Oomyzus scaposus

Gestart door Gerrian, november 29, 2019, 16:37:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Uit één pop van een zevenstippelig lieveheersbeestje kwamen 11 piepkleine wespjes, die ik pas ontdekte toen ze al helemaal ingedroogd waren. Foto's maken was een moeizame klus en determineren leek in eerste instantie kansloos. Maar toen stuitte ik op Tetrastichus coccinellae, die echter niet in het soortenregister staat. Ergens anders stond Oomycus scaposus vermeld bij T. coccinellae en voor zover ik foto's heb kunnen vinden, lijkt die er aardig op. En nu ben ik natuurlijk benieuwd of dit de juiste naam is. Ik heb de wespjes nog, dus ik kan ze naar iemand die ze beter wil bekijken sturen.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182681280/.
11 Oomyzus scaposus imago
datum: 2019-06-19
locatie: Hoge Veluwe - Otterlosche Zand (GE)

foto's:






Pop mee naar huis genomen om uit te kweken. Dit schoot niet op en ik vergat hem. Maanden later constateerde ik dat er een gaatje in de pop zat en dat er 11 dode wespjes (ca. 1,5 mm groot) bij lagen.

paulhoekstra

Volgens mij klopt de familie en onderfamilie (Eulophidae subf tetrastichinae) wel. Volgens de Chalcidoidea database zijn er 3 tetrastichinae bekend van zevenstippelig lieveheersbeestje: Aprostocetus neglectus, Oomyzus scaposus en Tetrastichus epilachnae. Met Graham 1987 kan je de genera uitsleutelen:  https://www.nhm.ac.uk/resources/research-curation/projects/chalcidoids/pdf_X/Graham987.pdf, voor Oomyzus moet de submarginale ader maar 1 haar hebben en moet het propodeum geen 'plicae' (randen in lengte) hebben. Als je er niet uitkomt, dan kan je het beste contact opnemen met Sandrine Ulenberg.
groeten,
Paul

Gerrian

Bedankt voor je reactie. In ieder geval mooi dat ik al een heel eind in de goede richting zit. Aprostocetus neglectus staat niet in het Nederlands Soortenregister (wel een indrukwekkend aantal andere soorten van dit genus), dus die streep ik voorlopig maar af. Dan blijven er dus twee opties over. Ik heb nog een paar detailfoto's van de vleugel toegevoegd, waarop de submarginale ader van de voorvleugel te zien is. Ik zie aan de ene kant (ik denk dorsaal) 1 haar, maar aan de andere kant ook nog een paar. Geen idee of dit voldoende is om de soort vast te stellen. Aan het zoeken naar plicae waag ik me niet, de beestjes zijn me te klein en te ver ingedroogd. En Graham staat ongetwijfeld vol nuttige informatie, maar voor mij als leek op dit gebied toch iets te lastig en met 394 pagina's ook wat te veel.