Fijne knoopjeskorst - Bacidina adastra?

Gestart door bas.drost96, november 30, 2019, 17:35:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Zou dit fijne knoopjeskorst kunnen zijn? Ik vond dit de best gelijkende soort met Veldgids Korstmossen (Herk, Aptroot en Sparrius), maar ik ben niet 100 % zeker. Hij groeide op rottend hout.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182708185/.
1 Fijne Knoopjeskorst - Bacidina adastra
datum: 2019-11-30
locatie: Amerongen - Amerongse Berg (UT)

foto's:



Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Guido Berger


bas.drost96

Ik moet er wel bij zeggen dat die wat groener was dan op de foto's, met name op de close-ups. Mijn camera geeft kleuren helaas niet altijd zo mooi weer. Heb je misschien een suggestie in welke groep ik moet zoeken?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Guido Berger

Helaas, ik ben niet zo goed in de bomensoorten en de foto's zijn ook niet helemaal scherp.
Ik vraag me af of ik op de onderste foto lichtbruine apothecia zien of pycnidia.
Mogelijk Bacidia's of Micarea's.

Misschien kunnen anderen meer duidelijkheid geven.

H Timans

Ik kijk regelmatig naar dit soort korsten. Ik vind het wat te fors voor Groene Veenkorst, waarna je al snel richting Oogje gaat, welke weet ik nog niet. Ik had deze laatst ook volgens mij met apo's (zeg maar of je het herkent), moet ik nog mic controleren: https://waarneming.nl/waarneming/view/182547735
Mvg Harold Timans

Pluijm

Weet het ook niet, maar sluit alg ook niet uit.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

bas.drost96

Ik heb nog even op waarneming, verspreidingsatlas en in de veldgids gekeken, maar het wordt er niet makkelijker op! Eerlijk gezegd zie ik er niet zo snel een Bacidia in. Echter, groenoogje en bosoogje vind ik goed lijken, maar ik durf groene veenkorst niet 100 % uit te sluiten. Ik wil wel een stukje verzamelen, maar ik heb alleen een binoculair, geen lichtmicroscoop. Kan ik daarmee extra kenmerken checken?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien