Lispocephalus alma?

Gestart door zakdrager, november 25, 2019, 02:26:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Dit vliegje (4.5 mm) is van vandaag. Zat wat verstopt op een beschutte plek op een muur van mijn huis.

Is het inderdaad L. alma?

Groet, Henk

jck


zakdrager

Dank. De tabel zelf is me wat te ingewikkeld dus ik heb hem niet netjes vanaf het begin doorlopen. Maar fig. 12 op pag. 66 van de brontekst geeft afbeeldingen van de bestekeling op het abdomen van alma en falculata vrouwtjes (resp 12-E en 12-F). Ter vergelijking het abdomen van mijn exemplaar.

Groet, Henk


jck

Ja, tis geen makkelijke sleutel. Er zijn echter slechts 4 soorten uit NL bekend en dat zijn de 4 hier op Wrn.nl. Ik zou die 4 eerst een beetje bekijken. Heb zelf geen tijd om nu te puzzelen. :(

James

zakdrager

De 4 NL-soorten zijn: verna, alma, brachialis en erythrocera. Heb er uitvoerig naar gekeken (zowel met plaatjes kijken van de 4 NL-soorten als met de tabel) maar kan niet zeggen dat ik er bevredigend uitkom.

Dit is wat ik ervan kan zeggen als ik me alleen op de tabel baseer:
- het is geen brachialis (abdomen is niet geheel roodgeel) en ook geen erythrocera (o.a. omdat het abdomen niet geheel zwart is)
- mogelijk is het verna. De tabel heeft het over middelste tibia met 1 tot 2 goed ontwikkelde anterodorsals. Zie foto. Ik weet alleen niet precies wat ik me bij anterodorsals op een tibia moet voorstellen. Ook kun je je afvragen of de andere kenmerken kloppen: costal spine strong, as long as discal crossvein (bedoelt hij met costal spine een stevige stekel op de rand van de costa? zo ja, dan heeft de vlieg dat niet). Ook lijkt de arista inclusief beharing me minder breed dan het derde antennesegment. Ik ben dus geneigd verna toch maar af te laten vallen.
- volg je de tabel verder dan kom je uit bij alma of falculata. Ik vind de interpretatie van de beharing op het vierde tergiet lastig maar dan eigenlijk meer op falculata lijken dan op alma. Ook klopt de opgegeven vliegtijd misschien eerder met falculata dan met alma. Voor alma geeft D'Assis Fonseca april-mei en juli-september. Voor falculata februari tot mei (overwinteraar?). Geen NL-soort voor zover we weten maar zie ook dit topic waar Joke van Erkelens vraagt of falculata bevestigd kan worden: https://diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=60593&highlight=falculata&pid=257394#post_257394. Zo te zien geen antwoord op gekregen.

Groet, Henk


nielsyese

Citaat van: zakdrager op november 25, 2019, 22:04:10 PM
Dank. De tabel zelf is me wat te ingewikkeld dus ik heb hem niet netjes vanaf het begin doorlopen. Maar fig. 12 op pag. 66 van de brontekst geeft afbeeldingen van de bestekeling op het abdomen van alma en falculata vrouwtjes (resp 12-E en 12-F). Ter vergelijking het abdomen van mijn exemplaar.

Groet, Henk
Hallo, dit is een mannetje alma of falculata. Geen verna. Voor verschil tussen de eerste twee moet je het genitaal bekijken zoals bij de foto's van Joke.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

zakdrager

Dank je wel, Niels-Jan. Alma of falculata was ook mijn conclusie. Genitaalonderzoek doe ik tot op heden niet, dus hier zal het voorlopig wel bij blijven dan.

Vrgr Henk

zakdrager

Ik heb deze geplaatst op diptera.info. Kreeg eerst geen reactie maar na enig aandringen reageerde Nikita Vikhrev van het Zoölogisch Museum van Moskou. Volgens hem weet niemand of de kenmerken die D'Assis Fonseca of Gregor et al. 2002 geven betrouwbaar zijn. Het genus vereist revisie. Dus voorlopig hou ik het maar op L. alma/falcatula.

Groet, Henk