Hoofdmenu

tonderzwam?

Gestart door cora, november 05, 2019, 21:40:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is? Zie de verkleuring bij druk onderkant.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181946061/.
1 Dikrandtonderzwam - Ganoderma adspersum vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2019-10-27
locatie: Rotterdam - Kooiwalbos (ZH)

foto's:



NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

paddenstoelenmonster

Beste Cora,
heel goed dat je getest hebt op verkleuring bij kneuzing. Alleen is er een probleem, want zowel Platte tonderzwammen (in GB bekend als artist conk omdat je er zo mooi op kunt tekenen), als Dikrandtonderzwwammen, alsook Echte tonderzwammen (alhoewel in Veldgids II van Nico Dam staat dat de porien nauwelijks verkleuren na beschadiging) verkleuren bruin  na kneuzing. Dat voegt dus in dit specifieke geval niet zoveel toe!
Op grond van de vorm vallen Platte tonderzwammen voor mij af. Ze zijn namelijk erg bol. Op grond echter van de erg onregelmatige onderzijdevorm denk ik ook niet dat dit Echte tonderzwammen zijn. De kleurstelling van de hoed is daarbij ook een reden. Juist in deze tijd van het jaar vertonen die nogal wat rode tinten in de groeiranden, die na enige weken weer naar bruin verkleuren. Ik heb 2 fotos daarvan toegevoegd. In 4 weken gegroeid, maar vooral ook sterk verkleurd.
Al met al kom ik tot de conclusie dat dit wel Dikrandtonderzwammen zullen zijn. Microscopiscch sporenonderzoek kan dat definitief uitwijzeen. Zelf wacht ik vaak tot het voorjaar. In April/mei sporuleren Echte tonderzwammen met veel wit sporenpoeder, terwijl Platte- en Dikrandtonderzwammen in de nazomer/herfst mooi chocoladebruin sporenpoeder afgeven. Op jouw fotos kan ik echter geen sporenpoeder zien. Ze zijn ook nogal aan de donkere kant. Ik heb ze gedownload en ze lichter gemaakt om info te kunnen krijgen. Ook toegevoegd zijn 2 fotos van een met microscopisch onderzoek gevalideerde en dus goedgekeurde Dikrandtonderzwam die ik al jaren volg. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/163492961?_popup=1  Daarop is de kleurstelling ook goed zichtbaar.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen, Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

cora

Wat een mooi overzicht en leuk dat je ze volgt in hun ontwikkeling. Die van mij leken zo  op een houtsnipper paadje te staan. Maar er zit nog iets van een stam of stronk in de grond. Bedankt voor de uitleg.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot