Welke paddenstoel met rode vlek zou dit kunnen zijn.

Gestart door Rene Hoogenboom, november 11, 2019, 10:21:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Hoogenboom

Al enige tijd ben ik zoekende om de bijgevoegde paddenstoel op naam te krijgen.
Gelet op de hoed rood met wit dacht ik dat is een appeltje-eitje. Ik kom weer eens bedrogen uit.
De paddenstoel groeide in zeereep waar veel mos e.d. groeide.
De hoed is qua doorsnee 3 tot 4 cm ietwat glanzend met rode kleur met name aan zijkant hoed.
Een korte dikke steel die broos is. De lamellen aangehecht met een golvend patroon min of meer zelfde kleur als hoed.
Geen onderscheidende geur of smaak.
Ik heb deze paddenstoel nooit eerder gezien dus vandaar dat ik hem hier graag voorleg.
Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
René



rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Giel van der Pluijm

#2
In de "zeereepduinen", dus echt de duinenrij tegen het strand aan, de primaire duinenrij, zul je geen russula's aantreffen, René. Wel in de secundaire duinenrij, maar dan in de buurt van kruipwilg.  Dus, stond er kruipwilg dichtbij? De kruipwilgrussula heeft wel eens een bleke hoed, er zijn 3 variëteiten, het verschil ertussen ken ik helaas niet. Jouw exemplaar heeft waarschijnlijk een groeistoornis, misschien iets te veel regen of zo. Ik denk dat de hoed een beetje  met regen verzadigd is geraakt en zich dan niet verder uitspreidt, waardoor de lamellen zich ook niet strekken. Hetzelfde effect heb ik ook bij vliegenzwammen waargenomen na een paar dagen stevige regen.
https://www.verspreidingsatlas.nl/0126812e
m.vr.gr., Giel

Rene Hoogenboom

Beste Giel en Riet,

Inderdaad stond deze zeg maar achter de 1e duinenrij. Kruipwilg staat er wel maar op een behoorlijke afstand.
Deze stond echt vogelvrij op mos. Maar kruipwilg russula zou inderdaad kunnen. Die hebben wit en rood in de hoed.
De groeistoornis zou dan de verdere ontwikkeling verstoord hebben. Had ik nooit aan gedacht.
Bedankt.
Groetjes
Rene