digiscoping met nieuwere varianten smartphones met meerdere camera's

Gestart door jeroen vinke, november 12, 2019, 20:58:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Beste iedereen

Ik ben helaas toe aan een nieuwe telefoon. Wat me opvalt aan alle nieuwe modellen is dat ze aan de achterkant 2, 3 of zelfs 4! camera's hebben. Dit zou naar het schijnt mooie portretten moeten kunnen maken. Iets wat ik niet per se wil. Maar wat ik wel wil is de telefoon gebruiken voor digiscoping.

Wat ik me afvraag is of deze telefoons wel fatsoenlijk gebruikt kunnen worden om een fotootje door een telescoop of verrekijker te schieten. Je kan natuurlijk nooit alle camera's recht voor het midden hebben. Heeft iemand hier ervaring mee/ tips over?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Jacob Molenaar

Je hebt idd verschillende lenzen (geen camera's ;)), maar uiteindelijk is dit geen probleem. Afhankelijk van de soort foto die je wilt maken, bepaalt de telefoon welke lens daar het meest geschikt voor is. Veel telefoons hebben tegenwoordig een groothoeklens, een normale lens en een zoomlens. Afhankelijk van de soort foto die je wilt maken switcht de telefoon van lens, dit gaat verder vanzelf.
Je maakt altijd gebruik van een van de lenzen en niet van allemaal tegelijk, dus je merkt vanzelf welke de juiste is als je hem voor je oculair houdt. Uitzondering hierop is deze, ik denk dus niet dat deze geschikt is voor digiscoping (verder sws niet echt een aanrader volgens mij).
Waar je ook op moet letten is dat steeds meer telefoons tegenwoordig de lenzen helemaal bovenin de hoek hebben, wat ervoor zorgt dat je de telefoon niet meer in het midden tegen je oculair moet houden, maar bijvoorbeeld meer naar links of rechts, wat ervoor kan zorgen dat je hem wat minder grip hebt (heb hier zelf geen ervaring mee overigens, alleen van horen zeggen).
Verder heb je ook speciale digiscoophoesjes, op maat gemaakt per specifieke telefoon en scoop, maar die kosten al gauw weer €70, wat toch aardig wat geld is voor een plastic hoesje.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroen vinke

Dank je voor je antwoord Jacob. Nu snap ik ook een beetje hoe het werkt. Gelukkig ligt die nokia wat buiten mijn budget dus kan de fout niet gemaakt worden.
Mijn huidige telefoon heeft de camera ook in de hoek en daar ben ik aardig aan gewend, waarschijnlijk heb je inderdaad minder houvast en meer beweging tijdens het schieten van een foto omdat je extra inspanning moet doen om hem er recht voor te houden. Overigens heb ik een verstelbare digiscoopadapter voor iets meer dan 10 euro. Werkt ook prima ;)
Ik neem het mee in mijn afweging!
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke