Welke roofvogel jaagt in ochtend schemering?

Gestart door Nympha, november 10, 2019, 15:50:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nympha

Ik woon in Vlaardingen vlakbij een poldergebied met weilanden maar ook groepjes bomen rn struiken bij elkaar. Al 6 jaar lang laat ik mijn Schotse collie uit om 6.45 uur in de ochtend. Sinds het weer donker is in de ochtend overkwam me een aantal keer dat er een vogel, geheel geruisloos, ongeveer 2 meter boven een van mijn honden hangt en dan weer wegvliegt. Altijd boven dezelfde hond die bruin is. Bij de zwarte collie gebeurt het niet. Dit is nu 4x gebeurt in de afgelopen weken in het grasveld.
Ik loop ook door een paadje waar struiken en bomen zijn,  daar gebeurde het ook in eens. Ik zie wat in mijn ooghoeken vliegen en zie de vogel weer boven mijn hond hangen, enkele minuten en vliegt dan weer weg.
Afgelopen dinsdag liep ik weer op dat zelfde paadje, zag een vogel overvliegen, daarna een 2e... enkele minuten daarna vloog er weer 1 boven mijn hond. Toen vloog hij ineens mijn kant op en een meter voor mij, op ca 2 meter hoogte hing hij stil en keek mij aan.... na enkele minuten vloog hij weer weg.
De volgende ochtend begon ik weer aan mijn wandeling. Ik gooi altijd ballen dus mijn honden blaffen altijd.
Ik hoor ineens een soort kira kira geluid en zie in de verte 2 vogels vliegen richting dat bospaadje waar ze steeds boven ons hangen. Formaat ongeveer als een kraai. Ondanks dat de vogel naar mij keek heb ik geen idee hoe hij er uitzag.  Het was natuurlijk donker en de vogel was ook donker van kleur.
Nu durf ik niet meer dat bospaadje door.
Iemand een idee of dit een bosuil kan zijn? 

jeroen vinke

Je beschrijving van het geruisloos vliegen duidt zeker op een uil. Vast geen Kerkuil, want die zijn licht gekleurd. Eigenlijk hou je dan denk ik Ransuil en Bosuil over. Ik heb met Ransuilen eenzelfde soort ervaring dus ik zou denken aan ransuil, ook vanwege de beschrijving van het geluid.
Ik zou vooral niet bang zijn maar proberen te genieten van een best wel bijzondere ontmoeting met prachtige beesten. Je honden zullen ze niet pakken. Ik weet wel dat menigeen op dit forum er jaloers op zou zijn. ;)
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Nympha

#2
Goedemorgen Jeroen,
Super bedankt voor je antwoord! Ik had al heel Google afgestruind maar kon niets hierover vinden dus ik dacht vast wel op dit forum.
Zijn de uilen je dan aan het observeren of dachten ze dat er een prooi liep?
Stom genoeg durfde ik vanmorgen het rondje niet te lopen, echt een vrouw he :rolleye:.
Ik ga het morgen proberen  op jou advies dat ze niets doen. Het is nu ook geen bronstijd.
Ik zal proberen of ik een foto kan maken als het weer gebeurd.

Marijn de Weijer

Of een geluidsopname, dat kan met alle smartphones heel eenvoudig.

Je kunt ook op waarneming.nl bij ontdek- soorten bij deze uilen naar hun geluiden luisteren.

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

tekenaar

Ik heb vergelijkbare ervaring met ransuilen. Ik denk dat ze afkomen op het getingel van de metalen deeltjes/gespjes/musketonhaak van de hondenriem (zelfde toonhoogte als muizengepiep - deels boven onze gehoorgrens) en even kijken wat dat nou is. Inderdaad, geen enkel risico, alleen een geweldig mooie ervaring.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Nympha

#5
Marijn, Ik ga het proberen als ze weer over vliegen. Als ze boven mijn hond hangen maken ze geen geluid, je hoort de vleugels niet eens.
Ik ga even de geluiden daar luisteren. Ik had op YouTube al gezocht en klonk een beetje als een velduil.
Ben toch benieuwd of hij dat deed  omdat hij dacht dat het een prooi was en bij nader inzien zag dat de prooi te groot was of dat hij mijn hond als indringer zag.

Nympha

#6
Hoi Paul, ik denk niet dat ze op geluid afkomen. Mijn honden hebben geen halsband om. Omdat hij boven mijn bruine hond hing denk ik dat hij dacht dat het een vos was of misschien een groot konijn daar hij op het weiland, toch wel ruim 100 meter van het bospad,  ook boven hem hing.
Ik zou het zo graag willen weten.
Er lopen meerdere mensen met honden daar rond die tijd maar niemand heeft het nog meegemaakt.
En toen hij eerst boven mijn hond hing en daarna naar mij vloog en recht voor mij bleef hangen.. dat was echt een bizarre ervaring. Ik had ook geen gespen aan mijn jas en was geheel zwart gekleed maar hij keek echt in mijn ogen. Het heeft echt veel indruk op mij gemaakt. Overigens komt hij pas als ik even geen ballen gooi en mijn honden dus ook stil zijn.




jeroen vinke

#7
Dit klinkt heel bijzonder en best indruk makend, zo'n close encouter en indringende blik vlak voor je. Dit vergeet je nooit weer ;D
Je moet weten dat uilen een ontzettend goed gehoor hebben. Bijvoorbeeld sneeuwuilen jagen op woelmuizen of lemmingen die zich onder dikke lagen sneeuw bewegen. Dat je uilen niet hoort vliegen komt door de speciale veren die ze hebben. Door geen geluid te maken kunnen ze beter prooien vangen, die zien niks en horen niks.

Echter de grootste prooien die zulk soort uilen maken zijn hooguit een eekhoorn of konijntje, maar dat komt sporadisch voor. Het stapelvoedsel bestaat meestal uit muizen, dus voor je honden hoef je gelukkig niet bang te zijn. Wat de uil zich aangetrokken voelt tot één van de honden blijft gissen denk ik. Maar zeg je nou dat de uilen steeds voor enkele minuten blijven hangen? geen seconden?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Nympha

Hoi Jeroen,

Ja het was heel indrukwekkend, zo erg dat ik niet meer die route durfde te lopen. Maar ik ga het zo weer proberen. Ik kwam hem niet dagelijks tegen.
Ik denk dat het inderdaad ca 30 seconde duurde en hij toen weer weg vloog. Het voelde als minuten🤭

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Nympha

Hoi Olivier,
Klinkt misschien heel raar maar ik durf nog niet die route te lopen. Ondanks dat ik hem niet dagelijks zag maar 5x in de afgelopen 4 weken.
Ik ga morgen weer moed verzamelen😂

OlivierO

Citaat van: Nympha op november 13, 2019, 08:27:02 AM
Hoi Olivier,
Klinkt misschien heel raar maar ik durf nog niet die route te lopen. Ondanks dat ik hem niet dagelijks zag maar 5x in de afgelopen 4 weken.
Ik ga morgen weer moed verzamelen😂

Ja, seg! Doen gewoon! Je weet wat er te verwachten is en je gaat mogelijk de waarneming van je leven doen!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Nympha

Je hebt gelijk, ik heb net een zaklamp gekocht.  Als ik hem weer zie kan ik hopelijk een foto of film maken en kan ik op hem schijnen anders zie je niets op de foto.  Het is daar aarde donker. En kan hier delen wat ik heb gezien.

jeroen vinke

Olivier is wel heel niewsgierig. ;D
Maar ik snap geheel dat het spannend is. Het is geen kwaad wezen wat je aan zult treffen, mysterieus is het wel   :P
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OlivierO

Citaat van: jeroen vinke op november 13, 2019, 19:36:58 PM
Olivier is wel heel niewsgierig. ;D
Maar ik snap geheel dat het spannend is. Het is geen kwaad wezen wat je aan zult treffen, mysterieus is het wel   :P

Amai ni! :-D Ik zou zelf niet twijfelen en teruggaan. Hoe'n schone waarneming kan dat zijn seg!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Nympha

Voor Olivier,
Gisteren en vandaag niets waargenomen maar het weer was ook slecht en heb niet de hele route nog gelopen.
Ik meld me weer als ik de hele route weer durf te lopen en een waarneming heb, hopelijk op beeld.
Wens me succes😉

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Marijn de Weijer

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OlivierO

Ja, ook van mij succes! Ik kijk er alvast naar uit!  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

Op de batdetector hoor je dat sleutelbossen ook een heleboel geluid maken, mischien dat dat het is? Overigens was de hond waarmee ik vergelijkbare ervaringen heb juist zwart (zwarte hovawart). Met onze nieuwe/jonge hond ben ik nog niet zoveel in het donker buiten, komt wel. (Ik heb nu een hele donkere hollandse herder).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Nympha

Ik heb geen sleutels bij me.
Hij kan mij al horen want driekwart van de wandeling gooi ik ballen voor mijn honden en 1 blaft er altijd bij. Als ik door dat paadje loop,  heb ik de bal in mijn zak en lopen we rustig door. Op dat rustige moment verschijnt hij.

Ik liep net dezelfde route en zag in een hoge boom voor dat paadje iets zitten in de boom. Helaas geen verrekijker bij me maar heb een foto gemaakt. Erg lastig te zien maar het zou zomaar de uil kunnen zijn.

OlivierO

Waar moeten we kijken?

Ik denk ook niet dat een uil zomaar in zo'n kale boom gaat zitten overdag.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Nympha

In het midden boven in.
Ik zag raven onderin de boom, daarom keek ik in de boom. Kan ook een andere roofvogel zijn. Wel zat hij daar zeker zolang ik dat kon zien, een uur en bewoog niet.
Aan het silhouet dacht ik een uil te herkennen. Misschien was hij verjaagd want het was enorm druk op de wandelroute vanwege het mooie weer.

Klaas v d Meer

Citaat van: Nympha op november 18, 2019, 06:45:41 AM
In het midden boven in.
Ik zag raven onderin de boom, daarom keek ik in de boom. Kan ook een andere roofvogel zijn. Wel zat hij daar zeker zolang ik dat kon zien, een uur en bewoog niet.
Aan het silhouet dacht ik een uil te herkennen. Misschien was hij verjaagd want het was enorm druk op de wandelroute vanwege het mooie weer.
Ransuil of een pluk bladeren .
Groeten van Klaas.

Nympha

Dat dacht ik nou ook. Ga woensdag weer overdag langs en kijken of het er nog zit, zo niet dan was het de ransuil.

Nympha

Helaas, was een pluk bladeren.
Wat kan je toch in de ban van een uil zijn door zo'n ervaring🤭

Klaas v d Meer

Citaat van: Nympha op november 20, 2019, 12:31:57 PM
Helaas, was een pluk bladeren.
Wat kan je toch in de ban van een uil zijn door zo'n ervaring🤭
:duim:
Groeten van Klaas.