Hop?

Gestart door colossus, november 26, 2019, 23:40:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Begin deze maand heb ik een geluid vanuit het bos letterlijk voorbij horen komen. Ik heb alleen de laatste roepjes - verder weg - kunnen opnemen.
Een onzekere Hop lijkt me gerechtvaardigd, maar ik krijg nu commentaar op mijn melding dat de opname zo onduidelijk is dat die niets toevoegt.
Ik besef wel dat de soort waarschijnlijk niet zeker wordt. Het was ook al laat voor Hoppen en ik hoor nooit dat ze tijdens het vliegen roepen.
Toch blijf ik bij klank en frequentie aan een Hop denken en ben ik wel benieuwd naar meningen. En ook naar alternatieven voor de bron van mijn geluid.
Het is belangrijk de opname met voldoende bas af te spelen, anders is het nauwelijks te horen. Op laptops en telefoons lukt dat niet altijd.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181972673/.
1 Hop - Upupa epops overvliegend zuidwest, gehoord
datum: 2019-11-06
locatie: Zwolle - Vreugderijkerwaard (OV)

foto's:


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/90767/
Niet gezien, alleen door mij gehoord vanuit ooibos ten zuiden van de pijl. Vloog vanaf ongeveer de pijl snel richting ZW. Laatste roepjes nog kunnen opnemen.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Guus Peterse

Ik hoor hier geen hop in eerlijk gezegd. Geen idee nog wat het wel is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

colossus

Dank voor je reactie Guus. Je klinkt erg stellig. Kun je eens proberen te omschrijven welk verschil je hoort met een Hop?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Guus Peterse

Tsja, da's lastig natuurlijk. Het gemakkelijkst is dat ik de kenmerkende drietoon mis: drie keer kort achter elkaar, dat is zoals ik hoppen altijd hoor. Nou zal er vast wel iemand een bewezen hop kunnen aanwijzen die dat ook niet doet, maar dan nog vind ik dit geen hop.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Citaat van: Guus Peterse op november 27, 2019, 10:28:24 AM
Tsja, da's lastig natuurlijk. Het gemakkelijkst is dat ik de kenmerkende drietoon mis: drie keer kort achter elkaar, dat is zoals ik hoppen altijd hoor. Nou zal er vast wel iemand een bewezen hop kunnen aanwijzen die dat ook niet doet, maar dan nog vind ik dit geen hop.
Zeker lastig ja. Ik begrijp Guus wel maar ik begrijp Kees ook. Op twee punten zelfs Kees: het klinkt inderdaad best als hop maar ik heb nog nooit een hop roepend horen overvliegen. Roepen doen ze zittend, vliegen doen ze zwijgend. Voor zover mij bekend dan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Het handbook BWP is wat 'rekkelijker' als het gaat om het aantal malen 'hop' in 1 serie: dat varieert volgens de auteurs van 3 (vaakst) tot 2 (ook vaak) tot, veel zeldzamer 1, 4 of zelfs 5. Roepen/zingen in de vlucht wordt echter nergens genoemd en de beschrijving van de inspanningen die een roepende vogel moet doen impliceert dat dit tijdens het vliegen ook niet erg logisch is. Daarbij is de tijd van het jaar erg afwijkend van wat als 'normaal' wordt gezien. Al met al zou ik een andere verklaring dan Hop voor dit geluid zoeken Kees al durf ik niet te zeggen welke helaas.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Heren, dank voor jullie overtuigende reacties. Ik ga erin mee en heb mijn opname en melding verwijderd. Voor mij zo'n geval waarin je wel eens "de uitslag" zou willen horen ... :blink:
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

OlivierO

Citaat van: colossus op november 28, 2019, 20:59:27 PM
Heren, dank voor jullie overtuigende reacties. Ik ga erin mee en heb mijn opname en melding verwijderd. Voor mij zo'n geval waarin je wel eens "de uitslag" zou willen horen ... :blink:

Verwijderen is naar mijn mening niet nodig en eigenlijk wat zonde.
Op onzeker zetten of eventueel zelfs "vogel onbekend" is in zo'n geval voldoende denk ik. Misschien komt er binnen een bepaalde tijd nog iemand dit geluid tegen en wist je alsnog wat het was.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

colossus

Dat ben ik met je eens Olivier, maar de validator adviseerde mij letterlijk het geluid te verwijderen.
Ik heb bij mijn melding aangegeven dat liever niet te doen, precies om de reden die jij noemt.
Daar leek hij niet in mee te gaan en ik heb geen zin in een discussie waarvan het doel weinig hout snijdt.
Misschien zet ik 'm nog eens terug als onzekere "vogel onbekend". Dat vind ik een goed idee van je.
Volgens mij een terechte opmerking en dank voor je reactie!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Citaat van: colossus op november 29, 2019, 16:41:07 PM
Dat ben ik met je eens Olivier, maar de validator adviseerde mij letterlijk het geluid te verwijderen.
Ik heb bij mijn melding aangegeven dat liever niet te doen, precies om de reden die jij noemt.
Daar leek hij niet in mee te gaan en ik heb geen zin in een discussie waarvan het doel weinig hout snijdt.
Misschien zet ik 'm nog eens terug als onzekere "vogel onbekend". Dat vind ik een goed idee van je.
Volgens mij een terechte opmerking en dank voor je reactie!

Mmm, beetje vreemd .. Een onzekere Hop zou je toch gewoon in moeten kunnen voeren? Dan zetten we die eenvoudig op "(nog) niet te beoordelen".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Ik heb de "Hop" herplaatst. Frank, wil jij 'm op niet-te-beoordelen zetten?

https://waarneming.nl/observation/182757746
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Citaat van: colossus op december 01, 2019, 21:38:37 PM
Ik heb de "Hop" herplaatst. Frank, wil jij 'm op niet-te-beoordelen zetten?

https://waarneming.nl/observation/182757746

Done. Goed gedaan Kees .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jannes Boers

Hallo Kees,

Zou het kunnen dat je een kleine zwaan hebt horen overvliegen? Hier een opname ter illustratie: https://www.xeno-canto.org/102852. Je sonogram lijkt hier ook goed op te passen mijn inziens.

Vriendelijke groeten,

Jannes Boers
Vriendelijke groet,
Jannes

frankneijts

Verrassende invalshoek! Goed gevonden Jannes ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Zeker een goede optie Jannes! Ik wijzig de soort naar onzekere Kleine Zwaan. Frank klik jij nog een keer op "niet-te-beoordelen"?

Iedereen in deze bespreking dank voor het prettige meedenken!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Citaat van: colossus op december 02, 2019, 21:42:25 PM
Zeker een goede optie Jannes! Ik wijzig de soort naar onzekere Kleine Zwaan. Frank klik jij nog een keer op "niet-te-beoordelen"?

Iedereen in deze bespreking dank voor het prettige meedenken!

Done ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'