Hoofdmenu

Vraag

Gestart door M.Vullings, november 27, 2019, 14:46:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Bij het zoeken naar kraakloof op Observation.org viel me op dat hier aangegeven wordt dat fijn kraakloof synoniem is van gewoon kraakloof.
https://observation.org/soort/view/17908?from=2018-11-27&to=2019-11-27
Gewoon kraakloof = Cetraria aculeata
Fijn kraakloof = Cetraria muricata
Franse korstmos sites geven aan dat het twee soorten zijn, maakt Observation.org geen onderscheid (meer) tussen deze twee soorten?

Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Guido Berger

Ik heb geprobeerd een en ander na te zoeken.
Het lijkt een eenvoudige vraag maar het antwoord is dat zeker niet.

Ten eerste: The Lichens of Great Britain and Ireland (2009) en Die Flechten Deutschlands (2013) scheiden aculeata en muricata ook. Dat is toch wel opvallend.

Ten tweede: Ik vond een artikel - Biogeography and ecology of Cetraria aculeata, a widely
distributed lichen with a bipolar distribution (2013).
Om de distributie in kaart te brengen is van belang wat hoort nu wel bij de soort en wat niet, p. 36-40. Een erg technisch stuk maar toch even leerzaam voor mij om een blik op te werpen, niet dat ik alles begrijp.
Kort gezegd is hun conclusie op grond van genetisch onderzoek: er is wel genetisch verschil maar minimaal. Dusdanig minimaal dat invloeden als klimaat, landschapssoort en dergelijke meer invloed op het uiterlijk van de soort lijkt te hebben. Zodat je deze soorten (wereldwijd) praktisch gezien niet uit elkaar kunt houden.
In dit onderzoek is besloten om te spreken van aculatea s.l. (s.l. betekent in brede zin). Waaronder dan o.a. aculatea, muricata en nog twee ander vallen.

Waarom wij in NL spreken dat muricata een synoniem is van aculeata weet ik ook niet. Mogelijk is er nieuwere informatie? Mogelijk is het gemakzucht en zou er eigenlijk van aculeata s.l. gesproken moeten worden.



M.Vullings

#2
Bedankt voor je antwoord Guido, dat was ook mijn idee dat het woord synoniem hier niet juist is en dat het correcter is om de soort s.l. te noemen, dat zie je bij andere soortgroepen o.a. bij paddenstoelen ook.
Deze Cetraria (staat tussen Ramalina) heb ik geplaatst in een ander topic hieronder, Ramalina in Franse Alpen, maar nog geen antwoord op gehad.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Guido Berger

Nalezend vind ik de laatste zin van m'n vorige stukje wat ongelukkig geformuleerd. Maak ervan: 'nu eigenlijk nog'.

Genetisch onderzoek is natuurlijk nog vrij nieuw. En bij korstmossen zie je vaak taxonomische verschuivingen, veranderingen en soms gewoon verdwijningen van soorten. Meerdere wat onduidelijke soorten, die op grond van uiterlijke kenmerken onderscheiden zijn, kunnen op genetische gronden toch een soort blijken.
Ik meen dat er een herziening aankomt van de Britse flora en ben benieuwd hoe zij ermee omgaan. Of zij ook muricata op laten gaan in aculeata.

M.Vullings

Even afwachten dan wat het worden gaat.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

waterland01

Wat ze muricata noemen, heb ik overigens in Nederland zelden gezien. Waarschijnlijk allemaal 1 soort...
Henk Timmerman

M.Vullings

Henk, dit gaat over een waarneming in de Franse Alpen op Observation.org.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.