Soortgroepen > Mammals outside the Netherlands

Toch ree? Of misschien edelhert? Sporen in de sneeuw.

(1/3) > >>

Marleen:
Hallo,

Eerder stelde ik al eens vragen over ree, edelhert en eland sporen.
En Peter Venema liet hier zien dat edelhert een soort rondjes in de hoef heeft.

Nu zag ik vandaag deze sporen en ik zie rondjes.

Is dit edelhert? Of toch ree?

Ik heb niet de exacte maten. De straat was glad en ik stond midden op de weg, op een onoverzichtelijke plek voor automobilisten,
ik had niet de gelegenheid om hier te blijven en gehurkt rustig gegevens op te nemen. Dat zou niet zo veilig zijn geweest.
De sporen zijn op de foto's in allerlei richtingen, een paar voor mij gefotografeerd en een paar achter mij. Maar het is hetzelfde spoor.

https://observation.org/waarneming/view/182633969
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2019-11-27 Norway - yer
Foto's:

Toelichting:
Mijn schoen is op zijn breedtst 10cm breed. De schoen is 25cm lang.
De besneeuwde schoenafdruk is niet van mijn schoen, de maten daarvan zijn onbekend.

Groetjes, Marleen

tekenaar:
edelhert lijk me wel waarschijnlijk, maar "rondjes" zie ik nietl Wel bijhoefjes en soms de afdruk van de achterpoot over die van de voorpoot. Dit soort sporen zijn in het veld vaak prima te beoordelen, maar vanaf foto een heel stuk lastiger.

Marleen:
Hallo Paul,

Edelhert zou best bijzonder zijn. Ze komen hier wel voor, maar zijn al jaren niet meer in ons dorp gezien, althans, aan onze kant van het water.
Wel in de andere helft van het dorp, aan de overkant van het water. Maar goed, ze kunnen ook uit andere gebieden hier komen.
Maar het zou een niet onmogelijke, maar wel bijzondere waarneming zijn.

Ik verwacht dat het spoor van ree is, maar het ziet er zo anders uit doordat er die rondjes lijken te zijn. Maar misschien lijkt dat zo, of komt het door lichtinval of andere oorzaken.

Ik heb geprobeerd te tekenen wat ik bedoel. Sorry voor de slechte tekening.
Bij ree is de hoef een soort rechthoek. En bij eland is er een rondje van een voetkussen ofzo?
Ik bedoel niet de bijhoeven, maar nog in de hoef zelf. Zie evt de link in mijn 1e bericht, daar is een foto van een edelhert-spoor.

Groetjes, Marleen

tekenaar:
wildcamera kopen?

Marleen:
Hallo Paul,

Ik heb er twee.
Maar je weet van te voren niet altijd waar sporen komen.
Dit is langs de rand van het centrum met alleen rotsen in de buurt.
Geen geschikte plek voor een wildcamera.

Groetjes, Marleen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie