kever overlast in de garage

Gestart door yester, december 06, 2019, 15:16:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

yester

Besten, sinds enige tijd hebben wij opeens last een klein kevertje (3a4mm) in onze garage/bijkeuken. De wasmachine gaf lekkage en bij het naar voren halen van de machine dreven er honderden van de kevers in het water. De garage is op zandgrond gebouw, vorst vrij, maar niet warm een graad of 15. De kevers hebben we toen opgeruimd maar enkele momenten later zagen we ze overal lopen. geen honderden maar wel 10 tallen. deze allemaal doodgedrukt en opgezogen, maar enkele minuten later zie je weer. Waar waar ze vandaag komen, geen idee, opeens zijn ze er. Het lijkt een snuitkever maar ik begrijp dat er talloze varianten van zijn.
De fotos zijn van mn mobiel gemaakt dus niet de beste kwaliteit, maar wellicht weet iemand welke kever het is, en vooral wat er tegen te doen is want we worden er gek van?


Gerrian

Ik denk graanklander: https://www.plaagdierbeheersing.nl/plaagdieren/kevers-klanders/graanklander/. Als er vogelvoer, konijnenvoer oid in de garage staat, zal dat de bron zijn. Dan is het vooral een kwestie van het voer in goed afsluitbare bakken doen. Als er geen voer staat, moet je even verder zoeken. Succes ermee!

yester

Hartelijk dank voor je reactie, Gerrian! Hierdoor hebben we gelukkig de bron gevonden....inderdaad een zak vogelvoer. De zak is inmiddels afgevoerd, hij was zelf waren van al het leven dat er in zat... Heb je nog een goede tip om van de kevertjes af te komen die nog rondkruipen en steeds te voorschijn komen?

Gerrian

Nog een poosje de stofzuiger hanteren, denk ik. Als er geen plek meer is waar de kevers zich kunnen voortplanten, komen er geen nieuwe kevers bij en de oude zijn na een tijdje allemaal wel dood. Eventueel nog even zoeken naar graanvoorraden van muizen, je weet maar nooit wat er allemaal in je garage rondscharrelt.
Mijn dochter had een paar jaar geleden hetzelfde probleem, daar stond het vogelvoer in de woonkamer. Nadat de zak verwijderd was, heb ik haar nooit meer over overlast gehoord. Het vogelvoer staat bij haar nog steeds in de woonkamer, maar nu in een goed afgesloten pot.

yester

dank je, we gaan verder zoeken en schonmaken