is dit groot leermos of toch iets anders?

Gestart door annelies vriens, december 06, 2019, 21:03:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Al eerder geprobeerd er via het Forum achter te komen of dit groot leermos is maar helaas nog niet gelukt. Ik wil een van de foto's ergens voor gebruiken en er de juiste naam bij vermelden. De foto's zijn gemaakt in een kleinschalig natuurgebied [Eifel-D].

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/171903191
onzeker Groot Leermos - Peltigera canina gezien op 2019-05-07 BRD - Hillesheim
Foto's:










Toelichting:
ook via Forum
bij voorbaat dank annelies vriens

alegro

Ik durf hier niet zoveel over te zeggen, behalve het volgende:
Deze Peltigera groeit zo te zien op een rottende boomstronk en dat is bij uitstek niet het type substraat waarop men
P canina zou verwachten, omdat die soort een uitgesproken voorkeur heeft voor een kalkrijke, basische ondergrond.
P hymenina of neckeri zouden kunnen omdat die beter passen bij een "zuur" milieu, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat
het een niet uit NL bekende soort is.
Grüezi mitenand,
Arjan

annelies vriens

Goedemiddag,
Dank voor de uitgebreide en interessante toelichting. Wat betreft de boomstronk klopt wel; hierdoor kon ik de zijkanten ''vrij'' fotograferen.
Ik heb de waarn. aangepast naar -leermos onbekend- .
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

H Timans

Is Ruig Leermos geen optie? Lange rhizinen en rimpels maken het wel interessant. Althans dat geldt voor de afsatndsfoto's op de stronk, ik moet bij de close-ups eigenlijk denken aan een andere soort: Kaal Leermos, maar omgeving klopt niet echt... moeilijk te zeggen!
Mvg Harold Timans

annelies vriens

Beste Harold,
Nu er zoveel mogelijkheden zijn, denk ik dat leermos onb. de beste optie is toch?
In ieder geval dank voor je comm.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens