Oeverzegge of toch Blaaszegge?

Gestart door Michiel vV, november 04, 2019, 19:46:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel vV

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Initieel had ik deze zegge als Blaaszegge gedetermineerd, maar beeldherkenning geeft aan dat het voor 98,5% Oeverzegge is. Op basis van de vorm van de urntjes bleven voor mij Snavelzegge, Blaaszegge en Oeverzegge over. De urntjes van Snavelzegge vallen af, omdat bij deze de urntjes plotseling in de snavel versmallen en dat is niet het geval. Dan blijven Blaaszegge en Oeverzegge over. De kleur van de urntjes zijn meer geelgroen, waardoor ik voor Blaaszegge had gekozen. Maar nu zie ik dat de plant 3 vrouwelijke aren bevat en dat de aren lang zijn. Dat pleit inderdaad voor Oeverzegge.
Helaas heb ik geen goede overzichtsfoto en heb ik ook geen foto van de bladeren. Kan iemand op basis van de foto's aangeven, of de urntjes in combinatie met de lengte, inderdaad de discriminerende kenmerken zijn voor Oeverzegge ipv Blaaszegge?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/84754752/.
1 Blaaszegge - Carex vesicaria vruchtdragend
datum: 2014-05-23
locatie: Utrecht - Gagelpolder - West (UT)

foto's:



dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

Michiel vV

Oef Dirk, de beharing heb ik helemaal over het hoofd gezien. De urntjes zijn inderdaad behaard en dat wijst op Ruige zegge. Ruige zegge heeft ook urntjes met een lange snavel. Ik vind wel dat de aren groter zijn/lijken, dan ik bij Ruige zegge gewend ben.

Rien Ondersteijn

Ik moet zeggen dat de urntjes toch wel weinig beharing hebben [vergeet niet dat de opname érg close is].
En dan moeten de bladeren/bladschede meer beharing als hier vertonen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Er bestaan toch meerdere Carex met behaarde urntjes (die ik overigens niet ken)? Beharing zag ik nog nooit bij Moeras/Oeverzegge, dus komt het me op het eerste zicht nogal raar over, maar wie weet kan het wel. Ik zie er geen Snavelzegge in, noch Blaaszegge. IK weet wel uit ondervinding dat urntjes bij Oeverzegge en zelfs ook Moeraszegge sterk opgeblazen kunnen zijn, waardoor verwarring met Blaaszegge goed mogelijk is.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Stef van Walsum

Vanaf de overzichtsfoto zou ik dit als moeras/oeverzegge bestempeld hebben. Beharing op de urntjes heb ik ook nog nooit eerder gezien bij die soorten.

peterv

C. lasiocarpa heeft ook behaarde urntjes en is uit de omgeving bekend.
Peter Venema

timvdv

#7
Hoewel de foto erg is ingezoomd oogt het schutblad wel erg breed en vlak voor Draadzegge (bladbreedte gewoonlijk max. 2 mm). Ook de vrouwelijke aren lijken relatief lang. Misschien dat deze wel in aanmerking komt voor Carex x evoluta. Die heeft ook licht behaarde urntjes, maar lijkt verder meer op een slanke Oeverzegge.
Jammer dat de breedte van de bladeren op de foto niet goed is in te schatten.

Wellicht interessant om volgend jaar terug te gaan om alles nog een keer goed te bekijken en op te meten (aren, urntjes, bladbreedte).
Groeten,

Tim van de Vondervoort

Michiel vV

Dat is een interessante suggestie Tim, Carex * evoluta. De bladeren zijn inderdaad te breed voor Draadzegge. Volgend jaar zal ik kijken of ik de betreffende plant kan terug vinden en zal dan aren, urntjes en bladeren opmeten.