Afgekeurde waarnemingen

Gestart door Hesterjacoba, november 18, 2019, 12:04:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hesterjacoba

Beste mensen,

Ik zag op mijn levenslijst tot mijn verbazing , dat de waarneming van de Bastaardarend van 30/8 2019 in de Biesbosch, en die van de Kokardezaagbek op 04-05-2019 bij de Zouwe waarvan ik zelfs foto's heb geplaatst, afgekeurd zijn.
Hoe is dat mogelijk? Wie bepaald zoiets?

m.v.gr Hetty namens
Johan Janssen

Henri van Dodeweerd

De bastaardarend weet ik zo niet. Die kan ik nergens terug vinden in wrn.nl en ook niet bij de CDNA.

Deze laatsten beoordelen van een heel aantal soorten of de soort en de status klopt.

De Kokardezaagbek van de Zouwe staat in waarneming als een escape.  Of te wel een ontsnapte vogel. Als je hem op escape zet, zal die ongetwijfeld goedgekeurd worden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Johan, bij dit soort vragen is het altijd handig om ook een link naar zo een waarneming toe te voegen. Dan weet iedereen waar je het over hebt
Die Bastaardarend heb je zeker al verwijderd want die zit niet in de database
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hesterjacoba

De waarnemingen zijn beiden verwijdert, maar niet door ons. Vandaar dat we er geen link van konden toevoegen.
Ze zijn dus verwijdert door iemand van jullie.

De Bastaardarend die in de Biesbosch is gezien, is niet alleen bij ons verwijdert maar ook bij de twee mensen die bij ons waren.

Tientallen waarnemingen van de kokardezaagbek in de Zouwe zijn ook verwijdert.


Guus Peterse

Zowel die bastaardarend als die kokardezaagbek staan nog gewoon in de database. Wel afgekeurd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015


hiskodevries

ah, niet goed gekeken, prima zo
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hesterjacoba

Wat ons opvalt is dat ze nog wel op de oude site in onze levenslijst staan maar op de nieuwe site niet meer.

Verder valt ons op dat we bij de bastaardarend niets kunnen wijzigen. terwijl dat bij de Kokardezaagbek wel mogelijk is :rolleye:

We willen wel eens weten waarom ze zijn afgekeurd?


Jacob Molenaar

Beide soorten zijn niet ingediend bij de CDNA, terwijl het wel beoordeelsoorten zijn daar.
Waarneming volgt het besluit van de CDNA, maar aangezien deze niet ingediend zijn gaan ze meteen op afgekeurd.
Uiteraard kun je ze nu alsnog indienen, al denk ik dat het weinig zin heeft.
Bij de kokardezaagbek omdat je daar goede foto's van poten en vleugels nodig hebt, en van de bastaardarend zullen ze op zijn minst een foto willen zien om (een hybride met) schreeuwarend uit te sluiten...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Die kokar is overigens nog twee keer ingevoerd, maar als escape. Als je hem op escape zet, zal-ie wel automatisch worden goedgekeurd. Als je hem als wild wilt laten staan, moet je hem indienen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lukasverboom

Overigens hebben afgekeurde waarnemingen nog wel een functie. "Afgekeurd" heeft als gevolg dat de waarneming niet aan de statistieken toegevoegd wordt en niet in de openbare overzichten terecht komt. Wanneer je wel zeker bent van een waarneming, deze niet kunt onderbouwen (en de CDNA 'm niet goedkeurt) maar je hem wel op je levenslijst wilt hebben (die is immers voor jezelf), dan kun je je waarneming laten afkeuren.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Hesterjacoba

Wat betreft de Kokardezaagbek: De escape waarneming waar jullie het over hebben is van 3 weken eerder dan die van ons en nog minstens 10 andere waarnemers die ongeveer of tegelijk met ons de waarneming hebben doorgegeven.

Verder ... Als ik het goed begrijp hebben alle mensen die een kokardezaagbek hebben gezien in 2019, hun waarneming bij CDNA ingediend! Alleen  wij en die andere 10 waarnemers niet. We kunnen ons dat bijna niet indenken, normaal krijg je van een admin een reactie in zo'n geval als het een escape betreft. Wij hebben daar niets van gezien. Beetje vreemd dat hij dan wordt afgekeurd zonder een berichtje.  :-\

Wat betreft de Bastaardarend: Daarover hebben we met Peter Adreans en Robert van de Meer e.e.a. over uitgewisseld.
De laatste reactie van Robert: "Beste Hetty en Johan,
Dit betreft een CDNA beoordeelsoort. U kunt dit geval indienen door in dit scherm te kiezen voor 'Indienen bij Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna'. Ik betwijfel echter of de beschrijving goed genoeg is om aanvaard te worden.
Met vriendelijke groeten, Robert van der Meer"


Daarmee geeft hij aan dat het waarschijnlijk zinloos is die waarneming aan hen door te geven.
Dat hebben we dan ook niet gedaan ...

Henri van Dodeweerd

Wat betreft de kokardezaagbek: inderdaad vreemd dat er geen bericht is verstuurd. Verder ook vreemd dat je zelf de waarneming niet indiend en er vanuit gaat dat een ander dat wel doet. Vervolgens gaan mopperen dat hij dan wordt afgekeurd, lijkt mij ook een beetje zinloos. Als je een kans op goedkeuring wil hebben, dien de waarneming dan in bij de commissie ( geldt ook voor de arend). En als je dat niet doet, laat het dan rusten.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd