Schorskorst onbekend?

Gestart door H Timans, december 01, 2019, 09:18:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik heb het vermoeden dat dit óf een variant van Grijsgroene Stofkorst is, óf een bepaald type tandpastakorst dat ik niet ken. Heeft iemand enig idee wat dit korstmos met gele soralen kan zijn? (Groeit op eikenschors, K- en C-). Weet iemand wat dit is?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182722424/.
20 Korstmos onbekend - Lichen indet. veldwaarneming
datum: 2019-11-30
locatie: Laren (NH)

foto's:







Het thallus is bobbelig als een Tandpastakorst, de soralen zijn sterk gelig en vormen draderige oppervlakken.
Mvg Harold Timans

Guido Berger

#1
Geen Ochrolechia, dat kan ik zien.
Zie bijvoorbeeld https://waarneming.nl/observation/148590910/
Ook is het verspreidingsgebied van deze soorten in NL wat meer noordoostelijk.
Heb je C en K getest?

Pluijm

De reakties K en C zouden negatief zijn meldt Harold.
Ik houd nog rekening met een natte Lecanora barkmaniana. Misschien zou je het materiaal in droge toestand een tweede keer met KOH kunnen testen. Evt. na toedienen reaktievloeistof opzuigen met wit filtreerpapier om kleur goed te bepalen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

#3
Foto's van de K-reactie. Moeilijk te testen, heb het op twee manieren gedaan en slechts bij eenwas het duidelijk genoeg. Het blijkt een beetje geel te zijn. Waarschijnlijk dus toch Ammoniakschotelkorst?
Mvg Harold Timans

H Timans

#4




Mvg Harold Timans

Pluijm

Ja met een K- reaktie weet ik het ook even niet, Lecanora jamesii...? Een buitenlander van moerasbossen, past niet echt bij een vrijstaande boom in de bebouwde kom.
Als je een stukje hebt wil ik er ook wel naar kijken evt. Ik heb zelf ook wel eens in een nat najaar geworsteld met 'gelig' spul, bleek toch uiteindelijk L. barkmaniana. Maar ik zie hier vast iets over het hoofd.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Ik wacht nog wat reacties af, daarna stuur ik al of niet een stukje op.
Mvg Harold Timans

waterland01

Barkmaniana wordt als hij flink nat is, vaak opvallend geel, is mijn ervaring...
Henk Timmerman

H Timans

Deze is droog net zo geel als nat, en dat is vreemd dan.
Mvg Harold Timans

Pluijm

#9
Wellicht Harold zorgt de wekenlange natheid voor gelere soralen, waarin de algcomponent het minder naar zijn zin heeft. Droog is het dan ook geler inderdaad. In 2014 ben ik zelf (en anderen) ook een tijdlang met zulk spul bezig geweest. Naam bij de foto klopt dus niet.
Maar jouw collectie kan altijd toch nog iets anders zijn!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Excuses voor de late reactie. Ik heb de erg gele soralen nu ook vaker gezien. Het valt dus toch, zoals men al dacht, binnen de variatie van Ammoniakschotelkorst. Dank voor de reacties!
Mvg Harold Timans