Waarschijnlijk sperweruil gehoord

Gestart door Dirkom, november 03, 2019, 10:53:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dirkom

Heb vannacht een vogel bij mijn huis in de buurt horen zitten die ik nog nooit eerder had gehoord en me dus vreemd in de oren klonk.
Omdat ik sinds enige tijd vogels en hun geluiden opzoek via een app;"Birdnet", heb ik snel mijn mobiele telefoon aangedaan om de app te laten luisteren naar de vogel.

De app identificeerde de vogel niet dus daarom ben ik verder gaam zoeken waarna ik er achter kwam dat dit geluid erg veel op het geluid van de sperweruil lijkt en die schijnt vrij zeldzaam te zijn.
Nou ben ik benieuwd of er andere vogels hier in Nederland voorkomen die ongeveer een zelfde soort geluid als deze sperweruil produceren of dat ik hier vannacht toch echt een zeldzaam moment heb meegemaakt.

Hieronder een opgenomen fragment van de bewuste vogelroep:

https://vocaroo.com/i/s1ryOGsd6VxE

Wie helpt mee uit zoeken welke vogel dit is?

Cygnus

Het lijkt er inderdaad wel op. Op xeno-canto staan alleen maar zang-opnames uit het voorjaar en die duren allemaal veel langer dan op jouw opname. Het zou best kunnen zijn dat ze in de herfst ook wel "zingen", maar dan korter. Als het een Sperweruil is op jouw opname, dan hoeft die nog niet in een bos te zitten. Uilen worden vrij veel gehouden, en dan roepen ze ook.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Dirkom

Het viel mij ook al op dat deze roep wat korter is dan de roepen die ik op internet vond.
Moet wel zeggen dat ik hem langer gehoord heb en dat er vannacht ook langere roepen hoorbaar waren dan deze specifieke opname. Misschien heb ik geluk en hoor ik hem vannacht weer. Het lijkt mij persoonlijk vanuit mijn buurtomgeving gezien erg sterk dat er hier zo'n uil wordt gehouden trouwens.

Dirkom

Hoe groot zou de kans zijn mocht dit inderdaad om een verdwaalde sperweruil gaan (een wilde) dat hij vanavond/vannacht weer op of rondom dezelfde plek zit als waar ik hem vannacht heb gehoord?
Misschien dat ik er even uit ga om hem dan op te zoeken en/of eventueel proberen te fotograferen...

OlivierO

Citaat van: Dirkom op november 03, 2019, 18:52:12 PM
Hoe groot zou de kans zijn mocht dit inderdaad om een verdwaalde sperweruil gaan (een wilde) dat hij vanavond/vannacht weer op of rondom dezelfde plek zit als waar ik hem vannacht heb gehoord?
Misschien dat ik er even uit ga om hem dan op te zoeken en/of eventueel proberen te fotograferen...

Ik denk dat wij met je mee hopen dat de kans 100% is. Succes alleszins!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Lowieke

Dit lijkt me bosuil. Dit trillerroepje al vaker gehoord van bosuil.
Jeroen.

Dirkom

Citaat van: Lowieke op november 04, 2019, 03:01:33 AM
Dit lijkt me bosuil. Dit trillerroepje al vaker gehoord van bosuil.
Net op internet gezocht en ook inderdaad een soortgelijk geluid uit de bosuil horen komen. Die kans lijkt me dan ook t grootst; dat ik een roepende bosuil heb opgenomen.
Wat wel opvalt is dat de roep die ik hoorde en waarvan ik een gedeelte op heb genomen een vrij constant hoge ondertoon had, deze ondertoon hoor ik nergens in geluidsfragmenten / filmpjes uit de bosuil komen wanneer hij een soortgelijke trillerroep genereert, en die hoge bijkomende ondertoon blijkt dus wel inherent aan de sperweruil wanneer ik op mijn bevindingen af ga.
De korte duur van de roep doet mij dan wel weer veronderstellen dat het een bosuil is.

Jammer dat ik het geluid niet duidelijker op heb kunnen nemen!

Dirkom

Het is/was hoe dan ook een erg bijzonder geluid om te horen! Had iets buitenaards en heb de toon ten tijde van horen voor mijzelf omschreven als "Supersonisch"
Prachtig dat zoiets uit een vogel / uil kan komen, of het nu een bosuil of een sperweruil danwel een andere soort was!

OlivierO

Kort gezegd: je bent niet terug gegaan?  :angel:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Dirkom

Citaat van: OlivierO op november 04, 2019, 19:24:58 PM
Kort gezegd: je bent niet terug gegaan?  :angel:
Ik hoorde de uil vanuit mijn bed. Ben de straat niet opgegaan vannacht maar heb al wel een uil of meerdere uilen gehoord hier afgelopen avond en gisternacht. De uil die ik vanavond hoorde leek me duidelijk een bosuil dus ik vermoed dat deze bosuil veel verschillende geluiden maakt en hem dus ook heb aangehoord voor de sperweruil...
Ik zou graag 's nachts op ontdekkingstocht gaan om eventuele uilen op te sporen en proberen te observeren maar helaas ben ik momenteel gebonden aan dagarbeid...
Mocht ik de uil weer duidelijk dichtbij een sperweruil-achtig geluid horen maken ga ik er wel even uit en dan zal ik dat posten.
Blijft toch spannend, het geringe vermoeden hebben van een sperweruil in je directe omgeving :)