Stachys ocymastrum??? Spanje

Gestart door vanmiddelkoop, december 04, 2019, 21:48:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming en ook eventueel deze https://observation.org/foto/view/24239182


https://observation.org/waarneming/view/182840190
Stachys ocymastrum gezien op 2019-05-08 Spain - Colungo
Foto's:






bij voorbaat dank Ruud en Betty van Middelkoop

Datura

Geen Sideritis (en dan evt hirsuta? zeg ik zonder dingen gecheckt te hebben)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

#2
Ik zou  Betty willen vragen om bij haar/hun struintochten een paar foto's meer te nemen en dan liefst van meer kanten.
Ik krijg van deze de indruk dat er vanaf éen kant is gekiekt en dan ingezoomd.
Voor Stachys o.a. heb je eigenlijk zéker het blad nodig...
Overigens vermoed ik hier geen Ocymastrum {veel te 'harig' en te weinig 'hazenlip'[sorry]}.
Die 'harigheid' overziend moet ik aan Germanica denken en wat blijkt : die wordt nogal eens gelig afgebeeld en blijkt dan een ondersoort te zijn.
Als je dan de complete habitus bekijkt dan komt die wel erg in de buurt.

..Maar ik vind die Sideritis niet slecht !Gek genoeg wordt die in Italië Stachys Rossi genoemd en als je googlet op Stregonia ligure kom je super dicht bij deze plant.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Sideritis is natuurlijk helemaal juist  :duim: en wellicht ook S. hirsuta maar daarvoor durf ik mijn handen niet voor in het vuur steken want voor de provincie Huesca zijn er 6 Sideritis-soorten die ik niet allemaal goed ken. Dat wordt plaatjes vergelijken  :wacko:

Het lijstje:
Sideritis fruticulosa
Sideritis hirsuta
Sideritis hyssopifolia
Sideritis ilicifolia
Sideritis pungens
Sideritis romana

vanmiddelkoop

Hierbij nog een foto van het blad Rien, sorry, was misschien een beetje onopvallend, maar ik had bovenin nog een link gezet.
Ik probeer altijd veel foto's te maken, maar ze lukken niet altijd, wind enzo....of felle zon is ook lastig.
Na 'het plaatjes kijken' kom ik ook uit op Hirsuta!
Hartelijk bedankt weer voor alle hulp en suggesties,

Vr groet Betty