Klein grut fotograferen. Hoe doen jullie dat?

Gestart door Goyatlah, april 24, 2008, 15:25:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ik fotografeer nu 3 seizoenen insecten, en mn libellen, wat me niet onaardig afgaat. Maar probeer nu wat meer met kevertjes en wantsjes bezig te gaan, maar dat lukt een stuk minder, de beestjes zijn een stuk kleiner, zitten vaak niet lekker in het zonnetje, en als ze dat wel doen glimmen ze van alle kanten. Oftewel, niet scherp, te weinig DOF, bewogen (fotografeer dieren eigenlijk alleen maar uit de hand, voor paddestoelen gebruik ik wel een statiefje). Heb Sigma 180mm APO met Soligor-tussenringen.
Vraag me af of een kortere lens (100mm oid) beter werkt? Is in ieder geval lichter. Maar welke lens dan - heb Canon camera, dus helaas geen Nikon lens met IS.
Mn flitser is een Sigma ringflitser, maar daar heb ik dus ook altijd ruzie mee.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

margriet

#1
dan heb je al meer dan ik hoor!

Ik werk met een oude lens, een panagor 90 mm macro.. helaas heb ik geen ringflitser.
Om meer vergroting te verkrijgen gebruik ik soms een 3x converter, ook een oud tweedehandsje van panagor, genaamt de tele macronet. dit convertertje maakt van een standaard 50 mm lensje een macrolens die tot 1,5:1 vergroting kan gaan. Door het lichtverlies moet je dan wel flitsen.

Bij het flitsen met de interne flits zet ik die meest zo laag mogelijk en om vervelende schitteringen tegen te gaan heb ik er een vloeipapiertje over geplakt :grin:

Ook ik fotografeer enkel uit de hand, steunen doe ik wel zoveel mogelijk.

wanneer een beestje niet in de zon zit zijn ze wel wat minder snel :P  met spiegeltjes of witte papiertjes kun je nog wat extra licht creeëren..

Ik kan je niet vertellen of 100mm beter is dan 180mm want ik ben nooit boven de 90mm macrolens uitgekomen..

Vind het wel een goed topic om eens te horen van anderen wat ze allemaal gebruiken.
groetjes,

Margriet

han.endt

#2
Ik heb een Canon PowerShot S3 IS. Dat is alles. Op supermacro zetten, voor het beestje houden, klikken en maar hopen.

Deze foto is iets minder mooi dan het orgineel, want voor een beetje handzaam formaat heb ik hem behoorlijk moeten verkleinen.

Nomada goodeniana, mannetje.

AndreVrijens

Ik gebruik een Canon 100mm macrolens op een Canon 400D. Altijd met statief omdat de geringste beweging onscherpte veroorzaakt. Daarnaast is altijd het gevecht met DOF (scherptediepte). Een klein diaframa (22 of kleiner) geeft meer scherptediepte maar brengt een (te) lange sluitertijd met zich mee. Het wordt dan een compromis waarbij ik mijn prioriteit leg bij de scherptediepte.

Gans toevallig heb ik deze week een Sigma- ringflitser aangeschaft om het probleem van de langere sluitertijd op te vangen door de flitser.

Komende periode ga ik experimenteren met verschillende flitsvermogens versus sluitertijden. Het einddoel blijft hetzelfde, mooie foto's proberen te maken.
mvg.  André

Goyatlah

Is een mooi voorbeeld wat met macro kan en ook een beetje wat minder goed kan. Je zit een beetje crap in je DOF (sluitertijd op 250 en diafragma max had waarschijnlijk toch een wereld van verschil gemaakt), maar op een DSLR heb je dat probleem heel veel meer. Stereotype compact-problemen als ruis zie ik niet, maar wel dat je voor deze foto eigenlijk bovenop het beest heb moeten zitten (ik kan er rustig 40 cm vanaf staan, en moet dat zonder tussenringen ook). Andere voordelen zijn dat de boel licht is (ik loop zelf met ruim 2 kg te zeulen, en heb dan achteraf ook regelmatig behoorlijke schouderpijn, ben niet meer de jongste), en je geen lenzen hoeft te verwisselen - ik heb een IS2 gehad, maar die is me binnen 2 maand afgestolen.

Zelf ben ik op zoek naar het 3-4 mm bereik, kleine wantsjes, kevertjes, e.d. Heb al wel een paar fatsoenlijke fotootjes gemaakt. Zie bv Alien:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

javanerkelens

Hallo,

Ik moet zeggen dat de foto's die jullie nu laten zien al erg mooi zijn.
Ikzelf fotografeer met een canon 400D, met een 105macro sigma lens , met weer tussenringen daartussen en dan ook nog een ringflitser erop van sigma.
Een hele toeter wordt het dan en ik gebruik nooooit een statief.
Ik gebruik allerlei foefjes met hand en elleboog om de camera stil te houden en het voordeel van de ringflitser is , dat hij beweging aardig ondervangt!
Verder had ik een topic gezien bij Diptera.info mooi hoofd van een mug en dit gaf mij weer aanleiding om ook te kijken naar een omkeerlens en is inmiddels in bestelling bij de fotograaf!
Zodra ik hem binnen heb....zal nog wel effe duren....dan hoop ik ook zulke detailfoto's te kunnen maken.
Ik ben zelf een fan van het kleine spul (muggen en vliegen) en hoop dan meer details te kunnen zien, vooral bij muggen is de determinatie een probleem en hoop dan doormiddel van zulke detailfoto's , wel tot een determinatie te kunnen komen!!
(verder heb ik nog wel een leuk idee om vliegen muggen en ander spul goed te kunnen fotograferen met een zelf geknutseld fotografeer doosje, maar dat moet ik dan eerst op papier tekenen, want als ik het ga uitleggen, dan snapt niemand er meer wat van .....denk ik :lol:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Goyatlah

Tsja, maar mn alledag fotos houd ik in ieder geval meestal voor me zelf. Vind het wel heel grappig dat jij met je zuster op waarneming.nl correspondeerd over... vliegen.

Jouw spul lijkt vrij veel op het mijne (350d met 180mm), maar je lijkt heel anders te fotograferen. Heb je een website?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

AndreVrijens

Joke,
Noooit een statief, betekend dit dat je aaaaaaltijd met autofocus (One shot/AI focus/AI servo) fotografeert? en dus hogere sluitertijden met minder scherptediepte? of is de ringflitser DE oplossing?

(ik heb trouwens het idee dat deze topic langzaamaan elders thuis gaat horen)
mvg.  André

Goyatlah

Moi Andre, kan die vraag wellicht zelf beantwoorden. Voordat je je statief hebt opgesteld, is je onderwerp weggevlogen. Dus of geen foto of - misschien - soms- een wat betere foto. En inderdaad, AF (maar bijna nooit ringflits, heb ruzie met dat ding)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

javanerkelens

Misschien dat iemand van de administratie dit topic kan verplaatsen naar....praat maar raak, want ik heb mijn doosje ook klaar voor publicatie.....ha ha.

En ik heb ruzie met het statief,want inderdaad, de foto's zijn mooier, maar bij vliegen en muggen moet je soms erg snel zijn en met een ringflitser heb je dan het probleem opgelost, want ik zet het fototoestel op Av (kan ik zelf het diafragma bepalen) en de sluitertijd regeld dan het toestel zelf en zit zo rond 200 gemiddeld.
En het programma waar je het over had wat Tony T. gebruikt dat heb ik al gedownload, maar is hetzelfde als HDR foto's maken en dan moet het onderwerp een aantal keren onder en overbelicht worden en dan voegt het programma dat samen tot een vette foto, maar dat lukt alleen zonder flitser en het onderwerp mag absoluut geen milimeter bewegen , anders lukt het niet en wordt het onscherp!!

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Tony T op diptera maakt gebruik van het programma Helicon (heliconfocus.com) hiermee worden een aantal foto's met verschillende scherpstelpunten samen gevoegd tot een foto met een (digitaal bewerkstelligde) scherptediepte. Mooi programma en 30 dagen gratis proefversie te downloaden.

ergens op diptera.info heeft hij hier een topic aan gewijd. zal het ff opzoeken
mvg.  André

Goyatlah

Oftewel het kan eigenlijk niet in de vrije natuur of misschien zelfs niet zonder het beest dood te maken. Het laatste heb ik met een mug niet echt een probleem, maar zou ik met een zweefvlieg toch niet zo snel doen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's


javanerkelens

#13
Dan zal ik het programma nog eens een keertje bekijken, want van dat verschuiven had ik dan niet goed begrepen.
Maar dan moet ik iets bedenken, waarop je makkelijk en zonder schokken een vliegje steeds een milimeter kan verschuiven, maar ik heb een Willie Wortel als broer, dus die zal ik dan eens vragen of hij wat kan verzinnen.
Nog even over het vangen van insecten.....
Ik heb iets bedacht waar je een insect in kan fotograferen, in alle rust, zonder dat je het meteen hoeft te doden.
Het enigste wat je nodig bent is een klein glasplaatje en een urinebekertje (te verkrijgen bij de dokter of apotheek)
Dan heb ik de constructie even getekend (zie bijlage) de tweede bijlage staat onder het bericht van Robert Heemskerk met uiteraard weer een fraaie macro foto en beter kan het haast niet, volgens mij!!

Je vangt dan het insect in het potje (met deksel) en dan plaats je het potje tegen het glasplaatje en dan werk je het insect naar de glasplaat toe met behulp van de schuifjes en dan kan het insect geen kant meer op en jij kint rustig de foto maken.

Graag sugesties als het beter of mooier kan!!!

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

#14
Ik fotografeer altijd uit de hand met flitser maar probeer als dat kan ergens op te steunen (grond/boom/leuning etc). Camera eos 400D met een Tamron 90mm (vaak met tussenring) en een Twinlightflitser. In eerste instantie past de ring niet op de tamron maar met behulp van een zelfgemaakte ring kan ik 'm wel op deze lens gebruiken nu. Dat biedt de mogelijkheid om met meerdere diafragma's te fotograferen, meestal op 250ste van een seconde.

Eerder fotografeerde ik met een ringflitser, was ook vrij goed maar als ik het met mijn nieuwe flitser vergelijk een stuk vlakker en minder mooi. Deze flitser is wel behoorlijk duur, vond ik.

Verder heb ik nu een speciale macrolens voor op de Canon gekocht, de MP-65mm macro. Een zware lens en dure lens (tot f16) die je op meerdere vergrotingen kunt zetten. Fotografeert alleen heel dichtbij! Bij een sterke vergroting is het wel moeilijk flitsen en ik verlies ook wat in kwaliteit heb ik de indruk. Het is een toplens dat wel.

Voor mij is het nu steeds afwegen, welke lens neem ik voor die vlieg of tor.., hoe dichtbij ga ik fotograferen.. Met de Tamron kan ik verder van het onderwerp fotograferen, met de MP-65mm moet ik dicht op het onderwerp kruipen..

Ik moet nog heel veel oefeen en experimenteren, soms sta ik met mijn handen in mijn haar.. andere keren gaat het heel fijn..

Fotograferen met kouder weer heeft ook zijn voordelen, meestal zijn de vliegen dan erg traag en bewegen nauwlijks.. Je moet ze wel weten te vinden want bij koud weer kruipen ze meestal ergens in of onder.
Het onderwerp heel langzaam benaderen.. met heel veel geduld kan je heel dichtbij komen!

hieronder een foto van een vrouwtje Kegelbijvlieg, met de Tamronlens gemaakt, met tussenring en Twinlightfliter:
(f20 250ste, 100ASA)

Mooie tekeningen van die 'VANERKELENS-FLYTRAP'  :gap:  

javanerkelens

#15
nog eentje van voren
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerOftewel het kan eigenlijk niet in de vrije natuur of misschien zelfs niet zonder het beest dood te maken.
Op een engels forum (WildAboutBritain) zijn een aantal mensen die regelmatig met zulke "gelaagde" foto's op de proppen komen - wel gewoon levende beesten, vaak zelfs gewoon buiten - uiteraard met statief, maar toch ... het kan dus kennelijk wel.

Zelf heb ik alleen een speelgoed compact (Olympus C-480, 4Mpix, 3x Opt.zoom, "Supermacro" nominaal tot 2cm, maar circa 1,5cm lukt ook nog). Resultaten zijn niet te vergelijken met de soms erg mooie SLR-foto's die hier langskomen, maar in vergelijking met "het gemiddelde" kantie nog best meekomen. Alles in de categorie 5-20mm is herkenbaar genoeg, op 3-4mm diertjes moet ik wat beter m'n best doen.

Wel heeft het ding moeite met heel weinig en/of heel veel licht maar dat is deels op te vangen met instellingen, waar ik dan vaak weer te lui voor ben. Irritanter is dat dingen met extreem veel contrast vrijwel niet lukken: een kraakwitte pissebed op zwarte aarde is ... nou ja ... een "uitdaging" :censored: (vrijwel altijd overbelicht).

De 1-3mm klasse wil eigenlijk niet echt lukken, of alleen met heel gunstig licht en veel mazzel - lees: 30 kiekjes automatisch doorklikken (circa 3 per seconde), ondertussen  camera een beetje heen en weer bewegen en dan hopen dat er 1 of 2 "in focus" zijn.

"Moet" het toch lukken, dan zet ik er met een elastiekje een lensje voor dat ik uit het oculair van een kindermicroscoopje geschroefd heb - mijn "ultramacrovoorzetlens"    :gap: Het ding heeft een erg kleine diameter (5mm) en neemt dus veel nuttig oppervlak weg en DOF is minder dan 0,5mm ofzo, maar ik krijg er sommige details er dan net wel mee te pakken die anders niet lukken. Wel lastig om er bij de 1-5mm tussen dier en lens nog genoeg licht tussen te krijgen  :blink:

Ben regelmatig wel met mensen met SLRs op stap geweest en heb eigenlijk altijd medelijden :grin: Wat een gesleep en gekloot zeg! Tassen, lenzen, statief - pffffff. Voordat je de boel fotoklaar hent is het beest weg (heb ik zelfs al last van en ik hoef alleen in m'n jaszak te reiken en één knopje in te drukken).

Het is ook heel anders werken. Ik moet de beesten dicht kunnen benaderen - camera in de nek drukken zeg maar - maar dat heeft het voordeel dat er ook niet snel wat in de weg zit (tak/gras tussen beest en camera net op de beste invalshoek)    en als het beest over een tak loopt, of "er omheen", gaat mijn hand met camera gewoon mee en kan ik "blind" doorklikken en/of nog eens de automaat opnieuw focus en licht laten instellen (als het dier de schaduw inloopt ofzo). Op die manier lukken heel veel shots die in dezelfde omsatndigheden met een SLR gewoon domweg onmogelijk waren geweest.

Daar staat tegenover dat wanneer een beest braaf stil zit en je "vrij baan" hebt dat je met zo'n camera wel veel beter foto's kunt maken - maar kennelijk ook alleen als je weet wat je doet en er echt de tijd voor neemt.

Voor mij is die compact in m'n jaszak, extra setje AA's in m'n broekzak en m'n "ultramacrovoorzetlens" in m'n portemonaie (elastiekje blijft op de camera) niet te verslaan. Maar goed, ik ben dan ook niet uit op "mooie" foto's - ik wil alleen herkenbare "kiekjes" schieten van allerlei beesten die ik niet ken ... nieuwsgierigheid, verwondering ... dat soort dingen ... en/of bepaalde groepen "documenteren" ... plaatjes van alle soorten en de belangrijkste herkenningspunten ... esthetiek komt er niet bij kijken  ^_^

Heb wel "mooiere" kiekjes, maar deze twee had ik hier bij de hand. Bladhaanpopje, circa 4mm: Links standaard "supermacro", rechts "ultramacrovoorzetlens". Beide ongeveer het maximaal haalbare zonder je best erop te doen (series van 5-6 kiekjes, en dan de beste pakken).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#17
Naar aanleiding van Joke's tekeningen even wat "hulpmiddelen" op tafel gegooid.

Links boven: Plastic bakje, met gat erin gesneden. Lens door het gat - dan kan ik de camera nog bewegen om het beestje te volgen, maar die kan er niet meer uit want de camera houdt het dicht.

Links onder: Mijn "ultramacrovoorzetlensje" - vergeten het elastiekje erbij te leggen - maar jullie weten hoe een stiekie eruit ziet.

Rechts: Jewelcase (CD-doosje), afhankelijk van beest een dikke of een dunne, beest op het trasparante deksel laten lopen, doosje dicht. Nu kan het niet meer omdraaien en kun je de onderkant fotograferen.

Op het doosje een tandenstoker. Vochtig maken en kleine pissebedjes (1-3mm klasse) erop laten lopen, dan kunnen ze niet "weg". Dan met het ultramacrovoorzetlensje tekeer gaan.

Tot zover de "hulpmiddelen".
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

Mooie uitgebreide antwoorden  :duim:

Zelf probeer ik een afspraakje te maken met de weergodin, maar soms vind die dat ik wat geduld moet hebben. Mijn hoofdonderwerp, libellen zijn doodsimpel het best te schieten met veel zon en weinig regen, dus dat is het moment om er op uit te gaan. Daarnaast het gedrag van het beest te kunnen voorspellen. Bij een libel is dat simpel, niet bewegen, en als dat toch moet zoveel mogelijk naar het beest toe (nooit zijdelings). Ook altijd een zo laag mogelijk standpunt aanhouden, maar zorg dan alsjeblieft dat er geen takje... Uiteindelijk ben je voor het beest een onderdeel van de omgeving en kun je doen wat je wilt, tot en met tussenringen erop zetten en hem of haar recht in de snufferd te schieten (foto van gisteren, zie onder) Is lastig om iets uit te leggen wat je gewoon doet en nooit over nadenkt).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arp

#19
Vergeten: Ik heb van karton en aluminiumfolie een trechtervormige reflector gemaakt met lensopening in het midden en op de reflector wat LEDjes aangebracht. Op/om de lens schuiven en ik heb een soort "continu-ringlicht" voor 'savonds of in het donkere bos. ... Moet nog een keer een betere maken met een paar LEDjes meer en/of van een plexiglasbuis ipv open (voor gelijkmatigere lichtverdeling).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Elachista

Gewoon kleine digitale camera nemen, +/- 6 megapixels, loepje zoeken die wat goed op de lens past en dan kun je toch redelijk wat foto's maken van kleine beestjes.
Niet voor de allerkleinsten (mieren etc.)


vedermot Oxyptilus detailopname ingezoomed (alleen geresized, geen crop)
Groet,
Tymo

Elachista

zelfde principe uitgezoomed, andere soort uit de coll.
Groet,
Tymo

javanerkelens

Zit per camera inderdaad nog wel eens verschil in de kwaliteit.
Ik had ook een simpele camera, maar die deed het heel goed met macro en dan heb je weer een andere camera en die doet het weer helemaal niet goed!

En Arp.....ook een Willie Wortel zie ik :lol:
Mijn broer gebruikt oude losse flitsers en verbind die dan met de camera met losse draden, alleen moet je dan wel opletten dat de flits wel gelijk gaat met de knip van de camera.
Hij is ook aan het expirimenteren met led-lampjes, maar het rendement aan licht is soms toch te weinig.
Ik heb ook wel eens een ver-straler (zaklamp) gebruikt en dat werkt soms ook wel, alleen moet je dan wel een goede hebben!

En ik zal van de week het programma heliconfocus.com nog eens uitproberen met een vliegje en kijken wat het dan wordt!!

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Dolf,
In onderstaand draadje van Robert Heemskerk

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=46121

schrijf je:

"Moi Robert, over de ID kan ik niets zeggen, maar pracht foto, alleen iets te ruig met je Sharp-filter omgegaan"

Bedoel je dat je de foto TE scherp vindt?
mvg.  André

margriet

Nu we hier toch lekker bezig zijn met fotografie.....

Ik heb sinds deze week een binoc (eigenlijk een trinoc..) natuurlijk zou het geweldig zijn om hier foto´s door te maken, hebben jullie daar misschien ook ervaring mee ?

Ik heb bij de meneer waar ik de trinoculair gekocht heb even mogen proberen met mijn K10d (pentax dslr) op zo´n t2 adapter, maar de foto´s waren echt heel donker! Het commentaar erbij was dat je dan eigenlijk een koudlichtbron (à een heleboel centjes!!) erbij moet kopen (zat niet in mijn budget :twisted:). nu heb ik ook nog een oud compactcameraatje liggen (olympus c770) en hoop ik daarbij een leuk adaptertje te fabriceren. Met compactcamera´s hoef je namelijk niet een lange tubus te hebben en met een dslr wel....

zijn er mensen die ook zoiets doen ?

door gewoon het compactcameraatje tegen het oculair te houden kreeg ik dit: (snuit van 5mm groot snuitkevertje) kan veel beter, haalt het niet bij het beeld wat je hebt door de binoc zelf
groetjes,

Margriet

AndreVrijens

#25
Margriet,

Ik ben eveneens in het bezit van een trinoc, vorig jaar aangeschaft om er later foto's mee te kunnen maken. Sinds enkele maanden heb ik een CMOS camera (DC1300) van euromex (Vermandel). Speciaal microscoopcamera met usb naar de laptop. Hiermee moet ik nog veel uitproberen want de "alles automatisch instellen" foto's zijn van zeer matige kwaliteit. De bijgeleverde software is vrij beperkt in mogelijkheden.
Ik ben niet zo van het knutselen met loepjes en occulairtjes maar als ik de foto hierboven zie, benader je mijn microscoopfoto's zeer close. (is ook portomonaie-vriendelijker)
mvg.  André

margriet

al denk ik dat ik dit beeld met mijn DSLR ook kan maken door een foto te maken met flits en converter. Ik ben nu niet thuis, maar zal dat ook eens proberen..

Andre; hoe zit het dan met de mogelijkheden van de CMOS camera om zelf instellingen te veranderen? of bedoelde je dat met software? ik hou sowieso niet zo van "alles automatisch" fotograferen, dat was voor mij de reden om over te stappen op een spiegelreflex, lekker handmatig scherpstellen en uitproberen  :D  kan ik echt van genieten  
groetjes,

Margriet

AndreVrijens

Margriet,

het cameraatje moet in de tube bovenop ingeschoven worden, geen instellingen mogelijk. De bijgeleverde software heeft wel enige mogelijkheden vwb licht en temperatuur instellingen. Veel proberen en experimenteren nog voor mij.
mvg.  André

margriet

tsja, klinkt ook niet echt ideaal...

voorlopig ga ik dan maar lekker door experimenteren met wc-rolletjes als adapters enz. (kan ook voorlopig geen extra accesoires bekostigen)
groetjes,

Margriet

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's