Graskers in Amsterdam?

Gestart door H Timans, november 16, 2019, 13:11:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Een maand terug vond ik een kruidkersje in A'dam, bij nader onderzoek ga ik nu voorzichtig uit van Graskers. Onderaan dit bericht staat meer info. Kan iemand meer zekerheid geven over de soort?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180534230/.
15 Graskers - Lepidium graminifolium vruchtdragend, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2019-10-05
locatie: Amsterdam - Indische Buurt (NH)

foto's:










Ik ging eerst uit van A. Kruidkers door het habitus. Bij nader onderzoek naar de vruchtjes (niet gevleugeld (nergens niet!), afgerond, langer dan breed) en de vertakking (pas geruim boven de grond vertakt) ben ik meer overtuigd van Graskers. Ik zag de plant in het voorbijgaan terwijl ik met mensen op stap was dus had niet veel tijd voor de documentatie (ik ging daarnaast uit van 'gewone' Amerikaanse Kruidkers dus zo urgent vond ik het niet), wel heb ik een plantje meegenomen waar helaas geen bladeren meer op zitten, enkel vruchtjes. Het bewijsmateriaal is dus vrij schammel maar de o.b.v. de vruchtjes is Graskers aannemelijk (is in die omtrek ook al eens gevonden zie ik op Verspreidingsatlas). Ik heb de soort niet eerder gevonden, en de Kruidkers-groep is vrij lastig dus de waarneming staat op onzeker.

Bij voorbaat dank!
Mvg Harold Timans

Rien Ondersteijn

Als ik zo die lange rijke bloeistengel zie met die talrijke kleine vruchtjes en hun typische langwerpige vorm met een lang steeltje dan kan ik niet anders bedenken dan Graskers.Een mooie vondst daar in t Amsterdamse.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Dank voor je reactie Rien, dan ga ik het op zeker zetten denk ik  ;D
Mvg Harold Timans

Rien Ondersteijn

Terecht -[en hij is al goedgekeurd].
Groene groe[n]tjes.Rien.