Lichtgekleurde kameleon

Gestart door A. Soeting, november 25, 2019, 19:04:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/182581033
Chamaeleonidae spec. gezien op 2019-10-22 Madagascar - Ranofana National Park
Foto's:


Toelichting:
Kan Ranofana niet vinden op de kaart
bij voorbaat dank Lida Soeting

Marc de Winkel

Brookesia nasus lijkt mij een mogelijke kandidaat...
Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

A. Soeting

Dank je wel ik zal bij de foto een? zetten.
Lida

Sven

Een Brookesia is het zeker niet. Die hebben een veel kortere snuit die nauwelijks uitsteekt. Ik kom met een beetje zoeken het verwante geslacht Palleon tegen. Waarvan alleen Palleon nasus in Nationaal Park Ranomafana voorkomt.

link naar de IUCN-pagina: https://www.iucnredlist.org/species/172773/6915062

Marc de Winkel

Sven, Brookesia is de oude naam/synoniem van de soort..
Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

Marc de Winkel

Hoi Lida, Ik zou 'm zonder vraagteken invoeren als Brookesia nasus, dan reageert de admin wel als dat nodig is.
Groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

Morten

Beste Lida,

Bedoelt u Nationaal Park Ranomafana? Dat ligt hier: https://observation.org/locations/106486/
Dat is 700 (!) kilometer ten zuiden van uw huidige gekozen locatie...
Ik weet dat het nogal tegenovergesteld is aan het op dit forum geldende adagium, maar als u de locatie niet zeker weet, maak dan alstublieft geen waarneming aan met een willekeurige locatie!
Zeker niet als het zo'n enorme regio betreft als Madagaskar. De genoemde soort komt bijvoorbeeld enkel voor in Zuidoost-Madagaskar.

Het is natuurlijk altijd mogelijk hier een vraag over een losse foto te stellen. Hoewel een forumlid u waarschijnlijk zal vragen de waarneming in te voeren, kunt u dat gevoeglijk negeren. Zonder locatie heeft een waarneming nu eenmaal weinig waarde. Een waarneming met een foutieve locatie (zeker in deze orde van grootte) is een ernstige vervuiling van de database en daarmee de kennis over de soort.

Bedankt voor het begrip.
Groet, Morten


Marc de Winkel

Morten,
Als je het allemaal zo goed weet, is het misschien aardiger om Lida uit te leggen hoe ze de pointer op de juiste plek zet.
In plaats van een advies om deze mooie waarneming te verwijderen?
Groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

Rob Koelman

Citaat van: Marc de Winkel op maart 15, 2021, 20:51:23 PMAls je het allemaal zo goed weet, is het misschien aardiger om Lida uit te leggen hoe ze de pointer op de juiste plek zet.

Nou, zo moeilijk is dat anders niet. Gewoon op de juiste plek op de kaart tikken...  B)

Dat is in dit geval ook dan ook niet de reden dat de pointer (mogelijk/vermoedelijk) verkeerd staat. Is daarnaast ook niet het onderwerp waar Morten het over heeft. Dat gaat over de 'vervuiling' van de database als waarnemingen onterecht ver buiten het verspreidingsgebied worden ingevoerd.
Met vriendelijke groet, Rob

Marc de Winkel

 Rob, Lees even de toelichting onder de foto. Lida kan het park waar ze de soort gezien heeft niet vinden op de kaart. Zo te zien door de spelling van de naam van het park.
Ik snap wat Morten bedoelt, maar ik vind dat het wel wat behulpzamer mag. Als Lida de pointer op de juiste plek zet is het een prachtige waarneming van deze dwergkameleon.
Groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

Remon

Ik heb de waarneming verplaatst. Soortnaam moet ik (nog) even schuldig blijven; er worden aan de lopende band nieuwe soorten beschreven en/of gesplitst daar. Ik heb niet de laatste stand van zaken bij de hand.

Morten

Citaat van: Marc de Winkel op maart 16, 2021, 10:11:50 AM
Rob, Lees even de toelichting onder de foto. Lida kan het park waar ze de soort gezien heeft niet vinden op de kaart. Zo te zien door de spelling van de naam van het park.
Ik snap wat Morten bedoelt, maar ik vind dat het wel wat behulpzamer mag. Als Lida de pointer op de juiste plek zet is het een prachtige waarneming van deze dwergkameleon.
Groet, Marc

Vandaar dat ik de link naar het gebied op Observado meegaf, ik dacht dat dat voldoende was. Het had inderdaad wat minder streng gekund, maar ik vond het best schokkend dat het op deze manier gedaan was. Vooral omdat het om meerdere waarnemingen gaat, waarvan sommige al goedgekeurd! Natuurlijk is niet iedereen even ervaren met waarneming.nl, maar de tekst in de forumvraag aanpassen verandert uiteraard niets aan de waarneming zelf.

Op de oude website kun je een waarneming gebiedsdekkend invoeren (dan verander je het "Protocol" van "losse waarneming" in "Totaal aantal voor het gebied". Dat zou een mooie oplossing zijn voor dit soort waarnemingen, nu staat de pointer nog steeds misleidend precies. Helaas kan dit niet meer in de nieuwe versie.
Groet, Morten


A. Soeting

#12
Ik denk dat het mijn fout is de naam is Ranomafana, ik denk dat ik het daardoor niet kon vinden. En die kaartjes vind ik best moeilijk, Je bent niet bekend met dat gebied. Je bent er hooguit 1 of 2 dagen wat het extra moeilijk maakt. Ik ga uit van de reisdata die we maken en de naam die daar bij hoort. Ik heb wel meer dat ik in voor mij onbekend gebied, waar ik dan zelf ook geen kaarten van heb. Iets vanuit de lucht niet kan vinden. Ik zal wat dat betreft de enige niet zijn en ik doe mijn best om iets goed door te geven. Maar dit is best een groot park. Op het kaartje dat ik nu zie kan ik ook de plek niet aanwijzen. Ik weet alleen dat het in dit park was. We zijn met een plaatselijke gids daar geweest. Het was ook vast niet ver weg van die hoofdweg, maar ik weet echt niet waar.
groet Lida

Rob Koelman

Citaat van: Marc de Winkel op maart 16, 2021, 10:11:50 AMRob, Lees even de toelichting onder de foto.

Had ik gedaan...  B)

Als de abusievelijk onjuiste locaties van de reeds ingevoerde waarnemingen nu worden gecorrigeerd naar de correcte locatie - in dit geval op gebiedsniveau - dan is alles weer zoals het zou moeten zijn.
Met vriendelijke groet, Rob