Knikkende distel? Of onbekende soort voor Nederland

Gestart door RWester, november 28, 2019, 23:39:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

waarneming.nl/waarneming/view/174953815

Door Niels Eimers werd ik geattendeerd dat dit mogelijk Carduus thoermeri (synoniem: Carduus nutans subsp. leiophyllus) betreft. Deze soort zou echter nieuw voor Nederland zijn, dus verzocht Niels mij de waarneming voor te leggen op het plantenforum.

In België is de soort al weer eens aangetroffen, zie: waarnemingen.be/soort/photos/147644

Meningen welkom! :-D

datum: 2019-06-21
locatie: Malburgen - Uiterwaarden (GE)









Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Sipke Gonggrijp


RWester

Wil (volgende jaar?) nog wel eens terug gaan om te kijken of er nog wat staat.

Waar zou ik dan goed aandacht aan moeten besteden?

Ben niet zo van het verzamelen van materiaal, dus fototips meer welkom :-)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


nielseimers

Ik denk dat hij voorlopig wel als Carduus thoermeri door mag gaan. De brede omwindselbladen en niet-geknikte bloemen zijn wel erg afwijkend van Knikkende distel.

RWester

Ik zie dat bij de soort Carduus thoermeri de status Incidentele import, Soort staat.

Vind ik soms wat lastig verklaarbaar. Het is een soort (logisch), maar verspreid zich door Incidentele import?
Hoe moet ik dat zien? Is het geen Nederlandse/Europese soort?

Aan mijn trui blijft ook wel eens zaad van bijv Grote klit handen. En dat klop ik er ergens anders weer vanaf. Is toch ook imprt dan?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


nielseimers

We maken in de databank van waarneming.nl en waarnemingen.be alleen onderscheid in wild (native) en niet-wild (incidental import). De Engelse term voor niet-wild dekt in veel gevallen de lading niet. Carduus thoermeri betreft hier vermoedelijk een rivieradventief, een soort die op natuurlijke wijze ons land binnengekomen is. Toch beschouwen we dit in de plantenwereld niet als inheems (oorspronkelijk wild). Ik heb begrepen dat onze definities van inheems verschillend zijn van andere soortgroepen.

sjaakvantiel

Misschien een reden om dat beleid aan te passen. Na de Ijstijd is hier ook veel veranderd in de plantenwereld. Moeilijk i.d.d. om de grens aan te geven.

nielseimers

Het beheren van een databank, het up-to-date houden van zeldzaamheid en inburgeringsstatus voor 4000+ soorten is erg veel, lastig en niet-leuk werk. Om deze reden hebben we voorlopig voor de simpele indeling gekoze, inheems en niet-inheems. Ook dit is soms lastig vast te stellen, maar we nemen hier Heukels' Flora/verspreidingsatlas/FLORON over.

sjaakvantiel

Begrijpelijk Niels. Deze discussie zal al heel vaak zijn opgelaaid. Het is ook niet mijn bedoeling dit nu te veroorzaken. Maar tegenwoordig is het haast niet meer te doen. Als je bv. het "natuurlijk bloemmengsel" ziet, waarmee de bermen worden ingezaaid, o.a. ten gunste van insecten. Feitelijk doelde ik op een, zo mogelijk, eensluidend beleid (uitgangspunten) voor alle doelgroepen. Ook al zou dat niet geheel haalbaar zijn. In ieder geval heb ik veel respect voor de Admins. die dit toch allemaal in hun vrije tijd doen.

Willemien Troelstra

Citaat van: RWester op november 29, 2019, 20:37:06 PM
Aan mijn trui blijft ook wel eens zaad van bijv Grote klit handen. En dat klop ik er ergens anders weer vanaf. Is toch ook imprt dan?
Ja, dat is in theorie ook import. Maar, import hangt natuurlijk altijd af van de schaal waar je op kijkt: geïmporteerd in je tuin, in de provincie, in het land, in Europa etc. Omdat de soortinformatie bij waarneming.nl op het nivo van Nederland is, gaat het hier dus om import in Nederland.
groet, Willemien Troelstra