullings

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Gert Kremer

sneeuwwitte kaaszwam...  :P ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.