Zwarte lijnen in gezaagde boomstam

Gestart door corma, november 24, 2019, 16:36:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

corma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182539976/.
1 Wilgenhoutrups - Cossus cossus
datum: 2019-11-17
locatie: Hierden - Kasteel Essenburg (GE)

foto's:


Geacht forum, Ik trof deze gezaagde boomstam aan met een prachtig zwart lijnenpatroon. Wat is dit? Ik weet niet in welk forum ik dit kan plaatsen, dus plaats ik het hier maar. Bij voorbaat excuses.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

In die stam zijn meerdere soorten schimmels "werkzaam" en vechten om het beschikbare voedsel. De zwarte lijnen ontstaan daar waar de mycelia van de elkaar bestrijdende soorten op elkaar botsen. Chemische oorlogsvoering op kleine schaal.

Mvgr.,
Henk Huijser.

corma

Bedankt voor jullie reactie, Riet en Henk. Die onderlinge strijd in het hout heeft wel een erg mooi effect. Is dit in een bepaalde groep binnen Waarneming.nl onder te brengen?
Vriendelijke groet,
Corry

paddenstoelenmonster

Beste C|orry, wat mij betreft hoort dit helemaal bij paddenstoelen. Ik zie het bij omgezaagde Beuken heel veel. Niet alleen die demarkatielijnen, maar vooral ook verkleuringen van het hout binnen die lijnen. Onderstasand een voorbeeld van een Beuk met |Echte tonderzwammen met een maand tijdspanneverschil. De Echte tonderzwammen waren in okt helemaal met rode groeizones te zien. Een maand later zijn die weer keurig donkerbruin, zoals je ook zou verwachten bij Echte tonderzwammen. Het is het mycelium of de zwamvlok die in het hout leefty en de zaak verkleurt.
Met een hartelijhke groet uit Schaarsbergen, Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

corma

Dank voor je reactie, Henk. Volgens mij kunnen we niet zelf een item van forum doen veranderen, dus dat laat ik dan aan de Admins over.
Je krijgt ware kunst te zien door dit fenomeen. Erg mooi!
Vriendelijke groet, Corry

Giel van der Pluijm

#6
Ik weet niet zeker of dit hetzelfde verschijnsel is, maar het is in ieder geval buitengewoon mooi, het vierslippig kronkelstafje.

ridderzwam

Houtbewerkers noemen het verschijnsel "Slaap" ,  vgl. het Engelse "spalting", "spalted wood ".
Mijn foto's : op zaagvlak van liggende niet meer te identificeren stammen:

Ja abstracte schilderingen, schimmelterritoria gekleurd naar gelang er òf lignine 'òf cellulose òf suiker o.a. aan het hout onttrokken zijn

Groet,
Ria

ridderzwam

vervolg

ridderzwam

en nog meer

groet Ria

corma

WAUW Giel, dat blaadje van jou is ook schitterend!! En die boomstammetjes van jou ook Ria.
Wat kan de natuur je vaak verrassen met pure kunst. GENIETEN!!!!!
Dank jullie voor het delen van deze prachtige vondsten/foto's  :duim:
Vriendelijke groet, Corry