Anax sp. (ephippiger?) Mallorca

Gestart door capella, november 08, 2019, 21:19:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

capella

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, zou het een vrouwtjes Anax ephippiger kunnen zijn?

Op de ene foto het vergrote vleugelgedeelte waaraan je o.a. zou kunnen herkennen of het om een A.ephigger gaat, volgens een andere bron op internet zou bij de Anax sp. deze namelijk als enige hier 3 ongelijke rijen cellen hebben ipv 2? Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen en ingekleurd?

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/182031456
Keizerlibel onbekend - Anax spec. gezien op 2019-11-06 Spain - Felanitx
Foto's:




Bij voorbaat dank Mirella

arjan.kop


capella

Hallo Arjan,

Fijn om te lezen! Zelf heb ik nog zeer weinig ervaring met libellen maar begreep dat deze soort eigenlijk (voorheen?) hier op Mallorca zeldzaam was maar nu blijken er zo vanaf ongeveer augustus of september al velen gezien te zijn. Dus ik was er nu wat scherper op om er eentje te zien en dat terwijl de meeste grote libellen mij altijd gewoon voorbij vliegen en ik ze nooit ergens zie zitten. Lucky me ;)

arjan.kop

Ze waren dit jaar in heel Europa massaal aanwezig. Op dit moment worden ze rond de Middellandse Zee nog veel gezien. Het zijn de nakomelingen van de dieren die in het voorjaar naar het noorden trokken.

capella

Interessant! Leuk om te weten dat het niet alleen hier was. Nogmaals bedankt, er valt nog veel te ontdekken voor mij.