zoek de verschillen

Gestart door sliobaarde, november 14, 2019, 21:57:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Hallo Michael,

Omdat ik ook wel wat wil opsteken en leren van het verleden, plaats ik bijgaande foto. De bovenste is gemaakt op 29 november 2018 op dezelfde locatie als de onderste. De bovenste is door jou gedetermineerd als Egelwegslak. Kan jij aangeven welk de de elementaire verschillen tussen de twee zijn nu de onderste niet een Egelwegslak blijkt te zijn?

groet, Sjek

Michael_Inden

De bovenste slak vertoont enigzins suikerachtige tuberkels en aan de staartpunt kan je nog net de gelige kleur van de voetzool zien: Egelwegslak.
De onderste slak vertoont grove tuberkels, dat in combinatie met het kleurpatroon: een juveniele Arion rufus/vulgaris.
Als je van beide soorten de gevalideerde waarnemingen bekijkt dan zullen die verschillen je wel opvallen, hoop ik :)
Voor meer zekerheid voor het determineren van sommige slakken:
Om het eenvoudiger te maken Naaktslakken te kunnen determineren heb je foto's nodig van:
de rechter zijkant i.v.m. de ligging van de ademopening, de onderzijde i.v.m. de kleur en  foto's van de hele slak het liefst in kruipende toestand. Zie je opvallende of afwijkende details? Graag detailfoto's! (b.v. van de rand van de voetzool of van tekenen van ziekte).  Een indicatie de lengte van de slak kan ook heel bruikbaar zijn. Bij sommige Naaktslakken is de kleur van het huidslijm bij verstoring ook een indicatie voor met welke soort we te maken hebben.
Ten slotte kan informatie over de aard van de vindplaats ook nuttig zijn.
Voel je vrij om je van deze informatie niets aan te trekken!

Veel plezier! Michael Inden.


sliobaarde

Michael, bedankt voor je toelichting.

groet, Sjek