Welke Silene in het Leidsche hout?

Gestart door Rayan Majoor, november 26, 2019, 19:18:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182607115/.
1 Avondkoekoeksbloem - Silene latifolia bloeiend, veldwaarneming
datum: 2019-11-17
locatie: Leiden - Leidsche Hout (ZH)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

nielseimers

Een iets sterker behaarde Dagkoekoeksbloem lijkt mij.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Geen van beiden wellicht? Blad en stengel kan toch nooit zo behaard zijn bij dag - en avondkoekoeksbloem?
Groeten, Dirk Derdeyn.

migratorius

Als ik betere foto's van als deze hybride gemelde planten bekijk kan dat wel: https://waarneming.nl/species/20485/photos/?

Ik kan me uit een inmiddels wel erg ver verleden niets bijzonders van deze plek herinneren...

JanHein

Rayan Majoor

Hij staat nu op Silene sp.. De (goedgekeurde) foto's van de hybride komen wel redelijk overeen (ook qua beharing) dus wellicht is die het inderdaad wel. Zal ik hem aanpassen of gewoon veilig op spec. houden?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

nielseimers

Houd voorlopig maar op spec. Je kan overwegen materiaal te verzamelen voor Naturalis (Leids Herbarium) als je meer zekerheid wil.

dirder

Overigens is die 'hybride' erg problematisch. Ik voerde dat regelmatig in maar op den duur kreeg ik de indruk dat er ook roze bloeiende Avondkoekoeksbloem bestaat, dus ging ik daar eens wat beter naar kijken. Blijkt een beetje een kip en ei - verhaal. Er bestaat overigens ook wit bloeiende Dagkoekoekbloem. Beide soorten zijn erg variabel (ook als je de bloemen opmeet). Een zootje dus (al is er wellicht iets van aan: op plekken waar goed getypeerde vormen van beide soorten naast elkaar staan - en dat gebeurt niet erg vaak -, zie je opvallend vaak licht roze bloeiende koekoeksbloemen). Dit geheel terzijde.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Plantoon

In mijn stadstuin heb ik al een jaar of zes een gewone witte avondkoekoeksbloem (herkomst onbekend, er kiemt daar vanalles, zomaar).
Dit jaar had ik plots een lichtroze exemplaar. Geen dagkoekoeksbloem in de buurt.

Rayan Majoor

Lastig plantjes waarbij de kenmerken dus niet altijd betrouwbaar zijn zo te horen.
Zelf woon ik niet in de buurt van Leiden. Verzamelen voor Naturalis gaat er dus voorlopig voor mij niet in zitten. Mocht iemand toevallig wel naar Leiden gaan en benieuwd zijn naar wat het is: ik kan nog een niet bijgesneden foto toevoegen zodat de plant wellicht wat makkelijker te vinden is. Op zondag is parkeren op de van Slingelandtlaan ernaast gratis ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl