Welke zwam kan dit zijn?

Gestart door sjaakvantiel, november 14, 2019, 19:50:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Probleem is dat ik geen afbeelding van een rupsendoder zie met een zwarte punt en een wit einde. Een roze stinkzwam lijkt me ook niet. Maar wat dan?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182178437/.
1 Rupsendoder - Cordyceps militaris veldwaarneming
datum: 2019-11-12
locatie: Baars (OV)

foto's:



Zou Rupsendoder kunnen zijn, maar de zart witte top is vreemd m.i. Stond naast brede Aardting.

tstrik

stuk wortel van een struik of boom.
Mvgr.,
Theo Strik

sjaakvantiel

#2
Bedankt voor je reactie Theo. Verrassend, niet aan die mogelijkheid gedacht. De situatie ter plekke is als volgt: de m.i. Brede aardtong stond aan een vegetatie-rijke slootoever. Bij het bekijken van de foto's zag ik pas de roodoranje inzet ervoor. De sloot of behoorlijk diepe, droge geul was 3/4m diep en even zoveel breed schat ik. Aan de betreffende oever stonden geen struiken en bomen. Aan de andere oever wel, maar op behoorlijke afstand (ca. 9m meter). In de sloot stond nauwelijks water en slootvegetatie (bv. riet, zegge en zo) er niet in gezien. Ik heb daardoor mijn twijfels bij een stukje wortel van boom of struik. Wortels van vegetatie wellicht, maar alles wat groeide was vaan zeer geringe hoogte, zie foto. Het is ook erg oranje rood, met een zwart eind en wit puntje. Maar ik kan ook niet iets beters verzinnen, dus blijft je mening staan. Dan houdt het denkelijk op. M.v.g. Sjaak.