Eikenbladzwammetje ?

Gestart door chrispy, november 10, 2019, 17:32:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,

Dit paddenstoeltje heb ik op 07-10-2019 gefotografeerd in een bos bij Loenen, Gelderland.
Hoogte 5 cm, hoeddiameter 4.5 cm, steel hol met verdikking onderaan lengte 5-7 cm, afgeplat 3 x 5 mm.  L: 48, l: 3-7, sporee wit, sporen 5.9-7.2 x3.3-4.6 µm, Q: 1.7-2.4 gem 2.0.
Ik dacht dat dit een eikenbladzwammetje was, afmetingen, aantal lamellen, holle steel met verdikking en de sporen kloppen goed tot redelijk met die in de literatuur.
Echter, ik leg altijd een hoedje op een microscoopglaasje om sporen te verzamelen. Na 24 uur maak ik een foto van het hoedje en van het microscoopglaasje met sporen. Bij de Eikenbladzwametjes die ik tot nu toe gefotografeerd heb ziet de hoed er duidelijk uitgedroogd en enigszins oranje uit. In dit geval is er hooguit wat verbleking maar zeker geen uitfroging waarneembaar.
Ik denk dus dat dit toch een ander zwammetje is, iemand enig idee ?

Bedant, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Megalonyx

Beste Chris,

Met de  :micro: heb ik geen ervaring, maar heb je je vondst ook met de botercollybia vergeleken?

Mvg,

M

chrispy

Beste M,

Heb even snel op internet gekeken en die lijkt veel beter. Moet nog even naar de grootte enzo van de sporen kijken maar heel erg bedankt voor jouw reactie.

Groeten Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.


chrispy

Beste M,

Het is absoluut de Botercollybia. Zowel de L  als de sporen waarden kloppen heel erg goed.

Mijn dank, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Megalonyx