Abrikozenbuisjeszwam?

Gestart door sjaakvantiel, november 25, 2019, 17:36:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Kan dit Abrikozenbuisjeszwam zijn?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182384073/.
1 Abrikozenbuisjeszwam - Schizopora flavipora vruchtlichaam, parasiterend, veldwaarneming
datum: 2019-11-19
locatie: Toldijk - Bakermarksedijk e.o. (GE)

foto's:




Op hout. Heeft wel een iets gele abrokozenkleur, de rest cremekleurig, Doolhofdtructuur.

sjaakvantiel

Zoek ik in de verkeerde richting?

jan-henk

Witte tandzwam sl, incl. Splijtende tandzwam al geprobeerd uit te zoeken?

Jan henk

sjaakvantiel

#3
Niet geprobeerd nog. Ga ik doen Jan-Henk. Zag eigenlijk geen duidelijke "tandjes". Bedankt en groet. Sjaak. Even gecheckt en dat zou idd. toch ook kunnen. De structuur vind ik iets anders, maar er zijn wel verschillende vormen, afgaand op diverse foto's. Ik ben benieuwd of een admin deze optie ondersteund.

img]https://waarneming.nl/media/photo/024/259/24259789.jpg[/img]






hermienw

Zou inderdaad Schizopora paradoxa (Witte tandzwam) of Schizopora radula (Splijtende tandzwam) kunnen zijn. Die kan er heel verschillend uitzien.
Groet
Hermien

sjaakvantiel

#5
Het schijnt dat de grens tussen de soorten erg klein is. Dat maakt het erg moeilijk. De kleur is dus niet altijd bepalend. Hier zie je ook een witte- en Abrikozenkleur. Je kan dus zo maar gelijk hebben. Zonder microscopisch onderzoek zal er wel geen naam aan gehecht worden verwacht ik. Bedankt voor je reactie. Misschien lukt het op naam stellen nog een keer. M.v.g. Sjaak.

hermienw

De grens is inderdaad klein en alleen microscopisch vast te stellen (vind ik). Maar aan de hand van de getoonde foto's kun je deze wel opgeven als Schizopora paradoxa sl., incl. radula.
Groet
Hermien

sjaakvantiel

Zal ik doen Hermien. Ik kan deze tussen het hout niet meer terugvinden voor micro-onderzoek. Jammer. Vond daar nog wel een Fopelfenbankje. bedankt voor je meedenken. M.v.g. Sjaak.